Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4620
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 11 aug 2023 17:51

Jans,
Zeker voor de jongens lijkt me het een prima idee om de lange schooltijd te verlengen, de basis is het belangrijkste.
Middelbare school krijg je zoveel les in vakken waar interesse voor vele nul is , met alle gevolgen van dien.
Als je slim bent kan je prima op je 14de naar de uni, en als je handig bent een vak leren ( graag in combinatie met werken )

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5902
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 aug 2023 19:27

lugosi schreef: 11 aug 2023 15:27
Orlok schreef: 11 aug 2023 10:26
Volgens mij zwam je maar wat rond want het heeft geen enkele relatie met de opmerking van @borgmonster en mijn reactie daarop. 8-)
Als je niet snapt dat, de verwachtingen waarover Borgmonster het heeft en jouw opmerkingen die dat zou moeten weerleggen - ik weerleg niets - , te maken hebben met de politieke evoluties in (vooral) de Westerse wereld dan is het misschien nodig om je wat te verdiepen in de relatief recente politieke geschiedenis. Als je dat wilt kan ik je verwijzingen geven naar enkele standaardwerken daaromtrent.
De zaken die ik in mijn post opnoem zijn dan ook gewoon verifieerbaar.
Ik vind zwammen nu niet meteen een woord om in een ernstige context :lol: te gebruiken.
Probeer ook eens ipv voorbeeldjes op te sommen :?: het ruimere (theoretische) denkkader te vatten.
@Borgmonster heeft het over het toekomst perfectief van zijn kinderen en dat dat niet overeenkomt met wat hij zich 30 jaar geleden had voorgesteld. Jij antwoordt daarop dat het het gevolg is van politieke keuzes, wat volgens mij gewoon een open deur is, vervolgens ga je verder over de privatisering van het Britse spoorwegnet waarvan ik mij afvraag wat dat er mee te maken heeft en kom je vervolgens met Ill Fares The Land van Tony Judt op te proppen om uiteindelijk te zeggen dat de Europese Unie een koers heeft uitgezet wat ons leidt tot een samenleving waarin niemand zou willen leven. :?: :lol: Met andere woorden; je hebt geen concreet antwoord maar zwamt maar wat in de rondte :dislike:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8423
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2023 21:24

mao schreef: 11 aug 2023 17:51 Als je slim bent kan je prima op je 14de naar de uni, en als je handig bent een vak leren ( graag in combinatie met werken )
Heb je daar ervaring mee? kennissen of zo?
Je bent in een hele andere levensfase. Maar toch..., ik ken er eentje die op zijn 16e naar de uni ging. En dat is goed gegaan. Daarna promoveren, anders kom je met 21 jaar bij een bedrijf vertellen hoe het anders, beter kan.
Oh, sorry, ze moeten allemaal op hun 14e naar de universiteit. Hoe lang wil je de technische studies maken?
Niet mijn idee, maar zo hier en daar hoor je juist dat de periode dat de jeugd basiskennis voorgeschoteld moet krijgen, allemaal in dezelfde klas/opleiding. Om ze allemaal een betere kans te geven. Hoe de wat slimmere scholier door die periode te slepen wordt er niet bij verteld.
Dat je mensen die graag met hun handen werken, niet nodeloos dingen moet willen leren waar ze 0,0 interesse in hebben, ben ik helemaal met je eens. Maar dan krijg je het probleem dat ze op hun 60ste wel helemaal klaar zijn met het werk en stoppen is voor de maatschappij niet op te brengen.

Ik bedacht nog iets. Wil je die 14 jarigen dan op kamers laten gaan? Of een soort groepswoningen met surrogaat ouders?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16338
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 aug 2023 22:04

Ik ben wel voorstander van het Deense systeem: tot je 15e op de basisschool en daarna iedereen naar dezelfde middelbare school waar je ieder vak op jouw niveau doet.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37959
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2023 22:09

Jans schreef: 11 aug 2023 21:24
Niet mijn idee, maar zo hier en daar hoor je juist dat de periode dat de jeugd basiskennis voorgeschoteld moet krijgen, allemaal in dezelfde klas/opleiding. Om ze allemaal een betere kans te geven. Hoe de wat slimmere scholier door die periode te slepen wordt er niet bij verteld.
Lagere school was voor mij een hel. Volgens de leerkrachten had ik de pech in een van de minst slimme klassen ooit te zitten (uiteindelijk maar 3 naar havo/vwo gegaan) en ik vond het verschrikkelijk en liep tegen de muren op van verveling.
Ben blij dat de kinderen anno nu veel meer uitdaging op maat krijgen, maar vind het wel goed dat de klas gemixt blijft en er geen elite klasje is oid.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8423
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2023 22:12

daniel1975 schreef: 11 aug 2023 22:09
Jans schreef: 11 aug 2023 21:24
Niet mijn idee, maar zo hier en daar hoor je juist dat de periode dat de jeugd basiskennis voorgeschoteld moet krijgen, allemaal in dezelfde klas/opleiding. Om ze allemaal een betere kans te geven. Hoe de wat slimmere scholier door die periode te slepen wordt er niet bij verteld.
Lagere school was voor mij een hel. Volgens de leerkrachten had ik de pech in een van de minst slimme klassen ooit te zitten (uiteindelijk maar 3 naar havo/vwo gegaan) en ik vond het verschrikkelijk en liep tegen de muren op van verveling.
Ben blij dat de kinderen anno nu veel meer uitdaging op maat krijgen, maar vind het wel goed dat de klas gemixt blijft en er geen elite klasje is oid.
En wat doe je dan met de echte slimmerds? Hetzelfde mee laten maken als jij? Of iedere keer weer een nieuw project laten doen? Met iedere keer weer een werkstuk, wat dan voor de klas verteld mag worden? Ook dan zijn ze een buitenbeentje en vindt de rest van de klas het helemaal niet leuk om te moeten luisteren naar dingen die ze helemaal niet begrijpen en daardoor ook niet in geïnteresseerd zijn. Logisch
Laatst gewijzigd door Jans op 11 aug 2023 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37959
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2023 22:14

Nee, die groep is een uitdaging.
Geen idee hoe je dat op moet lossen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8423
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2023 22:16

daniel1975 schreef: 11 aug 2023 22:14 Nee, die groep is een uitdaging.
Geen idee hoe je dat op moet lossen.
Die groep is al heel veel jaar een uitdaging. Ik heb er heel veel af zien glijden. Niet alleen naar een lager schoolniveau, maar ook in de samenleving. Drugs en geen dak boven hun hoofd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16338
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 aug 2023 22:23

lugosi schreef: 11 aug 2023 15:35
wasbeer2006 schreef: 11 aug 2023 10:44 @Lugosi, het is ook maar wat je belangrijk vind op school.
Ik vind opleidingen erg overrated. Op mijn werk kan ik nou niet zeggen dat de beste medewerkers de beste opleidingen hebben.
............
Opleidingen zijn (of is het waren) toch niet alleen bedoeld om mensen naar de arbeidsmarkt te leiden?
De insteek van mijn opleiding (hoewel deze van technisch-wetenschappelijke aard was) begon met 'Het Goede Leven' van Aristoteles.
Wat ben ik het onderwijs (en leerkrachten) van mijn tijd dankbaar dat ook in dat type onderwijs plaats was voor denken, nadenken, literatuur, filosofie, geschiedenis en taal.
Ik vind het fantastisch dat me niet alleen ausbildung maar ook bildung gegund werd.
Ik zie dat dit nu niet meer het geval is.
Jouw zorgen zijn niet nieuw, getuige de quote van Einstein: ‘’It is nothing short of a miracle that modern methods of instruction have not yet entirely strangled the holy curiosity of inquiry.’’

Voor mij een belangrijke leidraad om de lessen uitdagend te houden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4620
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 12 aug 2023 01:01

Jans,
Als je heel je werk leven fysiek werk heb gedaan , is stoppen op je (+/-) 60st helemaal nog niet zo gek.
Ik ben ook een voorstander van aanvang pensioen naar de aantal werk jaren in te delen, zou ook eerlijker zijn.
De meest fysieke beroepen beginnen rond hun 18/20st met werken, die zijn echt op na 40 jaar werken.
De gestudeerde beginnen rond hun 24st die werken dus sowieso minder in het huidige systeem daarbij gebruiken ze langer van de (betaalde) mogelijkheden om te studeren, en gaan nog eens 4 jaar later pas inkomsten belasting afdragen.
Mijn voorstel zou ook zijn bv 43 jaar gewerkt te hebben = pensioen.
Je hebt inderdaad gelijk dat op je 14de naar de uni erg vroeg is…maar voor de praktische opleidingen zou dat prima kunnen.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4620
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 12 aug 2023 01:10

Btw, Op je 14de kan je prima op een internaat , als vanuit huis te ver is voor je studie.
Ik heb de eer gehad om al op m’n 13de op een internaat te mogen verblijven…en op m’n 17de op m’n zelf.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16338
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 aug 2023 06:24

En dat leverde dus geen diploma op?
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie