Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4523
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 11 aug 2023 14:24

daniel1975 schreef: 11 aug 2023 14:16 Nee, want dat mag ik zelf niet doen. Schijnt vakpersoneel voor nodig te zijn ;-)

Overweeg het nog wel, om mede te verwarmen, maar ik zie zo'n lelijk ding in de woonkamer nog niet helemaal zitten. Of zijn daar inmiddels fraaiere oplossingen voor?
Buiten hangen en de terrasdeuren open zetten... ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 aug 2023 14:51

daniel1975 schreef: 11 aug 2023 14:16 Of zijn daar inmiddels fraaiere oplossingen voor?
Echt fraai niet maar toch al mooier dan de vierkante witte bak tegen het plafond.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 aug 2023 14:52

Even off-topic, wel mooi hoe "het" onderwijs in al zijn vormen hier besproken is geworden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 11 aug 2023 15:06

daniel1975 schreef: 11 aug 2023 14:16 Nee, want dat mag ik zelf niet doen. Schijnt vakpersoneel voor nodig te zijn ;-)

Overweeg het nog wel, om mede te verwarmen, maar ik zie zo'n lelijk ding in de woonkamer nog niet helemaal zitten. Of zijn daar inmiddels fraaiere oplossingen voor?
Als verwarmen de hoofdmoot is van een installatie, kun je radiator achtige gevallen installeren. Dan heb je een extra "radiator" in de kamer die warme lucht naar de grond blaast (wat vanzelf opstijgt vervolgens)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4699
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 11 aug 2023 15:27

Orlok schreef: 11 aug 2023 10:26
Volgens mij zwam je maar wat rond want het heeft geen enkele relatie met de opmerking van @borgmonster en mijn reactie daarop. 8-)
Als je niet snapt dat, de verwachtingen waarover Borgmonster het heeft en jouw opmerkingen die dat zou moeten weerleggen, te maken hebben met de politieke evoluties in (vooral) de Westerse wereld dan is het misschien nodig om je wat te verdiepen in de relatief recente politieke geschiedenis. Als je dat wil kan ik je verwijzingen geven naar enkele standaardwerken daaromtrent.
De zaken die ik in mijn post opnoem zijn dan ook gewoon verifieerbaar.
Ik vind zwammen nu niet meteen een woord om in een ernstige context te gebruiken.
Probeer ook eens ipv voorbeeldjes op te sommen het ruimere (theoretische) denkkader te vatten.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4699
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 11 aug 2023 15:35

wasbeer2006 schreef: 11 aug 2023 10:44 @Lugosi, het is ook maar wat je belangrijk vind op school.
Ik vind opleidingen erg overrated. Op mijn werk kan ik nou niet zeggen dat de beste medewerkers de beste opleidingen hebben.
............
Opleidingen zijn (of is het waren) toch niet alleen bedoeld om mensen naar de arbeidsmarkt te leiden?
De insteek van mijn opleiding (hoewel deze van technisch-wetenschappelijke aard was) begon met 'Het Goede Leven' van Aristoteles.
Wat ben ik het onderwijs (en leerkrachten) van mijn tijd dankbaar dat ook in dat type onderwijs plaats was voor denken, nadenken, literatuur, filosofie, geschiedenis en taal.
Ik vind het fantastisch dat me niet alleen ausbildung maar ook bildung gegund werd.
Ik zie dat dit nu niet meer het geval is.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4699
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 11 aug 2023 15:36

daniel1975 schreef: 11 aug 2023 12:52



Middelbare school is absoluut geen weggegooide tijd. Al mijn basiskennis scheikunde, natuurkunde, aardrijkskunde, basis vreemde talen, etc heb ik daar geleerd. Gebruik ik dat dagelijks? Absoluut niet. Helpt het om allehande andere zaken in het juiste perspectief te zetten of te snappen? Absoluut wel.
Juist parate kennis in je hoofd hebben is cruciaal om verder te komen. Je kunt googlen wie Hitler was, je kunt googlen wie Stalin was, wie Mao was, wie Julius Ceasar was, maar je gaat nooit de verbanden zien als je die individueel opzoekt.
Kennis leidt naar kunde.
100% mee eens

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8367
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2023 15:39

@lugosi Gelukkig waren er ook anderen die er voor zorgden dat jij je epistels hier kwijt kunt. Of het moet zijn dat je dat eigenlijk alleen kwade ontwikkelingen vindt.
Best benieuwd welk technisch wetenschappelijk onderwijs je gevolgd hebt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 aug 2023 15:48

daniel1975 schreef: 11 aug 2023 14:16 Nee, want dat mag ik zelf niet doen. Schijnt vakpersoneel voor nodig te zijn ;-)

Overweeg het nog wel, om mede te verwarmen, maar ik zie zo'n lelijk ding in de woonkamer nog niet helemaal zitten. Of zijn daar inmiddels fraaiere oplossingen voor?
Zeker, unit onder de plint van je keuken bv. Ook units die je gewoon laag kunt hangen, hangt van je situatie af wat er minder lelijk is, aan je plafond of op de grond.

Ik ken je huis niet, maar als je een aangrenzende garage hebt of andere ruimte kan je de unit ook daar hangen en alleen een rooster in je kamer.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4538
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 11 aug 2023 16:07

lugosi schreef: 11 aug 2023 15:36
daniel1975 schreef: 11 aug 2023 12:52



Middelbare school is absoluut geen weggegooide tijd. Al mijn basiskennis scheikunde, natuurkunde, aardrijkskunde, basis vreemde talen, etc heb ik daar geleerd. Gebruik ik dat dagelijks? Absoluut niet. Helpt het om allehande andere zaken in het juiste perspectief te zetten of te snappen? Absoluut wel.
Juist parate kennis in je hoofd hebben is cruciaal om verder te komen. Je kunt googlen wie Hitler was, je kunt googlen wie Stalin was, wie Mao was, wie Julius Ceasar was, maar je gaat nooit de verbanden zien als je die individueel opzoekt.
Kennis leidt naar kunde.
100% mee eens
Uiteraard ben ik het ook met Daniël eens, echter heb je daar je middelbare school voor nodig gehad?
Heel je leven ben je bezig met je basis / parate kennis te onderhouden en daar waar nodig aan te passen.
Misschien is het wat om de lagere school met 2 jaar te verlengen, en dan een vak of studie te gaan volgen….

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8367
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2023 16:39

mao schreef: 11 aug 2023 16:07
lugosi schreef: 11 aug 2023 15:36
daniel1975 schreef: 11 aug 2023 12:52



Middelbare school is absoluut geen weggegooide tijd. Al mijn basiskennis scheikunde, natuurkunde, aardrijkskunde, basis vreemde talen, etc heb ik daar geleerd. Gebruik ik dat dagelijks? Absoluut niet. Helpt het om allehande andere zaken in het juiste perspectief te zetten of te snappen? Absoluut wel.
Juist parate kennis in je hoofd hebben is cruciaal om verder te komen. Je kunt googlen wie Hitler was, je kunt googlen wie Stalin was, wie Mao was, wie Julius Ceasar was, maar je gaat nooit de verbanden zien als je die individueel opzoekt.
Kennis leidt naar kunde.
100% mee eens
Uiteraard ben ik het ook met Daniël eens, echter heb je daar je middelbare school voor nodig gehad?
Heel je leven ben je bezig met je basis / parate kennis te onderhouden en daar waar nodig aan te passen.
Misschien is het wat om de lagere school met 2 jaar te verlengen, en dan een vak of studie te gaan volgen….
In twee jaar de grondbeginselen van talen leren? natuur- schei en wiskunde? En wie gaat die vakken geven? Oh docenten die nu op de middelbare school les geven. Dus kun je daar net zo goed naar toe. En dan ben je met 14 jaar klaar. Wat voor vervolgopleiding ga je dan doen? Als je slim bent naar de universiteit? Of moet daar weer een school tussen komen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 aug 2023 17:19

Ja, maar dan, alles maar zou houden?
Als er een idee wordt geopperd, worden er weer beren op de weg gegooid.

Als je wat wilt verbeteren zul je het geheel moeten bekijken.
Er zijn nu best veel kinderen die te vroeg naar het vo gaan.

Heel veel vo scholen zien de eerste twee jaar een soort apart van de jaren erna, op beide scholen bij mijn kinderen en ook de open dagen op twee andere.
Daar worstelen ze best mee. Dus het geheel een keer goed tegen het licht houden zou wel een keer goed zijn.

Dat is niet makkelijk, want hoe het nu gaat eerder splitsen op niet niveau heeft ook z,n voordelen.

Plaats reactie