Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16083
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 aug 2023 10:54

fgrs schreef: 01 aug 2023 19:14 Ik heb vorig jaar nav de hoge energieprijzen 2 binnen units geïnstalleerd, gekoppeld aan 1 buiten unit.
Gebruik deze enkel als verwarming, niet om te koelen.
Ik woon in België en heb zonnepanelen en terugdraaiende teller (ferrarismeter) waardoor ik dus hetgeen teruggedraaid werd kan verbruiken in de winter.

Zo vorige winter (mede door vooraf de heel zonnige dagen) kunnen verwarmen met de airco's en geen gas moeten verbruiken en geen extra bijbetaling elektriciteit moeten doen.
Gelukkig lagen vorige winter de kerncentrales nog niet stil.
In de toekomst gaan we daar in België gascentrales voor in werking stellen.
Verwarming in huis met een gasketel wordt binnenkort verboden maar dan met een grote gascentrale electriciteit maken om daar mee je huis te verwarmen mag dan weer wel.
Dit om maar even aan te tonen dat de gasfobie van de groene fanataci echt over niets gaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 aug 2023 11:09

Lcsmet; je kan als consument gewoon 'groene' elektriciteit kopen die niet van een gascentrale komt. Niet zo moeilijk om te doen... geen gas in huis, geen gas in de centrale, geen kernenergie nodig... moeliijk is dat niet.
Als jij absoluut gas wil gebruiken loop je idd tegen problemen in een toekomst. Maar om mensen met simpele redeneringen als jij tegemoet te komen, doen we de transitie zeer langzaam. Je zal er wel aan wennen en op termijn alles wel begrijpen... en nadien vergeet je gewoon dat je zo ongelukkig/bang was voor alles wat op je af kwam.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 aug 2023 11:13

Lcsmet schreef: 03 aug 2023 10:54 ....
Verwarming in huis met een gasketel wordt binnenkort verboden maar dan met een grote gascentrale electriciteit maken om daar mee je huis te verwarmen mag dan weer wel.
...
Een moderne gascentrale, gekoppeld aan een warmtenet haalt rendementen van 90%; een warmtepomp thuis haalt 2/3 van zijn energie uit de lucht of grond of water. Grofweg kunnen we zo met 1kwh gas 3kwh energie thuis opwekken. Of ook; we kunnen met drie keer minder gas toekomen. Moeilijk is het niet...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37947
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 aug 2023 11:27

Moeilijk niet, duur wel op dit moment.
Even ons huis (2004) ombouwen van CV naar warmtepomp is wel een serieuze investering die ik never nooit enigzins rendabel kan maken.
Bij nieuwbouw is het uiteraard een ander verhaal. Al zie ik nu in de wijk een nieuw hofje gebouwd worden met panelen op het noord-westen…..
Less is bore

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 aug 2023 11:33

Dat doe je idd niet even, dat ombouwen; daarom dat die transitie al bijna 30 jaar bezig is en nog wel 30 jaar zal duren. Ergens in die periode heeft ieder huis wel eens een serieuze renovatie nodig.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16083
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 aug 2023 11:50

walter- schreef: 03 aug 2023 11:09 Lcsmet; je kan als consument gewoon 'groene' elektriciteit kopen die niet van een gascentrale komt. Niet zo moeilijk om te doen... geen gas in huis, geen gas in de centrale, geen kernenergie nodig... moeliijk is dat niet.
Als jij absoluut gas wil gebruiken loop je idd tegen problemen in een toekomst. Maar om mensen met simpele redeneringen als jij tegemoet te komen, doen we de transitie zeer langzaam. Je zal er wel aan wennen en op termijn alles wel begrijpen... en nadien vergeet je gewoon dat je zo ongelukkig/bang was voor alles wat op je af kwam.
Walter, heb jij een verkorte cursus huis en tuin hobbypsycholoog gevolgd?
Als je een beetje uit de hoogte wil doen, daar ben je bij mij aan het verkeerde adres.
Windstil en de zon schijnt niet.
Ik, en samen met mij, heel wat wetenschappers vinden kernenergie "groen".
Ben jij consequent genoeg om geen electriciteit te verbruiken als ze niet uit wat volgens jouw slimme clubje uit echt groene stroom komt?

En nog even dit, het is niet omdat jouw leverancier genoeg Co² certificaten koopt in bijvoorbeeld Botswana dat jouw stroom plots groen is he.
walter- schreef: 03 aug 2023 11:13
Lcsmet schreef: 03 aug 2023 10:54 ....
Verwarming in huis met een gasketel wordt binnenkort verboden maar dan met een grote gascentrale electriciteit maken om daar mee je huis te verwarmen mag dan weer wel.
...
Een moderne gascentrale, gekoppeld aan een warmtenet haalt rendementen van 90%; een warmtepomp thuis haalt 2/3 van zijn energie uit de lucht of grond of water. Grofweg kunnen we zo met 1kwh gas 3kwh energie thuis opwekken. Of ook; we kunnen met drie keer minder gas toekomen. Moeilijk is het niet...
Als een gasketel maar een rendement van 90% heeft moet je hem buiten werking stellen.
En de discussie was hier niet het warmtenet maar electriciteit opwekken in een gascentrale, in al je slimheid sla je zaken door elkaar.
En ook hier weer jezelfde betweterige toontje.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 aug 2023 12:03

Lcsmet schreef: 03 aug 2023 11:50
Als een gasketel maar een rendement van 90% heeft moet je hem buiten werking stellen.
En de discussie was hier niet het warmtenet maar electriciteit opwekken in een gascentrale, in al je betweterigheid sla je zaken door elkaar.
En weer jezelfde betweterige toontje.
Sommige van je opmerkingen zijn het reageren niet waard, zoals iets over Botswana. Je opmerkingen gingen over gas, niet over kernenergie.
En nog wat les voor jou, want je leert traag; het gaat over 90% rendement voor opwekking elektriciteit, niet omzetten in warmte (waar ik hoop dat je gasketel 100+% rendement haalt). En ja een warmtenet is belangrijk voor opwekken elektriciteit. Lees je even in. Zolang je domme opmerkingen maakt als "groene fanatici" krijg je van mij les en doe ik belerend naar jou. Als je daarmee stopt krijg je vriendelijke reacties terug. Ik zal nooit als eerste grof reageren. Aan jou de keuze hoe we met elkaar omgaan.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8418
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 aug 2023 12:08

walter- schreef: 03 aug 2023 12:03
Lcsmet schreef: 03 aug 2023 11:50
Als een gasketel maar een rendement van 90% heeft moet je hem buiten werking stellen.
En de discussie was hier niet het warmtenet maar electriciteit opwekken in een gascentrale, in al je betweterigheid sla je zaken door elkaar.
En weer jezelfde betweterige toontje.
Sommige van je opmerkingen zijn het reageren niet waard, zoals iets over Botswana. Je opmerkingen gingen over gas, niet over kernenergie.
En nog wat les voor jou, want je leert traag; het gaat over 90% rendement voor opwekking elektriciteit, niet omzetten in warmte (waar ik hoop dat je gasketel 100+% rendement haalt). En ja een warmtenet is belangrijk voor opwekken elektriciteit. Lees je even in. Zolang je domme opmerkingen maakt als "groene fanatici" krijg je van mij les en doe ik belerend naar jou. Als je daarmee stopt krijg je vriendelijke reacties terug. Ik zal nooit als eerste grof reageren. Aan jou de keuze hoe we met elkaar omgaan.
Lcsmet is tegen en zal altijd tegen blijven. Daar kun je nog zoveel aan proberen te veranderen, gaat niet lukken. Dat zal niet alleen op het punt van energie zijn.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 aug 2023 12:14

Jans schreef: 03 aug 2023 12:08 ..
Lcsmet is tegen en zal altijd tegen blijven. Daar kun je nog zoveel aan proberen te veranderen, gaat niet lukken. Dat zal niet alleen op het punt van energie zijn.
Een ander idee hebben, daar heb ik niks op tegen. Daar kunnen we over discussiëren en argumenten heen en weer brengen. Maar anderen hun ideeën afschepen onder de noemer van "groene fanatici" vind ik niet kunnen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16083
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 aug 2023 12:16

walter- schreef: 03 aug 2023 12:03 .......... krijg je van mij les en doe ik belerend naar jou. Als je daarmee stopt krijg je vriendelijke reacties terug. ...............
Hoe vol van jezelf kan je zijn.
walter- schreef: 03 aug 2023 12:14 ....
Een ander idee hebben, daar heb ik niks op tegen. Daar kunnen we over discussiëren en argumenten heen en weer brengen. Maar anderen hun ideeën afschepen onder de noemer van "groene fanatici" vind ik niet kunnen.
Maar diegenen met andere, volgens jou domme, simpele ideeën de les spellen , ze ongelukkig/bang vinden dat moet dan weer wel kunnen.
Nog eens, hoe vol van jezelf kan je zijn.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 03 aug 2023 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 03 aug 2023 12:20

Laatst gewijzigd door martinobongo2 op 03 aug 2023 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37947
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 aug 2023 12:53

walter- schreef: 03 aug 2023 12:14
Een ander idee hebben, daar heb ik niks op tegen. Daar kunnen we over discussiëren en argumenten heen en weer brengen. Maar anderen hun ideeën afschepen onder de noemer van "groene fanatici" vind ik niet kunnen.
+1
Bij groene fanatici denk ik aan die malloten op de A12 enzo of hun tegenhangers van Farmers Defence.
Niet aan mensen die een onderbouwd verhaal doen (ook al deel ik die mening niet altijd).
Less is bore

Plaats reactie