Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Airco in huis

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37708
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2023 10:17

wasbeer2006 schreef: 12 aug 2023 09:56
De jongste gaat naar het VWO volgende week. Nou dat heeft op de basisschool werkelijk niets hoeven te doen, 2 vingers in z,n neus.
Ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat. Ik denk toch dat ie iets zal moeten gaan doen op het VWO. Ook dat komt wel weer goed.
Ik hoefde niks te doen op basisschool (en deed dat dus ook niet), kreeg HAVO advies.
Weer 5 jaar niet in hoeven spannen, door naar VWO (ik was 16). 5 VWO is deels herhaling 5 HAVO dus hele hoge cijfers in begin, lage in het eind. Wel door naar 6 dus.
In 6 wat achterstand, niet gehaald, want wist dat ik toch naar HBO wilde (wat gewoon kan met HAVO diploma)
Pas op HBO had ik de motivatie om echt in te gaan zetten en toen als een van de weinigen in 4 jaar diploma gehaald.
Maar ondanks al die jaren middelbare school had ik ze nooit willen missen. Er blijft echt wel kennis hangen en de levenslessen zijn voor altijd.
Less is bore

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8559
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 aug 2023 10:57

Maak mij meer zorgen hoe ze op zichzelf kunnen gaan wonen met de huidige prijzen (huur) en rente als je wilt kopen.
Dochter van ons is 24 jaar en wil graag op zichzelf.
Doorwerth worden nieuwe appartementen gebouwd €245.000 voor 46m² ,in het Westen betaal je volgens mij nog veel meer.
Als Vader ben je momenteel geneigd om bij te springen cq garant te staan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12666
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2023 11:10

Jans schreef: 12 aug 2023 10:11

Om maar een paar zinnen er uit te halen.
Sommige mensen wonen heel centraal in het land. Dat betekent dat je voor een Technische Universiteit altijd op kamers moet. Om ze nu naar de Landbouw Universiteit te sturen terwijl daar hun interesse niet ligt?

Beschadigen op de basisschool is met onze kinderen wel gelukt. Gelukkig is het nog bijgetrokken.

Waarom discrimineren ze bij jullie op school jongens? Je bent als school, of leerkracht er zelf nog bij. Ik ken de piepjetest niet, misschien iets van de laatste tijd? Ik heb geen idee wat er getest wordt.

Huiswerk op school? Ik begrijp dat nog steeds niet dat het op de basisschool gegeven wordt. Er is niets mis mee om ze eens een lijstje woorden mee te geven om te oefenen voor een dictee, maar verder denk ik, moet op school kunnen.
Kinderen die school niets aan vinden moeten na schooltijd nog tijden aan het huiswerk zitten? Nu ga ik heel verkeerds zeggen, maar dat ze de tafels nog thuis moeten leren... Maar tafels schijnen zo 1970 te zijn.
Die eerste was een grap :-) dat snap ik natuurlijk.
De een moet 5km naar school fietsen en de ander 4km. In andere delen van het land kan dat 30km zijn voor een vo.

Piepjes test is een soort cooper test. Hardlopen en steeds harder en met minder tussenpauze.

Op onze basisschool werd gelukkig geen huiswerk gegeven, behalve inderdaad een keer een woordjes lijst of topografie.
Was ik het inderdaad heel erg mee eens! Maar hoeveel ouders vonden dat er huiswerk moest worden gegeven (en al in groep 4) verbaasde me echt heel erg. Op een basisschool moet een kind, kind kunnen zijn.

Ik vind ook dat het op school moet kunnen, liever wat langer dagen school. Dat gebeurt op onze scholen best wel goed. Dagen van circa 9u tot 16u en dan ook wel voor 95% klaar.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12666
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2023 11:17

nijkie schreef: 12 aug 2023 10:57 Maak mij meer zorgen hoe ze op zichzelf kunnen gaan wonen met de huidige prijzen (huur) en rente als je wilt kopen.
Dochter van ons is 24 jaar en wil graag op zichzelf.
Doorwerth worden nieuwe appartementen gebouwd €245.000 voor 46m² ,in het Westen betaal je volgens mij nog veel meer.
Als Vader ben je momenteel geneigd om bij te springen cq garant te staan.
Dat is echt wel een probleem.

De andere kant ik was 24 en kocht mijn eerste huis van 100m2 voor 2 ton.
Maar wel met mijn huidige vrouw, alleen had ik dat ook niet gekund.

De rente was toen hoog. (Nu ook even)
Het is daarnaast ook vooral de beschikbaarheid van betaalbare huurwoningen.
En de rest van het leven is voor vooral een starter heel veel duurder geworden.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8559
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 aug 2023 11:23

wasbeer2006 schreef: 12 aug 2023 11:17
nijkie schreef: 12 aug 2023 10:57 Maak mij meer zorgen hoe ze op zichzelf kunnen gaan wonen met de huidige prijzen (huur) en rente als je wilt kopen.
Dochter van ons is 24 jaar en wil graag op zichzelf.
Doorwerth worden nieuwe appartementen gebouwd €245.000 voor 46m² ,in het Westen betaal je volgens mij nog veel meer.
Als Vader ben je momenteel geneigd om bij te springen cq garant te staan.
Dat is echt wel een probleem.

De andere kant ik was 24 en kocht mijn eerste huis van 100m2 voor 2 ton.
Maar wel met mijn huidige vrouw, alleen had ik dat ook niet gekund.

De rente was toen hoog. (Nu ook even)
Het is daarnaast ook vooral de beschikbaarheid van betaalbare huurwoningen.
En de rest van het leven is voor vooral een starter heel veel duurder geworden.
Ik keek even bij de appartementen 104² prijs €495.000=iets meer dan 1 Miljoen piek :o
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 aug 2023 11:26

Orlok schreef: 12 aug 2023 09:58
daniel1975 schreef: 12 aug 2023 08:01 Op je 14e werken!? Doe even normaal zeg.
Opgroeien tussen pubers, naar school, jezelf leren kennen en ontwikkelen, beperkte verplichtingen, dat hebben tieners nodig. Niet tussen een stel oude bouwvakkers in een totaal andere levensfase op de steiger staan.
Absurde gedachte.
+1, volgens mij is kinderarbeid verboden en is er een leerplicht to 18 jaar. ;)
Ik reageerde op een eerdere post over het feit dat stoppen met werken op 60 niet te dragen zou zijn door de maatschappij.
Mijn pa is ooit op zijn 14 gaan werken, dat was in een heel andere tijdsperiode.
Ikzelf ben op mijn 16e gaan werken, ook in een heel andere tijdsperiode.
Maar om dan te schrijven dat ik niet zou kunnen stoppen met werken op mijn 61e omdat de maatschappij dat niet zou kunnen dragen.
Misschien moeten we afspreken dat iedereen pas mag, niet moet, stoppen met werken na 45 jaar echt gewerkt te hebben.

Als ik nu onze samenleving zie zou het niet slecht zijn dat gaan werken op 16 terug zou moeten kunnen.
Maar we dwalen hier wel ver af.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8370
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 aug 2023 11:40

Wat is "echt" werken? Een student die naast zijn studie ook nog 16-20 uur werkt?
Onze kinderen hebben vanaf hun 16e altijd in het weekend en in de vakanties gewerkt. Iemand die op zijn 16e (kan nu niet meer) ging werken had in het weekend twee vrije dagen. Onze kinderen niet.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 aug 2023 13:54

Jans schreef: 12 aug 2023 11:40 Wat is "echt" werken? Een student die naast zijn studie ook nog 16-20 uur werkt?
Onze kinderen hebben vanaf hun 16e altijd in het weekend en in de vakanties gewerkt. Iemand die op zijn 16e (kan nu niet meer) ging werken had in het weekend twee vrije dagen. Onze kinderen niet.
Maar als je naast dat fulltime werken weer een studie gaat doen, heb je het ook weer zwaar.

Gelukkig hoeft het ook niet allemaal aan te komen waaien.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8370
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 aug 2023 13:56

Ernie C. schreef: 12 aug 2023 13:54
Jans schreef: 12 aug 2023 11:40 Wat is "echt" werken? Een student die naast zijn studie ook nog 16-20 uur werkt?
Onze kinderen hebben vanaf hun 16e altijd in het weekend en in de vakanties gewerkt. Iemand die op zijn 16e (kan nu niet meer) ging werken had in het weekend twee vrije dagen. Onze kinderen niet.
Maar als je naast dat fulltime werken weer een studie gaat doen, heb je het ook weer zwaar.

Gelukkig hoeft het ook niet allemaal aan te komen waaien.
Dat zal ik ook nooit ontkennen. Ik heb van collega's gezien wat ze tijdens die avondstudie allemaal aan zich voorbij moesten laten gaan.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8559
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 sep 2023 15:38

Onze zoon werkt sinds kort thuis op de studio waar geen verwarming/koeling is behalve de buitendeur.
Ruimte is 5x5m.
Het is daar erg warm ivm ligging op het zuiden en gezien hij voorlopig thuis blijft wonen is de bedoeling dat ik daar een airco laat plaatsen.
Daikin en Mitsubishi zijn toch wel toonaangevende merken.

Wie heeft er een goede tip welk type en eventueel betrouwbare installateur.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 sep 2023 16:08

Als je echt een installateur wil, toch vertellen in welke omgeving.

Welk toestel; ideaal eerst een goede berekening van een nodig vermogen.

En op het zuiden en koelen; het zuiden is op zich geen reden dat het te warm wordt; hier op het zuiden heeft de woonkamer bijna 15m2 glas en wordt het niet te warm; want de zonnewering en pergola houden de zon tegen. Het is enkel te warm als je te weinig isolatie hebt en snacht niet kan verluchten zodat de temperatuur weer wat kan zakken. Zorg dus ook zeker voor zonnewering als die er niet is.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8559
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 sep 2023 17:12

walter- schreef: 11 sep 2023 16:08 Als je echt een installateur wil, toch vertellen in welke omgeving.
Arnhem.

Welk toestel; ideaal eerst een goede berekening van een nodig vermogen.

Staat er 5x5m.

En op het zuiden en koelen; het zuiden is op zich geen reden dat het te warm wordt; hier op het zuiden heeft de woonkamer bijna 15m2 glas en wordt het niet te warm; want de zonnewering en pergola houden de zon tegen. Het is enkel te warm als je te weinig isolatie hebt en snacht niet kan verluchten zodat de temperatuur weer wat kan zakken. Zorg dus ook zeker voor zonnewering als die er niet is.

Gaat om een studio zoals ongeschreven.
Zonwering is aanwezig.
Dakterras wat voor de studio zit is het nu 35gr.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie