Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lagers vervangen DT350 disc

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 07 sep 2022 21:49

Van mijn strandfiets wil ik de lagers van mijn wielen vervangen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, welke lagermaat ik nodig heb. Daarnaast twijfel ik of de verschillende types allemaal verschillende maten lagers hebben, of juist niet (ik denk van niet, maar assumption is the mother..) In de manuals van DtSwiss kom ik het ook niet tegen. Voor en achter zitten er DT350 (disc) naven in. Voor non-boost, achter boost. Klopt het dat ik voor 2* 6902-RS en achter 2* 6902-RS en 2*6802-RS nodig heb?

Ik heb verschillende tutorials bekeken en topics doorgelezen. Met een hamer, schroevendraaier, dopsleutel en een blokje hout zou je al een eind moeten komen, maar ik investeer liever in gereedschap zodat ik geen hamer hoef te gebruiken. Ik dacht dus aan het volgende gereedschap:

Om de lagers te verwijderen twijfel ik tussen deze:
https://www.bearingprotools.com/collect ... 7215431785
Of deze: https://www.bearingprotools.com/collect ... 8272167017

Van die laatste zou ik dan volgens mij 2 varianten nodig hebben, namelijk voor de 6902 en de 6802 en moet ik alsnog een hamer gebruiken. Bij de eerste is dat volgens mij niet het geval?

Om de lagers te plaatsen: press + over-axle drivers (6802 en 6902): https://www.bearingprotools.com/collect ... 3512213609

Verder nog de lockringtool, maar die is niet op voorraad bij Bearing Pro Tools.

Samenvattend:
- 2*6802-RS en 4*6902-RS?
- Welk gereedschap?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

walters
Forum-lid
Berichten: 827
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 07 sep 2022 22:11

Qua gereedschap vind ik dit handig: https://www.mantel.com/rapid-racer-prod ... t-adaptors
Niet goedkoop, maar werkt erg prettig. Ik hou niet zo van met stukken hout en rubber hamers in de weer te zijn.

De lagers lijken met correct. Neem lagers met goede afdichting skf heeft mooie/goede lagers.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9399
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 sep 2022 08:03

Ik heb deze, echt een top ding heb je meteen alle maten. Er staan er onder diverse winkels, dus wellicht kan het goedkoper.
Maar rond de 50 euro ben je kwijt.

https://nl.aliexpress.com/item/10050027 ... 5cSGbkQ0mW

Dit is om te plaatsen. Je kan het in sommigen gevallen ook wel gebruiken om eruit te halen. Maar dat doe ik gewoon met een hamer en een drijvertje.
gewoon rustig tikken, die lagers zitten helemaal niet zo vast.

Wil je dat niet, dan extra gereedschap kopen

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 08 sep 2022 11:43

Een hamer is geen probleem als je maar tegen de buitenste lagerschaal slaat. Ik werk met stalen buisjes die exact 24, 26, 28, etc. mm dik zijn. Werkt prima en sneller dan zo'n pers. Enige handigheid is wel nodig. Houd er als beginner rekening mee dat je 1 of 2 lagertjes verprutst voordat het goed gaat.

Verder kun je het beste de lagertjes opmeten: buitendiameter, binnendiameter (as-gat) en dikte. Dus dan krijg je bijv. 26x17x5 (buitendiameter 26, as-gat 17 mm, dikte 5 mm).

http://www.lagersvoordefiets.nl/wiellagers



Groet,

Hans


JorgV schreef: 07 sep 2022 21:49 Van mijn strandfiets wil ik de lagers van mijn wielen vervangen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, welke lagermaat ik nodig heb. Daarnaast twijfel ik of de verschillende types allemaal verschillende maten lagers hebben, of juist niet (ik denk van niet, maar assumption is the mother..) In de manuals van DtSwiss kom ik het ook niet tegen. Voor en achter zitten er DT350 (disc) naven in. Voor non-boost, achter boost. Klopt het dat ik voor 2* 6902-RS en achter 2* 6902-RS en 2*6802-RS nodig heb?

Ik heb verschillende tutorials bekeken en topics doorgelezen. Met een hamer, schroevendraaier, dopsleutel en een blokje hout zou je al een eind moeten komen, maar ik investeer liever in gereedschap zodat ik geen hamer hoef te gebruiken. Ik dacht dus aan het volgende gereedschap:

Om de lagers te verwijderen twijfel ik tussen deze:
https://www.bearingprotools.com/collect ... 7215431785
Of deze: https://www.bearingprotools.com/collect ... 8272167017

Van die laatste zou ik dan volgens mij 2 varianten nodig hebben, namelijk voor de 6902 en de 6802 en moet ik alsnog een hamer gebruiken. Bij de eerste is dat volgens mij niet het geval?

Om de lagers te plaatsen: press + over-axle drivers (6802 en 6902): https://www.bearingprotools.com/collect ... 3512213609

Verder nog de lockringtool, maar die is niet op voorraad bij Bearing Pro Tools.

Samenvattend:
- 2*6802-RS en 4*6902-RS?
- Welk gereedschap?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 08 sep 2022 13:57

Er zitten vier lagers in die naven. Meestal zijn de twee versleten die het meest aan de buitenkant zitten (1x naaf, 1x body). Als het dieper gelegen naaflager vervangen moet worden dan wordt het lastiger.

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=OkBJAIB6GDI


JorgV schreef: 07 sep 2022 21:49 Van mijn strandfiets wil ik de lagers van mijn wielen vervangen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, welke lagermaat ik nodig heb. Daarnaast twijfel ik of de verschillende types allemaal verschillende maten lagers hebben, of juist niet (ik denk van niet, maar assumption is the mother..) In de manuals van DtSwiss kom ik het ook niet tegen. Voor en achter zitten er DT350 (disc) naven in. Voor non-boost, achter boost. Klopt het dat ik voor 2* 6902-RS en achter 2* 6902-RS en 2*6802-RS nodig heb?

Ik heb verschillende tutorials bekeken en topics doorgelezen. Met een hamer, schroevendraaier, dopsleutel en een blokje hout zou je al een eind moeten komen, maar ik investeer liever in gereedschap zodat ik geen hamer hoef te gebruiken. Ik dacht dus aan het volgende gereedschap:

Om de lagers te verwijderen twijfel ik tussen deze:
https://www.bearingprotools.com/collect ... 7215431785
Of deze: https://www.bearingprotools.com/collect ... 8272167017

Van die laatste zou ik dan volgens mij 2 varianten nodig hebben, namelijk voor de 6902 en de 6802 en moet ik alsnog een hamer gebruiken. Bij de eerste is dat volgens mij niet het geval?

Om de lagers te plaatsen: press + over-axle drivers (6802 en 6902): https://www.bearingprotools.com/collect ... 3512213609

Verder nog de lockringtool, maar die is niet op voorraad bij Bearing Pro Tools.

Samenvattend:
- 2*6802-RS en 4*6902-RS?
- Welk gereedschap?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9399
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 sep 2022 14:22

Lagers monteren met een hamer deed ik altijd met het oude lager op de nieuwe.
busje is fijner, maar bij gebrek aan..... (nu gewoon met de pers)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 sep 2022 15:42

Maatwielen schreef: 08 sep 2022 13:57 Er zitten vier lagers in die naven. Meestal zijn de twee versleten die het meest aan de buitenkant zitten (1x naaf, 1x body). Als het dieper gelegen naaflager vervangen moet worden dan wordt het lastiger.

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=OkBJAIB6GDI
Hans, ik zat ook te k**ten met die lager achter de ring nut. Balken stuk, schroef-/werkbank stuk. Vloeken. Ik gebruik nu onderstaande tool van ElevationWheelCompany met een slagboormachine.

Hier een demo
https://www.youtube.com/shorts/IvyaPMzny_o
Lynskey Cooper
Koga Miyata Adventure Frankenbike
Sonder Camino AL

www.instagram.com/vanspeykwheels/

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 08 sep 2022 18:50

Bedankt voor de tip. Filmpje is slecht. Alsof je de naaf in de hand kunt houden en dan die ring nut los kunt krijgen! Die dingen zitten soms compleet vastgeroest. Ik denk dat je in de echte zware gevallen toch de hefboom nodig hebt.

Inmiddels heb ik er handigheid in gekregen. Als je de ring nut goed verhit, gaat het gemakkelijker.

Groet,

Hans
Philippos schreef: 08 sep 2022 15:42
Maatwielen schreef: 08 sep 2022 13:57 Er zitten vier lagers in die naven. Meestal zijn de twee versleten die het meest aan de buitenkant zitten (1x naaf, 1x body). Als het dieper gelegen naaflager vervangen moet worden dan wordt het lastiger.

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=OkBJAIB6GDI
Hans, ik zat ook te k**ten met die lager achter de ring nut. Balken stuk, schroef-/werkbank stuk. Vloeken. Ik gebruik nu onderstaande tool van ElevationWheelCompany met een slagboormachine.

Hier een demo
https://www.youtube.com/shorts/IvyaPMzny_o

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9399
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 sep 2022 19:10

Waarom gebruik je het wiel niet als hefboom.
Tool in de bankschroef en met twee man draaien.

Het is echt een k systeem.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 sep 2022 19:45

wasbeer2006 schreef: 08 sep 2022 19:10 Waarom gebruik je het wiel niet als hefboom.
Tool in de bankschroef en met twee man draaien.

Het is echt een k systeem.
Trust me. Been there done that. Zelfs 2 man is soms niet afdoende.
Lynskey Cooper
Koga Miyata Adventure Frankenbike
Sonder Camino AL

www.instagram.com/vanspeykwheels/

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 sep 2022 19:48

Nu denkt TS natuurlijk mijn hemel waar begin ik aan :mrgreen:
Lynskey Cooper
Koga Miyata Adventure Frankenbike
Sonder Camino AL

www.instagram.com/vanspeykwheels/

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 9399
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 sep 2022 20:55

Haha, ja dat klopt, ik heb ook wel eens een paar keer gedaan.
Lukte tot nu toe gelukkig steeds. Maar er komt er een keer een.............

Plaats reactie