Beste allemaal,
Ik weet, een Batavus old dutch stadsfiets kan moeilijk doorgaan voor een race fiets maar ik hoop toch dat iemand mij misschien wat tips kan geven over de trapas van deze fiets. Ik heb een modelletje van dit type fiets dat ik graag een 2de leven wil geven (ik vermoed dat de fiets een jaartje of 12 oud is) dus ik ben recent begonnen met het demonteren hiervan. Helaas is mijn vooruitgang gestopt bij het eraf halen van de trapas want die krijg ik dus met geen mogelijkheid los. Ik heb al het nodige geprobeerd (nachtje weken in cola, overdosis kruipolie, geïmproviseerde extra lange hefboom, verhitten) maar helaas nog zonder succes. Ik vraag mij inmiddels ook af of ik wel de goede kant uit aan het draaien ben (kettingzijde met de klok mee, niet kettingzijde tegen de klok in), kan iemand aan de hand van bijgevoegde foto`s zien of dit correct doe of dat dit misschien toch 1 of andere alternatieve as is?
Zoals ook wel duidelijk van de foto`s heb ik de as inmiddels behoorlijk beschadigd en is weinig houvast meer. Iemand nog tips? En zou het een mogelijkheid zijn deze er op 1 of andere manier uit te boren en wanneer ja, iemand hier tips voor?
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Trapas Batavus Old Dutch
Dat is wel de goede kant. Ik onthou altijd; beide kanten naar voren bij losdraaien 
Het zal 12 jaar geleden zonder vet vast gezet zijn.
Ik had ooit ook een vastzittende trapas en een hefboom van 60cm was niet voldoende. Een hefboom van 3 meter werkte wel. Was 20 Euro bij de ijzerhandel. Mocht je in de buurt van Zwolle wonen dan mag je er ook voor langs komen, hij staat hier nog in huis.
Uitboren heeft in mijn ervaring geen enkele zin, je maakt het alleen maar moeilijker.
Het uiterste geval is uitzagen, met zo'n rechte zaag die alleen bij het handvat vast zit. Gelukkig heb ik dat nog nooit mee gemaakt.

Het zal 12 jaar geleden zonder vet vast gezet zijn.
Ik had ooit ook een vastzittende trapas en een hefboom van 60cm was niet voldoende. Een hefboom van 3 meter werkte wel. Was 20 Euro bij de ijzerhandel. Mocht je in de buurt van Zwolle wonen dan mag je er ook voor langs komen, hij staat hier nog in huis.
Uitboren heeft in mijn ervaring geen enkele zin, je maakt het alleen maar moeilijker.
Het uiterste geval is uitzagen, met zo'n rechte zaag die alleen bij het handvat vast zit. Gelukkig heb ik dat nog nooit mee gemaakt.
Gereedschap in de bankschroef en frame als hefboom gebruiken?
Ik kan het niet goed zien, maar is de linker (niet ketting) cup van kunststof?
Dan kun je de as er van rechts naar links met een moker uit het frame slaan. Daarna cups uitzagen.
Ik kan het niet goed zien, maar is de linker (niet ketting) cup van kunststof?
Dan kun je de as er van rechts naar links met een moker uit het frame slaan. Daarna cups uitzagen.
Niet zijken maar reiden !
Even een oud topic een schop geven. Ik probeerde vanavond de trapas van mijn Batavus Old Dutch oma-/stationsfiets te vervangen, maar aan beide kanten brak wat af: aan de niet-aandrijfzijde de plastic tandjes, aan de aandrijfzijde brak de "dop" van de huls met lagers. Zie foto's.
Wat nu? Via aandrijfzijde tegen de as slaan totdat de plastic NDS-zijde eruit komt of het plastic uitboren/-breken, en dan de metalen DS-zijde voorzichtig uitzagen/-breken?


Wat nu? Via aandrijfzijde tegen de as slaan totdat de plastic NDS-zijde eruit komt of het plastic uitboren/-breken, en dan de metalen DS-zijde voorzichtig uitzagen/-breken?


Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350