Stuurvraag van newbe
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Stuur terug voorover kantelen, shifters opnieuw afstellen, kortere stuurnok, compact stuur en een zadelpen zonder setback zijn de mogelijkheden voor je om deze fiets passend te krijgen.
Dus zeker een nieuw stuurlintje monteren wanneer je je nieuwe stuur plaatst.
De maat is in ieder geval goed!
Dus zeker een nieuw stuurlintje monteren wanneer je je nieuwe stuur plaatst.
De maat is in ieder geval goed!
Zadel naar voren zou ik nog even mee wachten. Eerst het stuur en misschien de stuurpen.
Als je alles in 1x verandert en je krijgt klachten, dan wordt het een gigantische puzzel om te achterhalen waar het vandaan komt.
Als je alles in 1x verandert en je krijgt klachten, dan wordt het een gigantische puzzel om te achterhalen waar het vandaan komt.
Campagnolo Ultra Dork
En voor de duidelijkheid; de gemiddelde amateur zit zelden onder in de beugels.
Je moet natuurlijk dan wel kunnen remmen. Op de eerste foto leek me het stuur wat gekanteld (onderkant van de beugels zou min of meer horizontaal moeten staan, lijkt me niet zo).
Ennals je het stuur recht moet je eventueel wel de shifters verstellen.
Een compact stuur zorgt er in de eerste plaats voor dat het onder in de beugels minder laag is - fijner voor de gemiddelde toerist, maar als je wil remmen maakt het volgens mij weinig uit.
Daarvoor moet het stuur recht staan einde shifters op de goede plaats.
Het compact stuur is ook wat korter.
Je idee van.meer naar voor te willen zitten is er misschien ook daar omdat je stuur iets te ver naar voorstaat. De gemiddelde mens heeft de rechte zadelpen niet echt nodig. Misschien ben je meer gesteld met kortere stuurpen (en het kortere compacte stuur).
Je moet natuurlijk dan wel kunnen remmen. Op de eerste foto leek me het stuur wat gekanteld (onderkant van de beugels zou min of meer horizontaal moeten staan, lijkt me niet zo).
Ennals je het stuur recht moet je eventueel wel de shifters verstellen.
Een compact stuur zorgt er in de eerste plaats voor dat het onder in de beugels minder laag is - fijner voor de gemiddelde toerist, maar als je wil remmen maakt het volgens mij weinig uit.
Daarvoor moet het stuur recht staan einde shifters op de goede plaats.
Het compact stuur is ook wat korter.
Je idee van.meer naar voor te willen zitten is er misschien ook daar omdat je stuur iets te ver naar voorstaat. De gemiddelde mens heeft de rechte zadelpen niet echt nodig. Misschien ben je meer gesteld met kortere stuurpen (en het kortere compacte stuur).
Op bovenstaand adviesheb ik het stuur verder naar voren gekanteld, de shifters verdernaar boven geplaatst en een nieuw lint gemonteerd. (Bijzonder dat zulke kleine aanpassingen zo'n groot effect hebben) Zojuist tijdens een ritje van 50 km getest en dit rijdt een heel stuk beter en natuurlijker, ook onder in de beugels. Het stuur en de korte stuurpen laat ik voorlopig nog even in de doos zitten. Bedankt voor alle tips.
Visueel lijkt het voor mij nu beter.
Bij de iets oudere shimano groepen vind ik het zelf moeilijk een positie van de shifter te vinden die én juist lijkt om de shifters bovenaan te nemen én ook onderaan goed te nemen. Ik zou de shifter nog net iets lager zetten (zodat remhendel net helemaal verticaal staat). Maar misschien is dan bovenaan rijden weer net iets minder comfortabel.
Bij campa en sram lijkt me dat altijd beter te lukken.
Als je nog eens tijd hebt, kijk eens de shimano handleiding na; daar staat veelal duidelijk hoe de shifter op het stuur moet staan (of hoe zij het toch in gedachten hadden).
Bij de iets oudere shimano groepen vind ik het zelf moeilijk een positie van de shifter te vinden die én juist lijkt om de shifters bovenaan te nemen én ook onderaan goed te nemen. Ik zou de shifter nog net iets lager zetten (zodat remhendel net helemaal verticaal staat). Maar misschien is dan bovenaan rijden weer net iets minder comfortabel.
Bij campa en sram lijkt me dat altijd beter te lukken.
Als je nog eens tijd hebt, kijk eens de shimano handleiding na; daar staat veelal duidelijk hoe de shifter op het stuur moet staan (of hoe zij het toch in gedachten hadden).