Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Hartslagmeterbanden/-sensoren die snel kapot gaan

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1497
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 18 jul 2022 16:43

Het begon de laatste tijd een beetje op te vallen. De ene na de andere hartslagmeterband of sensor gaf op de redactie de geest.
Terwijl ze soms nog geen jaar oud én niet goedkoop zijn. Dat maakte ons benieuwd, hebben we gewoon pech of lopen meer mensen hier tegenaan? Hoe vaak vervang jij je band of sensor? Heb je een voorkeursmerk? Heb je enig idee waarom jouw band/sensor het niet meer doet? Of rij je misschien al 10 jaar met dezelfde band rond en denk je 'waar heeft die gast het over'?
Afbeelding | Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jul 2022 16:51

Ik heb een paar keer één van Decathlon gehad, maar die ging steeds na een jaar stuk. Ik kon deze steeds wel vervangen in de garantie, maar goed dat gebeurd altijd op een slecht moment (vakantie ofzo). Ik heb nu een Garmin en die doet het nog steeds goed. Haal nu wel steeds de sensor van de band af, heb ooit eens ergens gelezen dat dat beter is.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 18 jul 2022 16:52

Mijn originele Garmin hield het een jaar vol. Met eentje van de Decathlon doe ik nu zo’n anderhalf jaar.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 18 jul 2022 16:53

Voor mij is het inderdaad "waar heeft die gast het over" ik rij inmiddels sinds 11-03-2009 met de Garmin Edge 705 (de aankoopbon zit nog in de doos) en ook met dezelfde band/sensor.
Wordt toch wel 3 tot 4 keer per week gebruikt, en ook de accu van de 705 houd het nog steeds 10 uur uit als deze opgeladen is.
Ik rij mijn ritten vaak met een crs-bestand.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 18 jul 2022 16:58

Grappig dat je het vraagt. Ik ben net bezig om een Polar Pro strap RMA te sturen. De originele band die bij de H10 kwam doet het wel nog, maar is me eigenlijk net een slagje te krap met een borstomvang van ~100cm.
De XXXL strap deed het in het begin goed, maar begint nu tijdens het fietsen na een tijdje uit te vallen. Zie ook het bijgevoegd plaatje. Hier had ik zowel de XXXL als de originele M-XXL band om. Begon met de sensor op de XXXL, na ong. 1 uur was ik er wel klaar mee, en heb ik hem op de originele strap gezet, en probleem weg.
Bijlagen
Polar band probleem.png
Laatst gewijzigd door derxx op 18 jul 2022 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 18 jul 2022 17:02

Hier een wat goedkopere (Magene) hartslagmeter gehad (Bluetooth voor Zwift), die gaf het na ongeveer 2 jaar op, ik vermoed door de roest die op de contactpunten en dus mogelijk ook in de band is ontstaan.

Met mijn Garmin tri (de blauwe) hartslagband doe ik al 5-6 jaar. Ik lees veel verhalen over banden die stuk gaan na het vervangen van de batterij. Mijn vermoeden is dat de gemiddelde gebruiker dit niet voorzichtig genoeg doet. Er kan dan ook best wel wat mis gaan:
- O-ring verschoven/gebroken
- Klepje verkeerd om en toch vast draaien
- Schroefjes te strak
- Goedkopere batterij
- Schroefjes te los

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 jul 2022 17:10

Mijn hartslagband van Garmin gaf na een jaar of drie de geest. Reparatie of batterij vervangen bleek niet mogelijk. Het advies was, koop maar een nieuwe. Ik vond het niet eens kunnen vervangen van een batterij nogal bizar. Toen heb ik een xand gekocht. Die houd het al een jaar of 2 vol

Ik nog langer geleden een Polar hartslagband gehad. Die ging binnen het half jaar kaduuk. Daarvan heb ik nog 3 garantie exemplaren gehad. Ook allemaal binnen het halfjaar kaduuk. Ik koop voorlopig geen Polar meer.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 jul 2022 17:28

NuitKor schreef: 18 jul 2022 16:51 Ik heb een paar keer één van Decathlon gehad, maar die ging steeds na een jaar stuk. Ik kon deze steeds wel vervangen in de garantie, maar goed dat gebeurd altijd op een slecht moment (vakantie ofzo). Ik heb nu een Garmin en die doet het nog steeds goed. Haal nu wel steeds de sensor van de band af, heb ooit eens ergens gelezen dat dat beter is.
Ik heb al "jaren" een Decathlon. Ik denk een jaar of vier. En hoe je doet het tot aan vandaag nog prima. En hij wordt ook gebruikt, een keer of vier per week. De sensor gaat alleen van de band als hij je de wasmachine in gaat

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 jul 2022 17:31

Ik heb het idee dat de huidige Garmin banden met vaste sensor beter zijn dan de oude. Met name vanwege de contactpunten tussen die twee.
Verder heb ik niet heel veel problemen met sensoren gehad. Af en toe een reset of reiniging van contactpunten, maar verder zonder problemen.
Wel recent een snelheidssensor die de geest heeft gegeven na 1,5 jaar, maar dat was een Magene van Ali.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 18 jul 2022 18:40

Garmin HRM dual band is veel te snel leeg. Het verwisselen van de batterij lukt wel, maar de groefjes kun je niet mooi terugzetten, het voelt aan alsof je in boter aan het draaien bent.
De “ oude “ Garmin banden (geheel van kunststof) hadden minder goed contact zonder veel water (ben nogal behaard), maar de batterij kon je gewoon simpel vervangen.

Gebruik nu weer zo’n “oude”, maar ben op zoek naar een goede vervanger voor de Garmin HRM dual band. Iemand een beter idee dan Xand/Wahoo?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 jul 2022 18:43

Of rij je misschien al 10 jaar met dezelfde band rond en denk je 'waar heeft die gast het over'?

Klopt, al meer dan 10 jaar met een hartslagband van Sigma.! :roll: Gebruik hem 2 à 3 keer per week, na elke rit gaat de band in de wasmachine.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 18 jul 2022 19:04

Edwin schreef: 18 jul 2022 16:43 Of rij je misschien al 10 jaar met dezelfde band rond en denk je 'waar heeft die gast het over'?
Ik heb 2 banden van Garmin. Een oude die half kunststof is en een elastische band achterom heeft. Die heb ik 5-6 jaar gebruikt, enkele jaren geleden werkende aan de kant gelegd om dat ik goedkoop een "stoffen" Garmin band kon overnemen, die was kort gebruikt en rij er zelf al 5-6 jaar mee. Rij 2-5x/week en de band gaat met regelmaat in de wasmachine. Behalve in de winter kom ik altijd flink bezweet thuis. Batterij gaat ruim 2 jaar mee.
Dus, geen flauw idee waar dit over gaat...
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 18 jul 2022 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Plaats reactie