Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tikkend geluid bij de cassette.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 15 jul 2022 14:29

Markdekwa schreef: 15 jul 2022 14:15 Daar ben ik weer!

Ik heb de hele week met verschillende onderdelen gefietst (pedalen en wielen) en ik ben er achter gekomen dat het probleem zit in het achterwiel. Wanneer ik deze er op heb zitten hoor ik het tikkende geluid na +/- 10 min.

Ik verwacht dat dit te maken heeft met de powerway R13 Hub aangezien dit een relatief goedkope Hub is. Heeft er iemand tips met het onderhoud aan deze hub? Waar ik bijvoorbeeld het eerst naar kan gaan kijken?

Groetjes Mark
De freehub die een tik oplevert is onwaarschijnlijk. Bij het vooruit trappen staat de hub eigenlijk vergrendeld. Ik denk eerder aan losse spaken cq net niet helemaal goed op spanning. Dat lijkt niet te stroken met het achteruit trappen omdat de hub dan juist wel beweegt. Toch haal je dan een beetje spanning van het wiel af.
Heel extreem is nog dat de spaken schuren op de punten waar ze zich kruisen.
Ik zou eerst het wiel even laten spannen door de FM, kost niet veel en is nooit verkeerd.
Dogma F

Markdekwa
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:44

Markdekwa 25 jul 2022 12:10

Bedankt Ramon, dan zal dat stap 1 voor mij zijn. Is inderdaad nooit verkeerd en is zeker het proberen waard.

Plaats reactie