Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

3s vermogen constant houden

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 17 jun 2022 23:47

Rij toch al een paar jaar met een vermogensmeter maar het lukt mij maar niet om het 3s vermogen enigszins constant te houden. Het lukt me zelfs haast niet om het vermogen binnen een marge van +/- 10 W te houden. Gevolg is dat ik eigenlijk altijd verrast word door de gemiddelde wattages dat ik rij per langere duur. Uiteindelijk merk ik dat ik voor de lange duur voor pacing toch terugval op monitoring van de hartslag.

Vraag me af of het enigszins constant houden van de 3s vermogen te trainen is. Zo niet (of hoe dan ook), of voor het pacen het niet slimmer is om het gem. vermogen per 10s aan te houden.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 6995
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 jun 2022 07:34

10 sec kan je goed pacen is mijn ervaring.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 3924
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 jun 2022 07:40

Gebruikt die wattagemeter nu eens als richtlijn. Je rijdt niet op de wielerbaan. Wattage lever je nooit constant, want de weerstand is ook niet helemaal constant. Denk je dat het veel uitmaakt of je nu af en toe 10w te veel doet in een blokje?

Je 10s vermogen is altijd constanter, maar dat verandert je output natuurlijk niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

marksi
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 18 jun 2022 07:47

Zo specifiek gebruik ik mijn vermogensmeter ook niet. Meer als check of hoe hard ik trap enigszins in de buurt is van mijn beoogde wattage. Daarbij neem ik hem altijd ruim. 20 er boven of onder vind ik prima, zo lang mijn hartslag een beetje in check is (ook hier een ruime marge). Als ik blokjes doe kijk ik naar mijn 3s als check maar pace ik vooral op basis van mijn 10s.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5924
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 jun 2022 08:31

Dat is iets dat je moet leren. Probeer in eerste instantie het 3s vermogen binnen de gewenste zone te houden. Je kan de Garmin laten helpen, sel hem zo in dat wanneer je teveel vermogen levert, hij begint te piepen. Het is rotirritant maar na een paar ritjes zal het wel veel beter gaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jun 2022 08:37

Zo lang je niet een exact aantal omwentelingen hebt in die 3 sec zal de waarde altijd een beetje schommelen. Zelfs als je per omwenteling keer op keer exact hetzelfde levert.

Dat je gemiddelde vermogen nogal afwijkt van wat je steeds op je scherm ziet, komt vooral omdat je nogal eens je benen stil moet houden. Daar is een maat als normalized power voor uitgevonden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 jun 2022 09:20

TL@ schreef: 18 jun 2022 08:31 Dat is iets dat je moet leren. Probeer in eerste instantie het 3s vermogen binnen de gewenste zone te houden. Je kan de Garmin laten helpen, sel hem zo in dat wanneer je teveel vermogen levert, hij begint te piepen. Het is rotirritant maar na een paar ritjes zal het wel veel beter gaan.
Dus het lukt jou om het 3s vermogen ongeveer constant te houden?! Vind ik toch wel erg knap. Concentreer je je daarbij ook op het constant houden van de cadans? Wat @53x11 opmerkt zet mij ook wel aan het denken. Om te beginnen lijkt het me handig om te zorgen dat het aantal omwentelingen constant blijft omdat je anders cadans afwijkingen moet compenseren met meer of minder vermogen per omwenteling.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 jun 2022 09:26

thestudent schreef: 18 jun 2022 07:40 Gebruikt die wattagemeter nu eens als richtlijn. Je rijdt niet op de wielerbaan. Wattage lever je nooit constant, want de weerstand is ook niet helemaal constant. Denk je dat het veel uitmaakt of je nu af en toe 10w te veel doet in een blokje?
Ik zie uiteindelijk in het overzicht van het gemiddelde wattage dat ik per interval rij toch vermogens verschillen van 20 tot soms wel 40w . Dat zet je toch aan het denken. Je vraagt je dan wel af in hoeverre je effectief aan het trainen bent.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 2681
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 jun 2022 09:34

Ik denk eigenlijk dat je beter niet te frekwent met het 'constant' houden van je vermogen bezig bent. Altijd maar bijsturen zorgt juist voor onregelmatig rijden en helpt je ook niet van gevoel voor tempo te ontwikkelen.

Gebruik de lap functie, zet je gemiddelde vermogen per lap in beeld, zet jezelf vast op een bepaald vermogen en kijk 'af en toe' (om de (halve) minuut of zo) naar het gemiddelde vermogen om dan bij te sturen. Als je het goed doet zal het gemiddelde vermogen stilaan convergeren naar je doelvermogen.

Ik heb 3s vermogen in beeld (wat me een goed idee geeft in het begin van een interval) en (soms) gemiddeld vermogen per lap. Heb er eigenlijk nooit een probleem mee om constant te rijden, maar mijn gevoel voor tempo is goed getraind.
Afbeelding

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 18 jun 2022 10:30

Goeie! Dat is inderdaad ook een idee: gemiddeld vermogen per lap als check ipv 10s vermogen. Je bedoelt, neem ik aan, gem. vermogen per huidige lap. Heeft Garmin hier een native data veld voor of moet ik die uit de Connect IQ store plukken.

Kan me trouwens wel vinden in je opmerking dat voortdurend bijsturen ten koste gaat van het gevoel voor tempo. In ieder geval rijdt het zo onrustig als de nete. Aan de andere kant is mijn idee toch ook dat als je het beheerst om zonder al te veel bewuste bijsturing een constante power rijdt dat uiteindelijk tot een zeer effectieve rijstijl leidt. (Aanname waar ik eigenlijk wel wetenschappelijk bewijs of falsificatie van zou willen zien)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5924
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 jun 2022 10:45

JazzHands schreef: 18 jun 2022 09:20
TL@ schreef: 18 jun 2022 08:31 Dat is iets dat je moet leren. Probeer in eerste instantie het 3s vermogen binnen de gewenste zone te houden. Je kan de Garmin laten helpen, sel hem zo in dat wanneer je teveel vermogen levert, hij begint te piepen. Het is rotirritant maar na een paar ritjes zal het wel veel beter gaan.
Dus het lukt jou om het 3s vermogen ongeveer constant te houden?! Vind ik toch wel erg knap. Concentreer je je daarbij ook op het constant houden van de cadans? Wat @53x11 opmerkt zet mij ook wel aan het denken. Om te beginnen lijkt het me handig om te zorgen dat het aantal omwentelingen constant blijft omdat je anders cadans afwijkingen moet compenseren met meer of minder vermogen per omwenteling.
Constant is een groot woord maar wel mooi binnen de gewenste zone. Als ik een Z2-training van 3u doe, zijn er toch 2u in Z2 en dan een groot stuk in Z1, de rest in de hogere zones omdat je na een bocht/licht toch altijd terug moet optrekken en dat is erg vervelend in Z2 :mrgreen:

Heeft me toch een jaartje gekost om dat voor elkaar te krijgen. Mijn nonkel (60+ 8-) ) is sinds dit jaar bezig met gericht trainen met een vermogensmeter en kon binnen 6 weken binnen de juiste zones blijven (heeft wel meer talent dan ik, ook al is ie 60+, is op 9 maanden van 190W FTP naar 280W FTP gegaan en van 78kg naar 68kg)
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 3924
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 jun 2022 12:42

JazzHands schreef: 18 jun 2022 09:26
thestudent schreef: 18 jun 2022 07:40 Gebruikt die wattagemeter nu eens als richtlijn. Je rijdt niet op de wielerbaan. Wattage lever je nooit constant, want de weerstand is ook niet helemaal constant. Denk je dat het veel uitmaakt of je nu af en toe 10w te veel doet in een blokje?
Ik zie uiteindelijk in het overzicht van het gemiddelde wattage dat ik per interval rij toch vermogens verschillen van 20 tot soms wel 40w . Dat zet je toch aan het denken. Je vraagt je dan wel af in hoeverre je effectief aan het trainen bent.
Als je 40w teveel doet is dat gewoon nog effectief hoor. Je lichaam is geen exacte machine.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie