Goedendag,
Ik heb het volgende;
Bij het gebruik van mijn 4 kleinste tandwielen op de 11-34 cassette klappert de derailleur even kort naar voren bij het stoppen met trappen. Hierbij slaat de ketting op de achterbrug.
Ik heb bij het bepalen van de lengte van de KMC ketting de methode ‘groot-groot + 2’ gebruikt.
Dit euvel is mij bij de voorgaande cassette (12-25) nooit opgevallen.
Heeft iemand hiervoor een oplossing of is dit normaal?
Mijn groepset is Shimano R8000 met een 50/34 en naar mijn weten een lange kooi. Verder schakelt het goed en slaat de derailleur geen verzet over.
Derailleur klappert
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Kettinglengte is prima. Ik denk dat het probleem in de cassettebody van het wiel zit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15963
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Groot-klein en de derailleurwieltjes in een hoek van 90° tov de grond.
"Kettinglengte bepalen", deze vraag komt trouwens regelmatig terug op dit forum.
"Kettinglengte bepalen", deze vraag komt trouwens regelmatig terug op dit forum.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Wat thestudent hierboven zegt. Kettinglengte is prima, maar ik zou de kogellagers van je body eens controleren (en waarschijnlijk ook vervangen)
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
-
- Forum-lid
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Met nog 1 aanvulling.
Lijkt er inderdaad op dat het in je freehub zit. Dat kan ook aan de palletjes liggen in plaats van aan het lager. Even loshalen, goed schoonmaken en op de correcte wijze voorzien van wat olie zou het probleem ook al kunnen oplossen. YouTube is hier je vriend.
Lijkt er inderdaad op dat het in je freehub zit. Dat kan ook aan de palletjes liggen in plaats van aan het lager. Even loshalen, goed schoonmaken en op de correcte wijze voorzien van wat olie zou het probleem ook al kunnen oplossen. YouTube is hier je vriend.
Op mijn gravelbike had ik voor 1200km al BB, headset en 1 wiellager vervangen. Dus ja, dat is vroeg. Nee, het is niet onmogelijk dat het zo snel problemen oplevert. Mijn dealer heeft dat onder garantie netjes opgelost.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 13 jun 2022 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F
-
- Forum-lid
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ja, dat vind ik wel.
Terug naar de verkoper kan natuurlijk ook
Terug naar de verkoper kan natuurlijk ook
Wat ook nog kan, is dat de ketting een paar rottige schakels heeft. Zo slecht gesmeerd dat ze niet mooi mee bewegen in de bochten die de ketting maakt. En dat treedt dan uiteraard op bij de kleinste kransje en bij stoppen of achteruit trappen.
Ofwel ketting een keer goed kuisen
Ofwel ketting een keer goed kuisen
Live fast; die young. mijn blog
Kan volgens mij ook afstelling van je derailleur zijn, ik heb ook wel eens dat ie op de grote tandwielen prima loopt en dat ie dan op de kleinere net een beetje teveel afwijkt waardoor ie dan klappert. Ik zou ook even mijn achterderaileur een slagje losser en vaster geven qua kabel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.