Hoi,
Ik heb sinds kort wat problemen met speling op mijn balhoofd, na wat opzoek werk kwam ik er al snel achter dat dit heel vaak te maken heeft met het balhoofd dat niet "strak" genoeg staat (voorrem induwen, fiets heen en weer bewegen en speling voelen aan het balhoofd zelf). Echter heb ik deze al meerdere keren aangespannen met momentsleutel en het probleem lijkt steeds terug te komen.
Nu ben ik aan het denken of het misschien gewoon mijn lagers kunnen zijn die versleten zijn? Kan dit? Of denken jullie dat ik elders moet gaan zoeken.
Groeten
speling op balhoofd (lagers?).
momentsleutel?? Dat zal dan wel ook gelijk de oorzaak zijn van die speling.....
Lagers verslijten, ja, maar aandraaien om speling op te heffen, doe je met een licht tikje van een inbussleutel.
Is er wel nog ruimte over om de lagers aan te spannen? Zo niet, dan is de speling blijvend.
Lagers verslijten, ja, maar aandraaien om speling op te heffen, doe je met een licht tikje van een inbussleutel.
Is er wel nog ruimte over om de lagers aan te spannen? Zo niet, dan is de speling blijvend.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Of de topcap raakt met de bovenkant de vork. Dan kan je ook geen compressie op de headset zetten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Nee er zit genoeg plek tussen om te spannenthestudent schreef: ↑24 apr 2022 09:20 Of de topcap raakt met de bovenkant de vork. Dan kan je ook geen compressie op de headset zetten.
Zoals klimmer; je hebt geen momentsleutel nodig voor afstellen van balhoofd. Wel voor vastzetten van de stuurpen op de voorvork en stuur.
Je zou bij vastzetten balhoofd het zo moeten kunnen vastzetten dat het te vast is en stuur niet meer goed of stroef draait (je dus teveel spanning gezet op de lagers).
Kan je dat niet, dan is er een ander probleem. Gaande van schade aan de plaats waar de lagers in passen (veelal aan onderkant), lagers versleten - maar dan moet je wel al veel kms hebben -, probleem met de expander in de vorkbuis - zie verder, of er is te weinig plaats boven de lagers waardoor topcap op je frame geduwd wordt. Dit kan dan weer de spander omhoog duwen. En dan kan je de lagers niet correct spelingsloos afstellen. Je moet dan ofwel een hogere lager plaatsen of spacers (shims) boven de lager plaatsen (die zijn vanaf 0.1mm dik te krijgen). Gek genoeg zie ik dit laatste probleem dikwijls op fietsen. Zeker bij zelfbouw.
Walter
Je zou bij vastzetten balhoofd het zo moeten kunnen vastzetten dat het te vast is en stuur niet meer goed of stroef draait (je dus teveel spanning gezet op de lagers).
Kan je dat niet, dan is er een ander probleem. Gaande van schade aan de plaats waar de lagers in passen (veelal aan onderkant), lagers versleten - maar dan moet je wel al veel kms hebben -, probleem met de expander in de vorkbuis - zie verder, of er is te weinig plaats boven de lagers waardoor topcap op je frame geduwd wordt. Dit kan dan weer de spander omhoog duwen. En dan kan je de lagers niet correct spelingsloos afstellen. Je moet dan ofwel een hogere lager plaatsen of spacers (shims) boven de lager plaatsen (die zijn vanaf 0.1mm dik te krijgen). Gek genoeg zie ik dit laatste probleem dikwijls op fietsen. Zeker bij zelfbouw.
Walter
Eens je het balhoofd goed afgesteld hebt, is dat wel niet meer van belang. Dan houdt de stuurpen alles op elkaar.
Ik heb wel nog geen expander geweten die echt de oorsprong van een gelijkaardig probleem was.
Bedankt voor alle comments. Ik zag niet meteen iets mis met de extender zelf. Heb hem wel gewoon opnieuw geplaatst en nu blijkt het probleem over te zijn, dus zal toch aan de extender gelegen hebben. Als het nogmaals voorkomt gebruik is gewoon carbon adhesive. Bednakt!!