Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Standaard leeglopen binnenband

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 26 mar 2022 22:22

Ligt dat nou aan mij, maar bij een gewone clincher met buiten- en binnenband verliest de band altijd +/- 20% druk in 4 weken. Wat voor binnenbanden ik ook gebruik, altijd hetzelfde gedoe. Bij mijn tubes heb ik daar totaal geen last van. Wel een beetje leegloop, maar dat acht ik normaal. Met tubeless heb ik geen ervaring.

Koop ik nou de hele tijd slechte binnenbanden met een waardeloos ventiel? Sluit ik het ventiel niet goed af? Snap er geen zak van.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 mar 2022 22:26

En je probleem is? Al mijn banden verliezen veel meer druk dan dat. Behalve die van de stadsfiets waar ik extra dikke binnenbanden in heb gezet. Ik controleer het toch zowat voor elke rit. Het ligt in ieder geval sowieso niet aan de ventielen, lucht ontsnapt gewoon langzaam door het butyl.

En je hebt duidelijk de verkeerde tubes, want een beetje tube met mooie latex binnenband loopt nog veel harder leeg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2022 23:31

20% ook vier weken; ik gok even dat de gemiddelde racefietsgebruikers wekelijks zijn banden oppompt omdat het nodig is. Of toch minstens wekelijks controleert.

En de 'goede' tubes verliezen toch ook snel hun spanning in mijn ervaring.

Het is kiezen tussen een soepele lichtere binnenband is bijdraagt aan lage rolweerstand die best wat lucht verliest doorheen de band of voor een dikkere band die minder lucht verliest maat stugger is.

Vernoem even welke binnenband je nu gebruikt. Andere kunnen misschien duiden naar andere banden die minder lucht verliezen .

En ik denk niet dat het aan het ventiel licht.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2138
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 26 mar 2022 23:33

thestudent schreef: 26 mar 2022 22:26 En je probleem is?.....En je hebt duidelijk de verkeerde tubes, want een beetje tube met mooie latex binnenband loopt nog veel harder leeg.
+1
Mijn gravelbike met tubeless Setup en latex verliest nauwelijks druk. De rest met Biba gaat stukken sneller, racer met latex biba verliest 0,5-0,7bar per week.
Dogma F

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 mar 2022 23:34

Bij Schwalbe binnenbanden komt het niet zelden voor dat het binnenventiel niet echt hard zit aangedraaid. Dat merk je na een paar dagen/een week. Met een kleine Bahco vast zetten.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 mar 2022 09:00

Maar dan loopt ie veel harder leeg dan 20% per 4 weken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 27 mar 2022 23:56

Geneigd te concluderen dat dit inderdaad standaard is. Jammer. Vraag me overigens af waarom dat zo is.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 mar 2022 00:59

Waarom: zoals ik eerder schrijf: het is een afweging tussen rolweerstand, gewicht. En de technische beperking dat de materialen die licht zijn, lage rolweerstand geven (en nog redelijk duurzaam) nu eenmaal ook lucht doorlaten. Maar zoek eens in de zwaardere banden: er zijn er vermoedelijk die nog meer luchtdicht zijn dan diegene die je nu hebt.
Dus benoem eens welke binnenbanden je gebruikt: er zal wel iemand zijn die kan zeggen welke banden beter luchtdicht zijn.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 28 mar 2022 13:14

Bandenspanning controleren hoort gewoon bij het start ritueel van een rit, net zoals fietshelm en -bril op.
Toen hier nog met tubes werd gereden - ondertussen meer dan 25 jaar geleden - moest ik telkens meer bij blazen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 28 mar 2022 13:28

Waarom dit zo is; butyl is niet luchtdicht. Er ontsnapt wat lucht door het butyl Hoe hoger de druk hoe mee. Dus normaal dat bij banden van de stadsfiets op 3 bar het minder is dan bij je racefiets met 7 of 8 bar. CO2 gaat nog harder door butyl verloren dan gewone lucht, na het gebruik van een patroon, ben je de volgende dat zomaar of 2 bar kwijt. En inderdaad latex is nog erger en in een "goede"tube zitten latex binnen banden, ook zo maar een paar bar verlies in een paar dagen, bij 7- 8-9 bar, maar ook hier geld dat onder de 3-4 bar het een stuk minder snel gaat , dus bij crosstubes heb je het vaak veel minder.
Ach, ik zeg ook maar wat

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 29 mar 2022 01:55

Ha, boeiend! Nooit geweten dus. Dank voor de info.

pino
Forum-lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 29 mar 2022 08:47

Vullen met stikstof zou leeglopen moeten vertragen.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie