Je kan het ook anders bekijken.
105 di2 maakt (Shimano) elektronisch schakelen terug betaalbaar(-der) na de Ultegra prijsstijgingen...
105 mechanische 11-speed blijft voorlopig gewoon bestaan.
Shimano 105 Di2
maar wel een pak duurder dan rival axs.
https://www.mantel.com/be/sram-rival-et ... c-groepset
€1299 voor rival
€1869 voor 105
Laatst gewijzigd door Kiekeboe op 29 jun 2022 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Naar mijn mening wordt de vraag vooral gedreven door de fietsfabrikanten: Veel dure moulds van moderne carbonframes zijn voorzien op schijfremmen en electronisch schakelen.Snuf schreef: ↑17 jun 2022 12:12En dat was nou juist de kracht van 105, een goede groep voor een heel aardige prijs. Als het inderdaad 12speed en wireless shifting wordt, lijkt mij het een beetje overkill in Shimano’s aanbod.thestudent schreef: ↑17 jun 2022 09:28 … Nu zal het prijsverschil tussen 105di2 en ultegra di2 ook niet zo groot zijn.
Maargoed, we missen misschien nog wat details. Eerst maar eens afwachten wat het daadwerkelijk gaat worden, inclusief de prijs
Waar het verschil tussen mechanisch en electronisch schakelen enkele jaren geleden nog vooral bestond uit de verschillen in kabelpoorten zie je nu alleen nog fietsen met heel veel integratie die totaal niet meer geschikt zijn om mechanische kabels te verwerken omdat mechanische kabels in tegenstelling tot hydraulische leidingen en electronische draden (of zelfs helemaal geen draden) geen scherpe bochten kunnen maken.
Fietsfabrikanten kunnen hun frames nu met 3 niveau's groepsets aanbieden bij zowel Shimano als Sram.
Topfietsen zijn de laatste jaren ontzettend duur geworden (tot 15,000€) en zo wordt het gat in het aanbod dat er was tussen goede tot zeer goede fietsen (tot 5000€) en topfietsen beter opgevuld.
Racefietsen worden dan ook meer zoals wagens niet alleen een gebruiksvoorwerp maar ook een statussymbool waarmee je in de club en op toertochten kan uitpakken. En dat is heel jammer voor consumenten die value-for-money zoeken.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Die heb ik op mijn 90s koga worldtraveller gezet. Zijn wel een beetje lomp, maar warempel ze schakelen. Kan je trouwens nog voor veel goedkoper vinden. 16 euro had ik ervoor betaald.scepticus schreef: ↑29 jun 2022 22:20 Bah bah bah.
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... er-498482/
Ik ga buiscommandeurtjes bestellen.
Het bovenstaande klopt natuurlijk wel. De fietsen kan je moeilijk nog met kabel groepen blijven afmonteren. En als je het doet, dan presteren die kabel groepen een stuk minder goed dan gehoopt. Dus moet je bijna wel aan electronisch schakelen als je een volledig geintegreerd stuur en balhoofd wil.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
@thestudent : wat het geïntrigeerde stuur betreft, het valt mee hoor. Bij mijn zoon z’n Scott Foil en Trek Madone schakelt de Shimano Ultegra niet slechter of minder precies dan bij mijn BMC met Ultegra Di2.
Het is gewoon een kwestie van goed afstellen, en goede kabels. Het doorwurmen van de kabels door het stuur/ balhoofd incl. de hydraulische remkabels is iets moeilijker dan de dunne Di2 draadjes.
Het is gewoon een kwestie van goed afstellen, en goede kabels. Het doorwurmen van de kabels door het stuur/ balhoofd incl. de hydraulische remkabels is iets moeilijker dan de dunne Di2 draadjes.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik heb een tijdje een Ridley noah met ultegra mechanisch gehad. En dat schakelde inderdaad wel, maar toch nooit zo lekker als t echt zou moeten kunnen.
Maargoed als de keuze er is tussen 105di2 en ultegra di2 zal t voor nu altijd al 105di2 zijn.
Maargoed als de keuze er is tussen 105di2 en ultegra di2 zal t voor nu altijd al 105di2 zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dit is geen vraag vanuit de markt.
Dit is de fietsindustrie die iets opdringt.
90% van de markt heeft hier geen behoefte aan.
En de prijzen, ze blijven stijgen. Benieuwd waar het kantelpunt ligt waar mensen gaan afhaken.
Voor mij persoonlijk is het bereikt. Bijna 2000 euro voor wat een midrange groep hoort te zijn.
Dit is de fietsindustrie die iets opdringt.
90% van de markt heeft hier geen behoefte aan.
En de prijzen, ze blijven stijgen. Benieuwd waar het kantelpunt ligt waar mensen gaan afhaken.
Voor mij persoonlijk is het bereikt. Bijna 2000 euro voor wat een midrange groep hoort te zijn.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De grens is voor mij ook bereikt. Al kan je waarschijnlijk een fiets met 105di2 voor iets meer dan 3k kopen (cube ofzo) en is dat minder Al moeten daar dan vast nog weer betere wielen en banden bij. Tja financieel kan ik dat allemaal best betalen, maar er zijn meer dingen die ik wil doen naast fietsen. En een beetje buffer is ook wel handig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
We zitten na(?) corona bijna allemaal met een te dikke portemonnee, we willen allemaal een fiets (wereldwijd), de fabrikanten zitten met (kunstmatige?) leveringsproblemen, creëren backwards incompatibiliteit. Zie hier de perfect storm.hayes schreef: ↑30 jun 2022 07:39 Dit is geen vraag vanuit de markt.
Dit is de fietsindustrie die iets opdringt.
90% van de markt heeft hier geen behoefte aan.
En de prijzen, ze blijven stijgen. Benieuwd waar het kantelpunt ligt waar mensen gaan afhaken.
Voor mij persoonlijk is het bereikt. Bijna 2000 euro voor wat een midrange groep hoort te zijn.
En ondertussen moeten wij het thuisfront uitleggen dat die nieuwe fiets toch echt moet. Ik heb ondertussen de aanschaf van een nieuwe al twee jaar weten uit te stellen: dan maar een paar nieuwe velgen gekocht, balhoofd (afdichtingsringen waren niet meer los te koop ) en gaan met die banaan.
Wat is het probleem? Dacht je nu echt dat een Di2 instapgroep op prijsniveau van de vorige mechanische ging liggen? Neen, prijsniveau is nu wat de vorige Ultegra Di2 kostte, en dat voor een groep die 12 speed is, verbeterd is qua connectiviteit en integratie vs Di2 vorige generatie , en qua schakelen waarschijnlijk ook minstens het niveau van de ultegra 8070 haalt.hayes schreef: ↑30 jun 2022 07:39 Dit is geen vraag vanuit de markt.
Dit is de fietsindustrie die iets opdringt.
90% van de markt heeft hier geen behoefte aan.
En de prijzen, ze blijven stijgen. Benieuwd waar het kantelpunt ligt waar mensen gaan afhaken.
Voor mij persoonlijk is het bereikt. Bijna 2000 euro voor wat een midrange groep hoort te zijn.
Je kan nog steeds de mechanische 105 aanschaffen.
Ik vind het persoonlijk marketingtechnisch van Shimano niet zo verstandig, ze hadden ditzelfde produkt gewoon Ultegra-S of Ultegra-C of zo moeten noemen, als een soort 'basic' Ultegra Di2, en het had een enthousiaste ontvangst gekregen.