Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Trillende voorvork bij remmen

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 26 nov 2021 09:55

Hoi allemaal!

Ik heb een 2e hands cyclocrossr gekocht als winterfiets. Zitten cantilever remmen op.

Als ik rem begint de voorvork eng te trillen (achter gebeurt dat niet). Ook als ik naast de fiets sta, rem en voorzichtig duw voel je die trilling.
Ik heb er al nieuwe remblokjes op gezet, maar dat heeft dit probleem niet opgelost. Er zitten weinig afstelfuncties op dit systeem, dus 100% perfect 'toe-in' van de blokjes lukt niet.

Ook met een ander wiel (even gewisseld met mijn wegfiets) komt de trilling voor, dus daar zit het ook niet in.

Iemand enig idee waar ik dan moet zoeken?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 nov 2021 09:59

Speling op het balhoofd?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 nov 2021 11:34

Pak eens de bovenkant van je balhoofd vast (op de kap, net waar je spacers aan de onderkant ophouden), trek aan je remhendel (voorrem) en beweeg de fiets heen en weer (naar voren en naar achteren). Als je de cap bovenop je balhoofd voelt bewegen heb je de bingo gewonnen. Dan zit er speling op het balhoofd en kun je deze wat strakker aandraaien. Hier zijn heeeeeel veel filmpjes voor te vinden op internet.

Is dat het niet, dan moet je naar je remmen kijken. Canti's staan er om bekend dat ze trillingen willen geven. Helaas zijn canti's van voor mijn tijd en heb ik daar geen ervaring mee. Misschien kan een andere generatie bijspringen.

(was dit subtiel genoeg om te zeggen dat een oudere iemand hier wellicht meer verstand van heeft? :oops: #ageshaming)

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 26 nov 2021 12:00

Ouwe lul aan het woord: waar komt de remkabel vandaan? Als de stuitnok in de stuurpen zit, varieert de afstand tussen rem en stuuurpen bij het remmen, Dit resulteert in wisselende spanning in de remkabel en kan daardoor tot trillen leiden.
Alles waar speling op zit kan een trigger zijn.
Niet zijken maar reiden !

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 26 nov 2021 12:43

Wat is de status van de remrand? Mogelijk een (hoogte)slag in het wiel?

edit: niet goed gelezen, je hebt al een andere wielset geprobeerd.
Laatst gewijzigd door wm op 26 nov 2021 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 26 nov 2021 12:56

hier ook canti op een carbonnen crosser, een andere fiets met stalenvork en een shimano600, laatste fiets heeft een carbonnen vork+ velgremmen.
vooral in de eerste 2:

-check speling balhoofd lagers? aandraaien en proberen.
-check speling op de remdelen, armen en kabelstop? vast zetten en proberen
-check toe-in? vooral bij cantilevers is het fijn om toe-in te hebben, gebruik zo'n spacertje als die van jagwire.
dit voorkomt/vermindert vooral krijsende remmen, minder het schudden. bij mn klassieker voorkomt het ook schudden. het toppunt van die toe-in is dat het de rem prestatie te goede komt, ook op de andere fietsen.
-check het voor wiel? zit er een slag in of is de spaakspanning te laag dan gaat het wiel alle kanten op, het lijkt onwaarschijnlijk omdat je ook een andere set hebt hebt geprobeerd.

ik heb nog een zeer goede shimano cx70 remmenset liggen, als je einde raad bent kan je het proberen.
dit is incl straddles, link kabels, blokken.
ik ben naar mini Vbrakes gegaan ivm de achterrem, flex in de kabelstop (framedelen)
daar kan een cantilever niks aan doen, maar een kabelstop heb je niet nodig bij een V-brake;)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 26 nov 2021 13:31

Rijd al dertig jaar op crossfietsen is dat lang genoeg ;-). Ben altijd blij geweest als cantilevers uberhaupt enige vertragende werking hadden, remmen heb ik het nooit genoemd. De crosser is de enige fiets waar door vuil en water schijfremmen in mijn ogen wel iets toevoegen, Verder echt nog nooit een crosser gehad met cantilevers, waarbij de voorvork niet klapperde. Wel zou ik even speling op balhoofd controleren, dat maakt het inderdaad stuk erger. Ook regelmatig blijven controleren want komt vaak terug bij gebruik in slecht weer en bij schoonspuiten, wassen,
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 nov 2021 16:16

Je kunt ook overgaan op mini v brakes, zoals tkmp. Werken uitstekend, daar heb ik dan weer wel ervaring mee ondanks mijn leeftijd :lol:

En heel toevallig heb ik twee stuks ongebruikt hier liggen mocht je interesse hebben :mrgreen:
Ik heb mijn race stuur vervangen voor een MTB stuur met dito remgrepen en normale v-brakes op mijn smeerlap fiets.

Maar eerst jouw balhoofd checken.

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 26 nov 2021 19:59

Bedankt!

Balhoofd meteen gechecked, die lijkt geen speling te hebben.

Dit systeem (tektro cr 520) lijkt vooral te 'zweven', zit vast op het stuur en uiteraard de armen aan de vork. Dat driehoekje waar de kabelssplitsing hangt gewoon, misschien dat daar de oorzaak zit.

Toe-in, geen idee hoe. Er zitten geen stelschroefjes/componenten op.

Toch maar naar de fietsenmaker dus, remmen zijn me net iets te essentieel. Als dit systeem gewoon teveel zuigt, kijk ik naar V-brake alternatieven.

Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 26 nov 2021 21:45

Klopt toe-in stel je af door de cartridge of remschoenhouder los te draaien van de arm, met een bankkaart als spacer aan de achterzijde weer vast draaien. En je hebt toe-in.
De draadeind van de remschoenhouder heeft ook een paar ringen/rondellen/washers die hol en bol zijn hierdoor kan je dus de hoek van de remschoen een klein beetje veranderen.
Tip, volg de parktool filmpjes van calvin jones, zoek maar op tech tuesdays en parktool. Er zijn er meerdere met rem afstellingen.

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 30 nov 2021 16:39

Update (voor de teruglezers met een soortgelijk probleem):
De fietsenmaker kon niets 'raars' ontdekken dat de trilling veroorzaakt. Voorvork, wielen, etc allemaal prima in orde. Volgens hem zit er speling op de remmen zelf (bevestiging op de voorvork) door slijtage. Alleen die cantilever remmen kunnen ze amper nog aankopen, vervanging zou 300 euro kosten.

Dus weer terug zelf naar sleutelen/vervangen

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 nov 2021 17:04

Zijn de nokken of de remmen zelf versleten?

Indien de remmen, koop gewoon een stel mini v brakes, ben je van het gezeik af. En de fietsenmaker die 300,- vraagt voor zo'n klus schaar ik onder twee groepen
- oplichter
- geen zin in zo'n klus

Je moet echt mini v brakes hebben en geen gewone v brakes. De gewone zijn voor rechte sturen met mtb achtige remhendels. De mini v's zijn geschikt voor racefiets remhendels.

Plaats reactie