Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Trillende voorvork bij remmen

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 30 nov 2021 17:05

300 euro? Dat is geen fietsenmaker maar een fietsenjuwelier denk ik. Eerste hit in google: https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... lever-rem/

Kost 50 euro voor een paar nette canti's. Kabels erbij, beetje arbeidsloon. Dan kom ik niet aan 300 euro. Ik denk dat ie er gewoon geen zin in had :-)

EDIT: Philippos was me voor :like:

Moet het resultaat van de toe-in zijn dat het voorste deel van het blokje wat dichter op de velg staat dan het achterste stuk? Ook ik worstel altijd met de afstelling van die krengen. En meestal klooi ik gewoon een beetje en op het gegeven moment trilt ie niet meer. Maar meer trial and error. Als dit de truuk is.....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 nov 2021 17:34

Ik heb 100% nog een paar nieuwe tektro oryx cantilever remmen liggen ( in de doos ). Dus als je die wilt overnemen stuur maar een pm. ( goedkoper )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 30 nov 2021 18:50

Ah, Google is m'n vrind:

Cantilever brake pads should be set so that the front of the pad touches the rim before the rear when you pull the brakes. This is called 'toe-in', and it prevents squealing when you use them. It's a bit tricky to set up, so you may have to re-tighten the pads several times before it is correct.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 nov 2021 19:37

rikkert schreef: 30 nov 2021 18:50 Ah, Google is m'n vrind:

Cantilever brake pads should be set so that the front of the pad touches the rim before the rear when you pull the brakes. This is called 'toe-in', and it prevents squealing when you use them. It's a bit tricky to set up, so you may have to re-tighten the pads several times before it is correct.
Geldt voor alle velgremmen, niet alleen voor cantis

jbams
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 30 nov 2021 19:41

Philippos schreef: 30 nov 2021 17:04 Zijn de nokken of de remmen zelf versleten?

Indien de remmen, koop gewoon een stel mini v brakes, ben je van het gezeik af. En de fietsenmaker die 300,- vraagt voor zo'n klus schaar ik onder twee groepen
- oplichter
- geen zin in zo'n klus

Je moet echt mini v brakes hebben en geen gewone v brakes. De gewone zijn voor rechte sturen met mtb achtige remhendels. De mini v's zijn geschikt voor racefiets remhendels.
Dankjewel.
Passen alle mini V brakes 'gewoon' op een standaard crosser met cantilever?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 30 nov 2021 21:12

Je bent altijd een beetje afhankelijk van hoe laag de bevestigingspunten zitten op je vork en achterbrug.
Hoe hoger hoe beter, omdat je dan meer ruimte overhoudt voor een bredere/hogere band (anders zit je tegen dat verbindingsstuk aan met je band).

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 30 nov 2021 22:31

De remnokjes op het frame voor cantilevers en V-brakes zitten op dezelfde hoogte. De geometrie van de armpjes bepaalt hoe groot de band is die past.

Je kunt geen « normale » V-brakes gebruiken met je raceremgrepen omdat de cablepull van de remgreep onvoldoende is. Je zou je remblokjes superstrak op de velg moeten zetten. Een mini V-brake heeft armen die korter zijn waardoor je met minder cablepull nodig hebt. Maar de verbindende remkabel kan zo laag zitten dat je band niet te groot mag zijn.
Niet zijken maar reiden !

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 01 dec 2021 07:31

Philippos schreef: 30 nov 2021 19:37
rikkert schreef: 30 nov 2021 18:50 Ah, Google is m'n vrind:

Cantilever brake pads should be set so that the front of the pad touches the rim before the rear when you pull the brakes. This is called 'toe-in', and it prevents squealing when you use them. It's a bit tricky to set up, so you may have to re-tighten the pads several times before it is correct.
Geldt voor alle velgremmen, niet alleen voor cantis
Serieus? ik heb er echt nooit op gelet en alleen met de crosser het probleem gehad. Met de velgremmen van mijn race-fietsen de afgelopen 32 jaar nog nooit een probleem gehad. En echt nooit op een toe-in gelet, sterker nog, ik weet sinds gister wat dat is. Maybe I was lucky?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 dec 2021 08:01

jbams schreef: 26 nov 2021 19:59 Dit systeem (tektro cr 520) lijkt vooral te 'zweven', zit vast op het stuur en uiteraard de armen aan de vork. Dat driehoekje waar de kabelssplitsing hangt gewoon, misschien dat daar de oorzaak zit.
Hier wordt erg makkelijk overheen gelezen. Als je vork naar achteren buigt door het remmen, wordt er aan de remkabel getroken en dat versterkt het trillen natuurlijk!

Heeft je vorkkroon een oogje om een armpje aan te monteren waaraan je de buitenkabel kunt bevestigen?

Kun je anders eens een foto van het geheel plaatsen?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jbams
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 02 dec 2021 18:45

scepticus schreef: 01 dec 2021 08:01
jbams schreef: 26 nov 2021 19:59 Dit systeem (tektro cr 520) lijkt vooral te 'zweven', zit vast op het stuur en uiteraard de armen aan de vork. Dat driehoekje waar de kabelssplitsing hangt gewoon, misschien dat daar de oorzaak zit.
Hier wordt erg makkelijk overheen gelezen. Als je vork naar achteren buigt door het remmen, wordt er aan de remkabel getroken en dat versterkt het trillen natuurlijk!

Heeft je vorkkroon een oogje om een armpje aan te monteren waaraan je de buitenkabel kunt bevestigen?

Kun je anders eens een foto van het geheel plaatsen?
Dat is best een plausibel verhaal. De vorkkroon heeft inderdaad een oogje. Het ontwerp van dit (en volgens mij de meeste) cantilever systeem laat wel expres de boel zweven.
20211202_183947.jpg
20211202_183957.jpg

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 dec 2021 19:04

Er zit een gat in je voorvork waardoor je daar mogelijk een stuitnok voor de buitenkabel van je rem kunt monteren. Dan heb je kans dat trillen minder wordt.
Niet zijken maar reiden !

jbams
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 05 dec 2021 19:55

Update: het is gelukt!

Een attent forumlid heeft me zijn oude cantilevers verkocht, die inderdaad geen speling hadden en veel beter instelbaar zijn.

Nu ik toch de boel open had heb ik ook de kabenhanger aan het stuur vervangen voor een aan de voorvorkkroon, bedankt voor de tip Scepticus.

Lastig te zeggen welke precieze aanpassen nu de grootste doorslag heeft gegeven. Maar voor een paar tientjes* ben ik nu van een angstige remweg naar een heerlijk en veilig gevoel gegaan. Bedankt voor jullie hulp.


*en vrij veel uur sleutelen, maar dat vond ik leuk.

Plaats reactie