Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

New Bike vragen

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 03 okt 2021 11:33

Goedemorgen,

Ook ik ben toe aan een nieuw fiets. Kijk ik enorm na uit. Toch merk ik dat het ook stress veroorzaakt. Dat komt omdat ik onzeker ben welke maat ik nu moet hebben en welke consequenties dat heeft op de houding op de fiets.

Ik vind aero fietsen er erg fraai uitzien, met name de forsere buizen die deze fietsen vaak hebben.
Ik staar mij daar echter niet blind op en ook andere modellen zijn nog in de running.
Dat is ook mede afhankelijk van de afmetingen/afmontage/prijs.
Met name op het gebied van afmetingen probeer ik te begrijpen welk verschil het maakt met mijn huidige fiets.
Volgens mij zijn Stack en Reach het meest van belang, klopt dat?

Op dit moment rijd ik een Rose Xeon RS maat 61
Stack 599
Reach 401
Ik gebruik op dit moment 4cm aan spacers.

Modellen waar ik interesse in heb zijn
Canyon Aeroad
Stack 606
Reach 419

Canyon Ultimate
Stack 613
Reach 418

Orbea M20Team
Stack 623
Reach 401

Orbea Orca
Stack 606
Reach 404

Zoals jullie zien redelijk wat verschillen.

Bij de Aeroad zou ik iets hoger komen met het stuur maar zit ik wel een stuk langer. Zit je dan ook "dieper"?
Als je kijkt naar de M20Team dan heeft deze dezelfde reach als mijn huidige fiets maar een hogere stack. Dat zou betekenen dat de 4cm spacers die ik nu heb niet meer nodig is. Klopt dat?

Zo zit ik wat modellen met elkaar te vergelijken maar heb dus geen idee of ik in de goede richting zit.

Zijn er nog andere criteria die ik in overweging moet nemen om tot de juiste maat te komen?

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 03 okt 2021 11:43

Welke lengte en hoek heeft de stuurpen van je Rose?
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 okt 2021 11:46

Heb je nu klachten? Of zit je perfect op je huidige fiets? Of zit je goed maar twijfel je of je dieper/gestrekter kunt zitten?

Bij deze twijfel zou ik eens gaan uitproberen bij je huidige fiets. Haal er eens een spacer tussenuit en ga een lang stuk fietsen.
Of kijk eens of je met een andere stuurpen kan fietsen, en ervaar of dat prettig is of niet.

Je eerste conclusie klopt, met die or a m20team kan je 2.5cm spacers weg halen. Dus dat zou met deze getallen zomaar de beste keuze kunnen zijn.
Hoe zien de modellen eruit in een maatje groter? En wat voor stuurpen lengte heb je nu, en zou je erbij krijgen bij deze nieuwe fietsen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 03 okt 2021 12:19

raven14 schreef: 03 okt 2021 11:43 Welke lengte en hoek heeft de stuurpen van je Rose?
Ik heb nu een 10cm stuurden van +/- 6graden.

Ik heb de afgelopen periode de stuurden zowel + als - gemonteerd.
In de beide gevallen kan ik uit de voeten. Verschil is dat als die - gemonteerd is ik wel heel diep kom te zitten in de beugels.

Dit waren overigens wel lunch ritjes van 40km dus nog geen ervaring met ritten van 100km of meer.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 03 okt 2021 12:29

Mij lijkt dan, zoals jezelf en Mark ook zegt, dat je naar de Orbea het makkelijkste je huidige positie kan overzetten. De vraag is natuurlijk of dat je optimale positie is...
Afbeelding

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 03 okt 2021 13:52

Hoe lang ben je zelf, en je beenlengte etc?

Als je op je huidige fiets alleen ok zit met je stuurpen omhoog zou je een nog aanzienlijk hogere stack eigenlijk moeten zoeken (of ook met je stuurpen + uiteraard)

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 03 okt 2021 14:03

MarkVeenstra schreef: 03 okt 2021 11:46 Of zit je goed maar twijfel je of je dieper/gestrekter kunt zitten?
Dat dus.

Bikefit gedaan en daaruit blijkt dat ik wel wal langer en dieper kan zitten.
Zo’n Bikefit vind ik echter best lastig omdat je even op zo’n apparaat zit en dan een bepaalde houding best goed voelt. Alleen daar zit je niet 3 uur op zoals op een zondag morgen ritje.
Uit Bikefit kwam ook dat bij de Orbea de stuurpen naar 12cm zou moeten en geen Spacers nodig zou zijn vanwege een “verhoging in de stuurpen”, wat dat ook mag betekenen.

Zadel is wel meteen al omhoog gegaan, dat is een goede keuze geweest, kan mijn kracht nu meer kwijt.
Hierdoor is ook de afstand zadel - stuur automatisch al wat langer en dieper geworden.
Bij stuurpen + was dat meteen goed te doen.
Bij stuurpen - dacht ik in het begin ‘oei’ maar na gewenning ging dat ook steeds beter. Alleen zal ik dan minder in de beugels zitten omdat dat wel heel erg diep leek. De vraag is hoe erg dat is aangezien ik dat nu soms alleen doe bij clubritjes als we de smaak te pakken hebben.

Een spacer er tussenuit had ik nog niet aan gedacht. Gevoelsmatig ga ik de stuurpen dan ook weer naar + draaien aangezien met de huidige stand (- stuurpenen 4cm spacers ) ik al aan de Max diepte zit.

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 03 okt 2021 14:08

Aesch schreef: 03 okt 2021 13:52 Hoe lang ben je zelf, en je beenlengte etc?

Als je op je huidige fiets alleen ok zit met je stuurpen omhoog zou je een nog aanzienlijk hogere stack eigenlijk moeten zoeken (of ook met je stuurpen + uiteraard)
Ik ben 195 en bbl is 965.

Ik probeer uit vinden of ik niet iets dieper zou kunnen zodat ik ook op een Aero model uit de voeten zou kunnen.
Mbv van de stack en reach proberen ik dan wat te puzzelen wat de verschillen zouden zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 okt 2021 14:44

Probeer eerst je huidige fiets af te stellen zoals de "nieuwe" die je zou willen kopen.
Want 4 cm spacers moet je niet echt willen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 03 okt 2021 20:24

Bedankt allemaal.

Goed idee om eens een spacer er tussenuur te halen.
Ga ik eens proberen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 03 okt 2021 21:19

Inderdaad je huidige fiets afstellen zoals je je nieuwe fiets wil hebben. Dan weet je gelijk of je de zit aan kan. En je kan prima met een paar centimeters spacers rijden als je dat zelf geen probleem vindt. Ik ken mensen zat die met een paar spacers rijden en zielsgelukkig zijn met hun fiets :).

Je hebt diverse sites waarop je de maten van fietsen kan vergelijken. Hou hier bij trouwens ook rekening met de reach van je stuur, hier zit soms ook nog een paar centimeter verschil tussen.

Je kan maten vergelijk op bijvoorbeeld:
Velogicfit.com
Bikegeo.net

Succes met je keuze!

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 18 okt 2021 20:31

Inmiddels een paar ritjes verder na wat aanpassingen.
Aantal spacers er tussenuit, zadel iets omhoog en setback aangepast.
Weet niet of het hierdoor komt maar de gemiddeldes lijken omhoog te zitten :lol:

Dus qua maat ben ik er wel uit.

Nu een andere overweging. :|

Ik ben er voor 75% uit welke het gaat worden, de Orbea Orca Aero M20 met mechanische Ultegra. Kosten €4000 Fiets kan ik nog zelf kleuren :P
Alleen de fiets komt niet met de wielen die ik wil.
Upgrade naar Vision 55mm via Orbea kost €800, FM biedt ze aan voor €500.
De fiets komt dan helemaal af op €4500.

Nu komt de overweging, heb ik voor €4500 geen fiets met Di2?
Ik rijd nu ook geen Di2 dus ik ben er niet aan gewend (anders was de keuze allang gemaakt :-) ).

Vaak wordt er gezegd, kies wat je mooi vind. De Orbea vind ik qua uiterlijk erg fraai met een clean frame. En helemaal in de kleuren combinatie die ik in gedachten heb.

En toch zou ik graag jullie mening horen. Dus bij deze. :D

Plaats reactie