Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kaderbreuk - Trek ontloopt verantwoordelijkheid

Bules
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 sep 2021 12:47

Bules 27 sep 2021 12:57

Dag iedereen,

ik heb een probleem:
ik heb een leasefiets van Trek: Trek Emonda SLR 6.0 aangekocht augustus 2019.
eind juni breekt mijn achtervork simpelweg wanneer ik van het voetpad de weg terug oprijdt.
ik ben nooit gevallen met de fiets, heb ook geen weet van botsingen.
Wel woog ik op dat moment 97kg wat niet weinig is, echter de fiets zou 130kg moeten aankunnen.
Vlak na het gebeuren neem ik een foto van de schade en upload ik deze ook in mijn stravarit:

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/jq ... 6x2048.jpg
Je kan maw. zien op welke plek, op welk tijdstip de foto genomen is, en aan de hand van de gegevens van de stravarit kan ik bewijzen dat ik vlak ervoor nog 30km/u ermee reed => bewijs dat kader op dat moment gebroken is.

Ik dacht niet zo erg; ik ben omniuml verzekerd voor zulke gevallen via de fietsleasing. Na veel over en weer discussieren is de conclusie dat Trek beweert dat enkel impact deze schade kan hebben veroorzaakt, impact waar ik geen weet van heb, zoals gezegd nooit mee gevallen of iets voorgehad.
Daaruitvolgend beweert de leasingmaatschappij dat ik niet alle info heb bezorgd en bijgevolg het aan mij is om te bewijzen dat dit wel zo is: kortom geen verzekering.

Iemand die mij kan helpen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 sep 2021 13:27

Heb je je rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt) al ingeschakeld?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 sep 2021 13:33

Je stravarit is natuurlijk niet echt bewijs. Als je van t stoeprandje afvalt reed je ervoor ook 30 per uur. Alleen ik snap nog niet zo goed hoe dit kan breken. Weet je ook zeker dat er voorheen echt niet een keer iets voorgevallen is. Een fietsmaat die je achterin reed of iets in de schuur/garage dat omgevallen is. Er kan op die plek al een verzwakking gezeten hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Bules
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 sep 2021 12:47

Bules 27 sep 2021 13:37

Nee echt niets gebeurd. Geen botsingen of valpartijen. Ik gebruikte de fiets ook wel voor huis-werk en dan staat die in een fietshok, maar ook dat was de week ervoor niet gebeurd terwijl wel een paar keer gaan rijden op het jaagpad.

Bules
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 sep 2021 12:47

Bules 27 sep 2021 13:40

havana schreef: 27 sep 2021 13:27 Heb je je rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt) al ingeschakeld?
Nee, heb ik ook niet.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 sep 2021 13:50

Ik vrees dat je met zo'n breuk bij elk merk bot vangt.
Ik zie ook een kleine beschadiging op de staande vork, juist waar de versnellingskabel uit het frame komt. En wat beschadiging van de lak boven de breuk.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 27 sep 2021 13:57

+1, je bent me net voor, ik heb hetzelfde gevoel.
Daarnaast blinkt de fiets op de foto die we zien niet uit in "netheid", wat ook de suggestie kan geven dat niet zuinig met de fiets wordt omgesprongen. Dit hoeft uiteraard niet de werkelijkheid te zijn, maar het zal zeker niet meewerken in communicatie met leverancier.
Succes met de afwikkeling!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 27 sep 2021 13:58

Ik was net hetzelfde aan het denken. Het ziet er niet uit als een fabricagefout en wel als schade t.g.v. een impact. (waarmee ik niet wil zeggen dat het zo is).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 sep 2021 14:00

Ik sluit mij aan bij een impact-breuk.

En anders naar een carbonreparateur, die kunnen dit soort breuken nog wel fixen denk ik.
Lijkt mij een repareerbare lokatie.
Less is bore

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 27 sep 2021 14:03

Kan best zijn dat de scheurvorming onderhuids al ontstaan was, en dat tijdens je ritje alleen het laatste zetje is gegeven.

In de schuur ook nooit iets tegen de fiets aangevallen?

Als per bovenstaande reacties; derailleur en frame (bij kabelinvoer) ogen niet echt ongeschonden...

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 sep 2021 14:09

Bules schreef: 27 sep 2021 12:57 Dag iedereen,

ik heb een probleem:

eind juni breekt mijn achtervork simpelweg wanneer ik van het voetpad de weg terug oprijdt.
ik ben nooit gevallen met de fiets, heb ook geen weet van botsingen.

Iemand die mij kan helpen?
Ik ben even advocaat van de duivel :

Kunt u deze schade verklaren beste Bules ?

Afbeelding

p.s. Ik zou een goede carbon reparateur in de arm nemen die dit kan fixen. Het verlies nemen en verder fietsen. Dan wel zorgen dat niemand bij / aan je fiets kan komen. Doe ik ook , scheelt een berg narigheid. Er is zelfs niemand die aan mijn fiets sleutelt, behalve ik zelf. Zal niet de eerste fiets zijn die omdondert bij de fietsenmaker.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 sep 2021 14:16

De onderliggende schade voor de eigenlijke breuk kan daar al maanden gezeten hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie