Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Focus Cayo via Marktplaats

Hanzerenner
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2017 21:42

Hanzerenner 27 jul 2021 20:58

https://link.marktplaats.nl/m1715508535 ... nt=app_ios

Hallo,

Ik ga ergens deze week deze focus cayo bekijken. De fiets is zgan, stond op het dak bij een wielerploeg, 50 km op gefietst.
Wat is zo’n fiets waard, met de ffwd wielen? Ik zelf zat te denken aan een prijs rond de €1300, maar ik vroeg me af of ik dan een goede deal maak.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Groet Bram

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 27 jul 2021 21:28

De fiets zoals afgebeeld heeft geen Ultegra zoals geadverteerd. Lijkt eerder een 105 mix te zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 jul 2021 21:36

Er is vast wel wat meer dan 50km op gefietst. Ik kan slecht tegen dat soort nonsens verhalen. Maar zelfs een mogelijk leven op de auto maakt hem niet onderhoudsvrij. De buitenkabels roesten en zijn gebarsten bij de kabelstops op de balhoofdbuis. Die kunnen natuurlijk wel vrij goedkoop vervangen worden.

De combinatie van deze fiets en die wielen is een beetje gek. De ffwd carbon wielen zijn gek genoeg niet zo veel waard. Als je zo een set lichte lage tubewielen hebt raak je ze eigenlijk niet meer kwijt tegenwoordig. Met 300 euro mag je in je handjes knijpen. Er zijn er nog maar weinig die op tubewielen willlen rijden. En dit zijn de ffwd naven, niet de meer premium dt240s. De wielen zijn in deze fiets gezet om er vanaf te geraken. Hier zat origineel een set hele goedkope aluminium velgen in. En het lijkt alsof er niet eens carbon remblokjes in de remmen zitten! Niet omdat het nou zo een slechte wielen zijn, maar er meld zig toch geen koper voor. En je moet je afvragen of jij met tubes overweg kan. Zit trouwens ook nog eens een junioren cassette op met een 14 krans als grootste.

De ultegra groep is niet compleet. Zit een 105 crankstel in en tektro concept cex remmen. Crankstel is weinig gebruikt. Crankstel zat wel origineel in deze fiets ( reviews spreken van een mix groep ). Maar mogelijk is er wel een ander crankstel in gebruikt, met powermeter bijvoorbeeld. Zadel is vast ook niet gebruikt, dit is het originele zadel denk ik dat nu teruggeplaatst is. Geen wedstrijdrijder zal dat gebruiken, zelfs geen junior.

Ik denk wel dat de fiets nog best in nette staat is. Het kan nog wel een hele tijd mee. Ik zie geen schade. En het kan best dat dit een tweede fiets was. De 105 crank en de remmen functioneren vast gewoon goed.

Waarde is onvoorspelbaar. Denk dat je deze fiets eind 2016 in een uitverkoop voor 1500-1600 euro kon kopen. De carbon wielen nieuw voor 1000, maar dat brengen ze nooit niet op.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

LethalP
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 27 jul 2021 22:20

Waar maak je uit op dat het tube wielen zijn? Staat nergens toch? En deze wielen bestaan toch in clincher variant?

De fietsmarkt is volledig overspannen dus in deze tijd is €1300 niet te duur denk ik.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 jul 2021 07:55

50 km gefietst is natuurlijk onzin. Daar trapt toch hopelijk niemand in. Als het meer is dan heeft dat (bijna) geen impact op de waarde maar het zegt wel iets over de verkoper.

Dat het een mix groep is, zou mij niet storen, als het maar goed is onderhouden en goed werkt.

Wel inderdaad aandacht besteden aan de wielen (clinchers of tubes, in beide varianten geleverd, maar het bandje dat er om zit suggereert tubes (al zijn ook die wel in een vouwbandjes versie geleverd) -> dat dus heel goed navragen. Indien tubes dan vragen of er geen andere set in kan en de prijs lager of zelf wisselen. En inderdaad checken of het wel remblokjes voor carbon wielen zijn.

Kabels moeten inderdaad sowieso vervangen worden. Fiets staat er netjes bij, vreemd dat ze dit zo doen.

Er is overigens al een bod van 1300, dus voor dat bedrag ga je hem niet meer meekrijgen. Als dat jouw bod is, dan niet handig geboden. Als je wil uitkomen op 1300 dan moet dat het resultaat zijn van "onderhandelen" en niet het bod via marktplaats. De 1600 die de verkoper vraagt is natuurlijk niet realistisch. Zelfs niet in deze markt.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 jul 2021 08:05

Op een aantal fotos lijkt er wat residu te zitten wat op tubelijm wijst. Als je ernaast staat zie je het meteen. Maar die fiets met dit crankstel ultegra groep en deze remmen in deze grote maat kan nooit zo licht zijn zonder tubewielen. In zijn andere advertenties ( baanfiets / tijdritfiets ) hebben ook alle wielen tubes. Dus ik denk tubes.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 28 jul 2021 08:52

Ik dacht dat de vraagprijs aardig in de buurt komt van wat deze fietsen nieuw gekost hebben met 105/ultegra mix (natuurlijk is dat met mindere wielen).

Los van het verkoopverhaal zijn het in principe mooie fietsjes.
Volgens mij heb ik toen deze nog nieuw verkocht werd, her en der wel gelezen dat het een vrij licht ding moet zijn.

Edit:
B&T bikestore heeft hem nog altijd op de site staan :| ;
https://www.bikeandtravel.nl/Focus-Cayo-Ultegra-Mic
Toen ik er wel eens met een schuin oog naar gekeken heb (2015, 2016?), zat een ultegra mix dacht ik nieuw op 1600,-

Hanzerenner
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2017 21:42

Hanzerenner 28 jul 2021 16:01

buddo schreef: 28 jul 2021 07:55 50 km gefietst is natuurlijk onzin. Daar trapt toch hopelijk niemand in. Als het meer is dan heeft dat (bijna) geen impact op de waarde maar het zegt wel iets over de verkoper.

Dat het een mix groep is, zou mij niet storen, als het maar goed is onderhouden en goed werkt.

Wel inderdaad aandacht besteden aan de wielen (clinchers of tubes, in beide varianten geleverd, maar het bandje dat er om zit suggereert tubes (al zijn ook die wel in een vouwbandjes versie geleverd) -> dat dus heel goed navragen. Indien tubes dan vragen of er geen andere set in kan en de prijs lager of zelf wisselen. En inderdaad checken of het wel remblokjes voor carbon wielen zijn.

Kabels moeten inderdaad sowieso vervangen worden. Fiets staat er netjes bij, vreemd dat ze dit zo doen.

Er is overigens al een bod van 1300, dus voor dat bedrag ga je hem niet meer meekrijgen. Als dat jouw bod is, dan niet handig geboden. Als je wil uitkomen op 1300 dan moet dat het resultaat zijn van "onderhandelen" en niet het bod via marktplaats. De 1600 die de verkoper vraagt is natuurlijk niet realistisch. Zelfs niet in deze markt.
Het is niet mijn bod, ik heb een akkoord voor €1250.
Bedankt voor je advies!

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 28 jul 2021 17:15

Als je serieus interesse hebt in de fiets zou ik je bezoekje niet te lang uitstellen.
Op marktplaats is tegenwoordig een afspraak niet bindend. Als ze er meer voor kunnen krijgen dan is hij ineens weg.

Ze zijn niet allemaal zo hoor. Maar veel wel.
Gr Roos

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 jul 2021 08:14

Zo doe ik het eerlijk gezegd ook hoor, ik heb al zo vaak een week gewacht op iemand die niet op komt dagen.
Na de zoveelste keer dacht ik dat gaat mij niet meer gebeuren. Ik verkoop mijn spullen aan de eerste die met het geld op mijn stoep staat.

Dus het is idd een goede tip om zo snel mogelijk te gaan.

Al moet ik eerlijk zeggen dat het met fietsen over het algemeen wel goed gaat.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2137
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 29 jul 2021 08:33

japiecarbon schreef: 29 jul 2021 08:14 Zo doe ik het eerlijk gezegd ook hoor, ik heb al zo vaak een week gewacht op iemand die niet op komt dagen.
Na de zoveelste keer dacht ik dat gaat mij niet meer gebeuren. Ik verkoop mijn spullen aan de eerste die met het geld op mijn stoep staat.
Om die reden vraag ik onderpand bij grotere/duurdere zaken die afgehaald moeten worden. Als je niet direct cq de dag erna kunt komen, dan eerst €100 vooruit.
Dogma F

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 29 jul 2021 10:01

Onderpand is iets wat mij hard afschrikt als koper. Ik verkoop aan degene die het eerst het bedrag dat ik in gedachten heb, wil betalen en binnen een aanvaardbare termijn kan komen afhalen. Daardoor haal ik misschien niet het maximaal haalbare er uit, maar ik vind het wel netjes om afspraken na te leven. Komt de eerste koper niet opdagen of wil hij niet kopen. Tja, dan gooi ik mijn zoekertje terug online en zal er wel een nieuwe kandidaat zijn.

Plaats reactie