
Ik zit met het volgende probleem. Heb laatst voor het eerst mijn ketting vervangen na zo'n 1800 km. Hij begon te kraken en de slijtage meter gaf aan dat het nodig was. Ik dacht: dit is het perfecte moment om over te stappen van smeermiddel. Ik had namelijk squirt lube staan en had daar veel goede verhalen over gehoord icm droog weer.
Kortweg het volgende gebeurde:
Nieuwe ketting gehaald
Oude verwijderd
Nieuwe schoongemaakt (ontvetter, wasbenzine, ontvetter, sopje en goed afspoelen)
Daarna nachtje laten drogen
Volgende dag behandeld met de squirt en laten drogen en fietsen maar. Dat dacht ik, maar het gekraak is niet weg. Het komt wel van de ketting of van de crank denk ik en speelt alleen op als ik veel kracht zet met een tempo versnelling, heuvel op of met een sprint.
Wat kan ik nu het best doen? Was de ketting toch niet helemaal schoon? Is het helemaal geen goed product?
Daarnaast de vraag: hoe kan ik met de ketting al bevestigd het best zien of ik de goede lengte gekozen heb? Ik twijfel namelijk of hij wellicht wat aan de korte kant is.
Hoop dat jullie me kunnen helpen!
Jan