Zelf moderne racefiets onderhoud plegen.
Ik vroeg me af, of het eigenlijk wel nog mogelijk is om zelf onderhoud te doen van een moderne racefiets.
De fietsen van tegenwoordig, hebben alle kabels binnendoor lopen met hydraulische schijfremmen.
Zo maar even de balhoofdlagers vervangen bijvoorbeeld, ik zou er zelf al niet meer aan durven beginnen, aangezien dat alle kabels gewoon door die lagers gaan, moet je zowat alles losmaken.
Nu ik weet wel, dat alles mogelijk is, en dat een racefiets geen rocket science is, maar het lijkt me alles toch een stuk moeilijker dan pakweg 3 jaar geleden.
De fietsen van tegenwoordig, hebben alle kabels binnendoor lopen met hydraulische schijfremmen.
Zo maar even de balhoofdlagers vervangen bijvoorbeeld, ik zou er zelf al niet meer aan durven beginnen, aangezien dat alle kabels gewoon door die lagers gaan, moet je zowat alles losmaken.
Nu ik weet wel, dat alles mogelijk is, en dat een racefiets geen rocket science is, maar het lijkt me alles toch een stuk moeilijker dan pakweg 3 jaar geleden.
Het is zeker meer geklooi, maar an sich niet moeilijker. Alleen meer werk. En de juiste tools maken het natuurlijk een stuk makkelijker; een kabel door het frame heen trekken kost mij nauwelijks meer tijd dan eentje buitenom (met behulp van een simpele liner die niks kostte).
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5632
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Inderdaad het is meer vooral werk. Maar met fiets specifieke kleine onderdelen wordt het pas echt lastig als er bijvoorbeeld een clipje of afdekkapje kapot gaat in je stuur of balhoold. Of zelfs een hele zadelpen. Zie er dan maar weer eens aan te komen. Zeker als het model inmiddels een jaar of vijf uit de markt is. Dat is vooral de reden dat ik fietsen wil met zo veel mogelijk "standaard" onderdelen.
Verder doe ik nog altijd vrijwel alles zelf. Interne kabels tot een bepaalde gradatie weinig moeite mee.
Verder doe ik nog altijd vrijwel alles zelf. Interne kabels tot een bepaalde gradatie weinig moeite mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ga er maar van uit dat bij veel fietsenmakers soms ook heel wat aangeklooid en gevloekt wordt. Als je het zelf doet staat er in ieder geval geen tijdsdruk op en kun je rustig de tijd nemen om het juist te doen.
Je moet inderdaad wel de juiste tools, ruimte en enig technisch gevoel in je vingertjes hebben.
Je moet inderdaad wel de juiste tools, ruimte en enig technisch gevoel in je vingertjes hebben.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
De meeste fietsers die zelf sleutelen, hebben al wel ervaring met hydraulische schijfremmen vanwege de MTB.
Het zit inderdaad meer in de specifieke materialen, gereedschappen en handelingen die per fiets(merk) kunnen verschillen.
Dat kan ook juist weer een voordeel zijn voor de zelfsleutelaar die alle tijd en interesse heeft om zijn fiets van haver tot gort te leren kennen t.o.v. de fietsenmaker die geacht wordt alles te weten en te kunnen en altijd met tijdsdruk te maken heeft.
Het zit inderdaad meer in de specifieke materialen, gereedschappen en handelingen die per fiets(merk) kunnen verschillen.
Dat kan ook juist weer een voordeel zijn voor de zelfsleutelaar die alle tijd en interesse heeft om zijn fiets van haver tot gort te leren kennen t.o.v. de fietsenmaker die geacht wordt alles te weten en te kunnen en altijd met tijdsdruk te maken heeft.
Campagnolo Ultra Dork
Tenzij je volledig geintegreerd hebt, hoeft alleen de remleiding-voor los en dat kan ook aan de remklauw kant, scheelt weer stuurlint. Maar extra gepiel blijft het.
Dus moraal van het verhaal.
Het is dus best mogelijk om het onderhoud nog zelf uit te voeren.
Zorg dat je het nodige materiaal en tools in huis hebt.
Neem de nodige tijd.
MIsschien vooraf eens wat gaan zoeken op youtube of manufacturer manuals raadplegen.
Het is dus best mogelijk om het onderhoud nog zelf uit te voeren.
Zorg dat je het nodige materiaal en tools in huis hebt.
Neem de nodige tijd.
MIsschien vooraf eens wat gaan zoeken op youtube of manufacturer manuals raadplegen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dat verschilt natuurlijk per persoon, een fiets met volledig geintergreerde kabels vergt wel iets meer kunde en handigheid dan anders.
Maar als je normaal al alles aan je fiets doet en gewoon een beetje handig bent is het prima te doen.
Maar als je normaal al alles aan je fiets doet en gewoon een beetje handig bent is het prima te doen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dit is overigens wel handig, zeker met de diverse spacer rondom het stuur en je balhoofd. Als de kabels erdoorheen moeten en je doet er 1 verkeerdom dan kan je de boel weer helemaal uit elkaar halen. Dus kijk vooraf goed hoe alles in elkaar moet.
Helaas kan ik je dit uit eigen ervaring vertellen

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14237
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja er zijn ook merken waarbij de kleine onderdelen prima verkrijgbaar zijn, uit ervaring weet ik Scott bv.
Daarnaast heeft de FM vaak wel een hoop liggen maar doen niet veel mensen die moeite meer.
Of je onderhoud zelf wil doen, het kan. Ik vind het leuk, zaterdag weer 2 uur bezig geweest om 8 kettingen te waxen en daarna nog een uur met een MTB vork om hem beter af te stellen. Je moet maar zo gestoord zijn. Je kan ook Netflix aanzetten............. of gewoon in die tijd gaan fietsen.
Voor mij is de sleutel hobby soms wel leuker dan het fietsen zelf. Zeker een MTB, banden, vering afstellen en beter maken etc. Heerlijk! Dat geneuzen om niks, zwart boutje erin ipv zilver.
Als ik een fiets bouw voor mezelf of iemand ben ik er ook gewoon vier tot zes uur mee bezig om het perfect te doen. Heerlijk!
Daarnaast heeft de FM vaak wel een hoop liggen maar doen niet veel mensen die moeite meer.
Of je onderhoud zelf wil doen, het kan. Ik vind het leuk, zaterdag weer 2 uur bezig geweest om 8 kettingen te waxen en daarna nog een uur met een MTB vork om hem beter af te stellen. Je moet maar zo gestoord zijn. Je kan ook Netflix aanzetten............. of gewoon in die tijd gaan fietsen.
Voor mij is de sleutel hobby soms wel leuker dan het fietsen zelf. Zeker een MTB, banden, vering afstellen en beter maken etc. Heerlijk! Dat geneuzen om niks, zwart boutje erin ipv zilver.
Als ik een fiets bouw voor mezelf of iemand ben ik er ook gewoon vier tot zes uur mee bezig om het perfect te doen. Heerlijk!