Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

SLX 10sp hub bodylagers

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 apr 2021 12:04

Op mijn MTB heb ik een wat oudere achternaaf, een Shimano SLX 10 speed (FH-M678)

Zo te horen zijn de bodylager(s) eraan voor de moeite. Kan ik deze vervangen, zo ja, wat heb ik nodig en welk type lagers zit hierin?

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 01 apr 2021 12:33

De kogeltjes in de freehub body's kunnen volgens Shimano niet vervangen worden. Je kan alleen de body in zijn geheel vervangen. Maar meestal is dit niet de moeite, want je krijgt de body ook proper door hem in wasbenzine te leggen en nadien met perslucht uit te blazen en te oliën met fijne olie. Open maken gaat ook maar brengt niet veel op. De body zit vast met een grote inbus met heel veel moment. Terug monteren met thread-locker en echt goed vastdraaien.

Door het ontwerp van de Shimano-naven (pre-12 speed) doen de lagers van de body niets tijdens het rijden, alleen tijdens het freewheelen, dus als het wat knarst kan het niet echt kwaad.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 apr 2021 12:36

Ok, dank voor je antwoord!

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 01 apr 2021 12:55

Aan 1 kant kun je de kogeltjes verwijderen en eventueel vervangen. Body schoonmaken, nieuw vet erin, etc. De andere kant kun je heel moeilijk bij komen. Je kunt die kant behandelen zoals 'abdr' zegt, maar aan die kant ontstaat ook speling die behoorlijk kan toenemen zodat je alsnog de body in zijn geheel moet vervangen.

Groet,

Hans

www.maatwielen.nl

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 01 apr 2021 13:46

Die (grote) kogels die je ziet zitten als je de conus verwijderd hebt, hebben niets met de lagering van de body te maken, dat is de lagering van de hele naaf. De buitenste reeks kogeltjes van de body zit achter de cup van de naaf. Je kan die cup eraf draaien met een speciale dop (linkse draad).

Maar zolang de hub niet extreem veel speling heeft zou reinigen moeten volstaan.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 apr 2021 18:03

Hans Maatwielen lijkt me hier het goeie spoor enigszins kwijt te zijn......
Jaren terug heb ik wel eens een Shimano boddie uit elkaar gedraaid en m'n conclusie was dat dat simpelweg niet de moeite waard is wegens de nog te verwachten levensduur en de prijs van een nieuwe.
Onderhoud is mogelijk maar zelden of nooit lonend, voor een langere termijn dan enkele maanden.
Zolang het nog werkt, niks aan doen...
Voor de minder goede verstaander: ik ben een geharnast doehetzelver en gooi vrijwel nooit iets bruikbaars weg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 apr 2021 09:36

abdr schreef: 01 apr 2021 13:46 ...........Je kan die cup eraf draaien met een speciale dop (linkse draad).

............
Moeilijk te vinden die dop, gelukkig kan je er zelf makkelijk een maken.

Ik vind het soms wel nuttig om het geheel uiteen te halen, soms zit er wel wat vuil onder de palletjes dat je er niet uit krijgt door in oplosmiddel te leggen.

Het tricky gedeelte, vind ik, is het verwijderen en terug aanbrengen van het seal, eenmaal dit gedeukt is wordt het moeilijk om dit er terug goed in te krijgen. Vooral bij een xt body valt dat al eens tegen, het lijkt dan wel of het seal te groot is om terug te plaatsen en gaat dan in de weg zitten van de conus wat het stellen bemoeilijkt.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 02 apr 2021 11:57

Keezx schreef: 01 apr 2021 18:03 Hans Maatwielen lijkt me hier het goeie spoor enigszins kwijt te zijn......
Hoezo?

Plaats reactie