Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

verwijderen buiscommandeur

jacco428
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2009 15:36

jacco428 23 mei 2010 12:31

Ik ben bezig mijn oude Peugeot volledig te strippen, om hem daarna schoon te maken, te lakken en opnieuw op te bouwen.
Tijdens het strippen kwam ik de buiscommandeurs tegen ; weet iemand hoe ik deze op de juiste manier kan verwijderen ? het voorste deel, inclusief de handeltjes zelf, waren eenvoudig eraf te schroeven - weet iemand hoe ik dit chromen onderdeel van mijn fiets af kan halen ?
(zie foto)
Afbeelding
Het grijze deel in het midden is volgens mij onderdeel van het kale frame, het is in ieder geval in dezelfde kleur gespoten. kan ik nu dit chromen onderdeel er gewoon afschuiven (met enige kracht) of zit het anders vastgemaakt ?

HELP !!
CINELLI - WE BIKE HARDER

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 23 mei 2010 13:00

Het zou er in principe zo af moeten schuiven. In deze ring zit de aanslag voor de hendel. De ring zit zelf op een vierkant en kan dus niet draaien.
Aan de onderkant een klein schroevendraaiertje er tussen steken, je gaat toch al overspuiten.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 24 mei 2010 13:14

dat chromen deeltje, is meestal gewoon plastic.
Met een schroevendraaier voorzichtig tussen het frame en het dopje tikken en wrikken komt die wel los. Hij zit meestal vrij goed vast.
Als je het doopje niet meer nodig hebt (bijvoorbeeld omdat je die shifters nooit meeer gaat gebruiken) dan is een goed tik met een schroevendraaier o.i.d vaak al genoeg om ze te laten breken. Ze zijn vaak nogal bros na vele jaren in de zon.
Een waterpomptang en dan wrikken doet het ook, maar dan zijn ze wel beschadigd.

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 24 mei 2010 14:07

En het grijze deel in het midden kun je met een haakse slijper of ijzerzaag verwijderen.
Vervolgens vijlen en schuren voor zo'n resultaat :

[img=http://lp1.pinkbike.com//photo/1700/pbpic1700337.jpg]

vip32
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 jan 2007 10:30

vip32 25 mei 2010 00:57

rubenio schreef:En het grijze deel in het midden kun je met een haakse slijper of ijzerzaag verwijderen.
Vervolgens vijlen en schuren voor zo'n resultaat :


als je geen baanfiets aan het bouwen ben dan gaat dit niet werken, waar zet je de schakel kabels dan mee vast? makkelijkst is de uitsteeksels te laten zitten en dit erop te bevestigen : http://www.bike-components.de/products/ ... stoff.html
daar leid je dan de schakelkabels door.

Plaats reactie