Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Meerwaarde elektronisch schakelen

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jan 2021 12:24

Hoe vaak moet deze discussie trouwens nog terugkeren? Er zullen toch wel legio topics met dezelfde discussie zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 jan 2021 12:47

En het zijn vooral diegenen die het niet hebben die ertegen zijn (zonder persoonlijke ervaringen dus) en dat is echt niet alleen voor elektronisch schakelen.


Keezx schreef: 30 jan 2021 11:53 Ik kan me ook wel inleven in de appeal van zulke dingen hoor, maar op mij heeft het geen enkel appeal.
Maar dat geldt voor nogal wat dingen waarvan een hoop mensen zegt: ik zou nooit weer terug willen naar.... vult u zelf maar in.
Vandaar dat ik zeg: zoek de meerwaarde bij jezelf, maakt het me gelukkig/ iets blijer....dan is het toch goed?
Hiermee heb je dan weer wel 100% gelijk
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15977
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 jan 2021 12:53

Keezx schreef: 30 jan 2021 11:53 .........n.
Vandaar dat ik zeg: zoek de meerwaarde bij jezelf, maakt het me gelukkig/ iets blijer....dan is het toch goed?
Dat dus.
En als je er geen boterham minder voor moet eten waarom zou je jezelf dan niet iets kopen waar je (nog) blijer van gaat worden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jan 2021 13:07

Momenteel scheelt het wel een extra boterham hoor, áls je al een groep kunt vinden ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15977
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 jan 2021 14:21

daniel1975 schreef: 30 jan 2021 13:07 Momenteel scheelt het wel een extra boterham hoor, áls je al een groep kunt vinden ;-)
Uit gaan eten kan nu toch niet en de fietsindustrie maakt daar gretig gebruik van om voor jouw geld een andere bestemming te zoeken. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 30 jan 2021 14:27

De "meerwaarde" die het voor mij had, zat hem voornamelijk in de mogelijkheid om anders met schakelen om te gaan dan voorheen. Zo had ik synchroshift actief waarbij je met beide bedieningsknoppen rechts zwaarder schakelt en links lichter (handig in de winter wanneer je met handschoenen rijdt en niet duidelijk het onderscheid kan maken tussen de knoppen). Verder kun je met Di2 ook voorkomen dat je een te schuine kettinglijn hebt. Het was vooral leuk om dat eens uit te proberen in combinatie met het E-tube programma.

Wat me in meer dan 40 jaar fietsen niet eerder was overkomen, gebeurde met elektrisch schakelen wel, hij deed het in ene niet meer vanwege een battery drain. Daar sta je dan. Ook van anderen in mijn directe omgeving ken ik gevallen waarbij men niet verder kon (soms ook eigen schuld).

Ik ben inmiddels weer terug naar mechanisch schakelen, datzelfde geldt voor velgremmen en ook geen tubeless (racefiets) meer voor mij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 jan 2021 14:54

Batterij kapot heb ik ook eens gehad (op de crosser), erg vervelend inderdaad.

Bij mechanisch schakelen heb ik wel eens een kapotte voorderailleur gehad (100km op middenblad viel wel mee, had toen nog een triple), 2 keer een kapotte shifter gehad ook, ook erg vervelend.

In ieder geval zeker niet meer problemen met DI2 dan met mechanisch schakelen.

Ik vind mijn schijfremmen trouwens ook geweldig en tubeless is momenteel ook een blijver (enkel nog op de winterfiets, vanaf maart ook op de goedweer fiets)
Afbeelding

i-mac

i-mac 30 jan 2021 15:43

Wat nu behoorlijk wat kost, wordt misschien ooit de standaard. Zie maar in de auto industrie. Zaken die pakweg 20 jaar terug een dure optie waren, zijn nu standaard voorzien. Dat de auto duurder is geworden, daar kan je niet naast kijken. Maar zonder Di2 zijn fietsen ook duurder geworden de laatste maanden.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 jan 2021 16:03

Batterij heb ik ook gehad inmiddels, eigenlijk niet echt waarschuwing gewoon opeens niet meer kunnen schakelen toen ik vanuit m'n werk vertrok.
Snel opgelost door nieuwe di2 batterij te monteren.
Stel zoiets gebeurt tijdens vakantie is het wel even lastig, maargoed di2 batterij kan je desnoods via express shipping laten komen.

Maar verder heb ik met mechanisch meer problemen gehad, deels misschien door te laat vervangen van kabels maarja wie vervangt zoiets netjes ieder jaar ?
Wel eens kabel gehad die in shifter kapot ging, ook weer gelukkig vlak bij huis dus terug en nieuwe kabel erin en weer verder.
Ook geen gedoe meer met afstellen als kabels wat slijten.
Ik merk bij mijn slechtweer racefiets dat ik grootste kransje achter niet meer kan schakelen bijvoorbeeld.

Gravelbike had ik in het begin force 1x groep opgezet maar kabelloop bij bottombracket was nou niet echt ideaal en icm rotzooi liep kabel daar niet heel lekker.
En ik miste di2 toch wel vergeleken met mijn andere fietsen, dus toen maar vervangen door di2.
Strandfiets die ik nu in bestelling heb staan ga ik niet eens meer mechanisch proberen, te grote kans dat ik daar ook weer spijt van krijg.
Daar gaat sram groep op, ook soort van proberen dus maar verwacht daar minder spijt van te krijgen dan als ik mechanisch erop zou zetten.

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 30 jan 2021 17:00

Strand en elektronica, kan dat niet juist problemen geven?

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 30 jan 2021 21:09

Voor mij heeft elektronisch schakelen een grote meerwaarde op de crosser. Heb hier een laatste versie Ultegra shifter en een XT derailleur. De shifter is ondanks hydraulische schijfrem zeer compact en zorgt ervoor dat ik goede grip heb tijdens een cross. Daarnaast blijft het schakelen precies, ondanks diverse modderpartijen. Dit was met kabel niet altijd het het geval.

Ook op de racer had ik elektronisch. Daar was de automatische schakeling naar binnen of buitenblad ronduit irritant, dit heb ik uitgezet. Op de racer was er weinig meerwaarde. Ik ben nu over naar de mechanische 1x13 van Campagnolo op de racer.

Voor de winterduurritten met dikke handschoenen schakel ik elektronisch nog wel eens mis. Verkeerde knopje. Dat is met de mechanische Campagnolo onmogelijk.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 31 jan 2021 08:13

Electronisch schakelen heeft imho alleen meerwaarde als je bij veel slecht weer of in de blubber rijdt. Zeker de nieuwere mechanische Campagnolo groepen schakelen heel makkelijk ook de VD.

Ik heb zelf al heel wat jaartjes EPS maar schakel net zo lief met mijn Campagnolo mechanische groepen, rij wel niet in de blubber.

Als je een bepaald beperkt budget hebt kun je je geld beter steken in frame, wielen en dan pas groep.
YFood !!!

Plaats reactie