Het ideale gravel crankstel voor de lage landen
Geplaatst: 23 jan 2021 15:31
Ik gebruik mijn crossfiets/gravelfiets voor Zwift, de winterse veldtoertochten (blubber, duinen, bossen) én voor de winterse wegritten. (Eigenlijk zet ik in september mijn zomerfiets weg en verruil ik hem voor mijn Gravel bike). Die is inmiddels drie jaar oud en kwam destijds met een 46/36-crankstel. En ergens dit voorjaar zou ik toch minstens de tandbladen moeten vervangen.
Ik twijfel nu (in alle richtingen) over een upgrade/update. Op Zwift mis ik een héél klein beetje wel een zwaardere versnelling. Tijdens (mtb-)ritjes of (mtb-)toertochten vind ik die 36 zalig. Hier in Vlaanderen (of in Nederland) lukt me daar alles mee dat ik wil.
Ik zie vier opties (in volgorde dat ik ze alvast overweeg):
* (105) 50/34: iets meer marge op de weg en op Zwift. De estheet in mij vindt het jammer dat het dan een 105 crank zou zijn (en ik weet ook niet hoe graag die van blubber zal houden). Ik zou anderzijds mooi 150 gram besparen tov. mijn huidige crank
*46/36 behouden: ik vind vooral de relatief beperkte sprong vooraan wel prettig.
* (GRX) 48/31: die 31 lijkt me véél te licht. Ben je daar uberhaupt iets mee in onze streek?
* (GRX) 42: Ik zou héél graag voor 1x gaan. De kost is ook relatief beperkt (en met 11-34 zou ik ook vrijwel de lichtste versnelling van mijn 36X30 benaderen). Maar ik vrees nog meer dat Zwift of wegritten zouden frustreren. Stiekem zou ik dit wel het liefste doen.
Zijn er hier nog mensen die een zelfde denkoefening gedaan hebben? Welke crank kozen jullie? Iemand spijt van zijn keuze voor 1x (en pakweg Zwift of snellere wegritten)?
Ik twijfel nu (in alle richtingen) over een upgrade/update. Op Zwift mis ik een héél klein beetje wel een zwaardere versnelling. Tijdens (mtb-)ritjes of (mtb-)toertochten vind ik die 36 zalig. Hier in Vlaanderen (of in Nederland) lukt me daar alles mee dat ik wil.
Ik zie vier opties (in volgorde dat ik ze alvast overweeg):
* (105) 50/34: iets meer marge op de weg en op Zwift. De estheet in mij vindt het jammer dat het dan een 105 crank zou zijn (en ik weet ook niet hoe graag die van blubber zal houden). Ik zou anderzijds mooi 150 gram besparen tov. mijn huidige crank
*46/36 behouden: ik vind vooral de relatief beperkte sprong vooraan wel prettig.
* (GRX) 48/31: die 31 lijkt me véél te licht. Ben je daar uberhaupt iets mee in onze streek?
* (GRX) 42: Ik zou héél graag voor 1x gaan. De kost is ook relatief beperkt (en met 11-34 zou ik ook vrijwel de lichtste versnelling van mijn 36X30 benaderen). Maar ik vrees nog meer dat Zwift of wegritten zouden frustreren. Stiekem zou ik dit wel het liefste doen.
Zijn er hier nog mensen die een zelfde denkoefening gedaan hebben? Welke crank kozen jullie? Iemand spijt van zijn keuze voor 1x (en pakweg Zwift of snellere wegritten)?