Pagina 1 van 1

Het ideale gravel crankstel voor de lage landen

Geplaatst: 23 jan 2021 15:31
door pryt
Ik gebruik mijn crossfiets/gravelfiets voor Zwift, de winterse veldtoertochten (blubber, duinen, bossen) én voor de winterse wegritten. (Eigenlijk zet ik in september mijn zomerfiets weg en verruil ik hem voor mijn Gravel bike). Die is inmiddels drie jaar oud en kwam destijds met een 46/36-crankstel. En ergens dit voorjaar zou ik toch minstens de tandbladen moeten vervangen.

Ik twijfel nu (in alle richtingen) over een upgrade/update. Op Zwift mis ik een héél klein beetje wel een zwaardere versnelling. Tijdens (mtb-)ritjes of (mtb-)toertochten vind ik die 36 zalig. Hier in Vlaanderen (of in Nederland) lukt me daar alles mee dat ik wil.

Ik zie vier opties (in volgorde dat ik ze alvast overweeg):
* (105) 50/34: iets meer marge op de weg en op Zwift. De estheet in mij vindt het jammer dat het dan een 105 crank zou zijn (en ik weet ook niet hoe graag die van blubber zal houden). Ik zou anderzijds mooi 150 gram besparen tov. mijn huidige crank :lol:
*46/36 behouden: ik vind vooral de relatief beperkte sprong vooraan wel prettig.
* (GRX) 48/31: die 31 lijkt me véél te licht. Ben je daar uberhaupt iets mee in onze streek?
* (GRX) 42: Ik zou héél graag voor 1x gaan. De kost is ook relatief beperkt (en met 11-34 zou ik ook vrijwel de lichtste versnelling van mijn 36X30 benaderen). Maar ik vrees nog meer dat Zwift of wegritten zouden frustreren. Stiekem zou ik dit wel het liefste doen.

Zijn er hier nog mensen die een zelfde denkoefening gedaan hebben? Welke crank kozen jullie? Iemand spijt van zijn keuze voor 1x (en pakweg Zwift of snellere wegritten)?

Re: Het ideale gravel crankstel voor de lage landen

Geplaatst: 23 jan 2021 17:38
door scottpch
Mijn vorige cyclocrosser, Speci Crux, had een 46/36 crankstel, mijn huidige Scott Addict CX/gravel een 50/34 crankstel.
Beide prima verzetten voor wat ik er mee rij.
Ben afgelopen zomer met de Scott Addict in Italie geweest en de bergen beklommen met 50/34.
Beide configuraties zijn prima voor dagelijks gebruik over de weg en gravelpaden.
Je zou nog kunnen opteren voor een 50/34 en de 34 vervangen voor een 36, dan heb je het zwaardere verzet op de Zwift en de 36 die je zo zalig vindt.
Die configuratie heb ik op mijn Foil gehad, 50/36 Ultegra, en dat schakelde probleemloos!
Nu op m'n Foil de 50/34 van Sram Etap.

Re: Het ideale gravel crankstel voor de lage landen

Geplaatst: 23 jan 2021 20:01
door galileo2
Op mijn Cube Nuroad zit een 46/30. Ik rijd (Brabantse wal) altijd op mijn 46 buitenblad.
En ik rijd echt niet hard en ben ook al wat ouder. Daarom verwondert het mij dat je veel op binnenblad 36 rijdt.

Re: Het ideale gravel crankstel voor de lage landen

Geplaatst: 23 jan 2021 20:11
door Douglas
Waarom gebruik je je zomerfiets niet voor Zwift? Probleem opgelost!

Re: Het ideale gravel crankstel voor de lage landen

Geplaatst: 23 jan 2021 20:32
door MarkVeenstra
Voor zwift maakt het niets uit..

De trainer difficulty bepaald hoeveel versnellingen je nodig gaat hebben. Dus als je niet uit komt met die 1x montage, dan kan je de trainer difficulty omlaag zetten.

Re: Het ideale gravel crankstel voor de lage landen

Geplaatst: 23 jan 2021 21:05
door Gravelist
MarkVeenstra schreef: 23 jan 2021 20:32 Voor zwift maakt het niets uit..

De trainer difficulty bepaald hoeveel versnellingen je nodig gaat hebben. Dus als je niet uit komt met die 1x montage, dan kan je de trainer difficulty omlaag zetten.
De hoogte versnelling blijft toch gewoon de, in dit geval 42x11?
TD wordt wordt toch pas interessant bergop?

Re: Het ideale gravel crankstel voor de lage landen

Geplaatst: 24 jan 2021 20:19
door wasbeer2006
Nee, ik reed met 50% td 95km/h met 50/12

Re: Het ideale gravel crankstel voor de lage landen

Geplaatst: 24 jan 2021 20:31
door MarkVeenstra
Wat ik er van gelezen en begrepen heb. Maakt een lage td bergop uit in aantal versnellingen dat je nodig hebt. En bergaf onrealistisch vermogen kunt blijven toevoegen. Waar je in werkelijkheid 10% omlaag al vrij snel uitgetrapt bent, krijg je in zwift maar 5% voor 't gevoel mee. En zet je de td bijv op halverwege, dan is het nog maar 2.5%, en daarop kan je veel langer meetrappen, en dus vermogen toevoegen aan je snelheid zeg maar.

Maar, dan zou dat op 0%,vlakke weg, feitelijk geheel wegvallen. Vlak is vlak. Dus dan zou je met 42x11 en jouw maximale cadans eens je snelheid moeten uitrekenen die je dan trapt. Kijken of dat voldoende is voor zwift. Op zich moet je een heel eind kunnen komen richting 40 a 45 km/u.. En zelfs in races en group rides gaat 't niet vaak (die korte ervaring die ik heb), op het vlakke zo hard als dat.