Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vrouwenwielrennen 2021, 2022, 2023 en 2024

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 feb 2022 20:23

Niets van wat je hierboven schrijft heb ik gesteld.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 feb 2022 20:42

lugosi schreef: 03 feb 2022 20:23 Niets van wat je hierboven schrijft heb ik gesteld.
Ik ben toch niet de enige die uit je verhaal las dat je het allemaal toch vreemd vond. Zomaar een tijdje er tussenuit zijn, dat kan bij een topsportster dus ook. Het zijn soms net mensen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 feb 2022 21:41

Ik heb helemaal niets gezegd over tijdje tussenuit. Wel dat het een exceptionele deal is die voor de gewone werkende vrouw niet is weggelegd, ook al heeft ze recht en wet aan haar zijde.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 03 feb 2022 22:33

Je weet als buitenstaander niet wat de werkelijke deal is. Oorspronkelijk zou zij in de ploegleiding komen. Misschien is daar nog in voorzien als sporten niet kan maar begeleiden van anderen wel Of het wordt toch een sabbatical zonder (volledige) doorbetaling.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 feb 2022 23:42

EmPeHa schreef: 03 feb 2022 22:33 Je weet als buitenstaander niet wat de werkelijke deal is. Oorspronkelijk zou zij in de ploegleiding komen. Misschien is daar nog in voorzien als sporten niet kan maar begeleiden van anderen wel Of het wordt toch een sabbatical zonder (volledige) doorbetaling.
Ik denk niet dat een contract wettelijk kan verbroken worden omdat iemand zwanger is. Ik betwijfel zelfs of dat wel deel uit mag maken van een contract.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 feb 2022 06:57

Dat zegt toch niemand.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 04 feb 2022 08:19

Om op de de kassière terug te komen: een nuluren contract of als oproepkracht. Bij minder grote vrouwen ploegen komt het al voor dat bij blessures en dergelijke niet wordt betaald. Niet dat ik dat een goede zaak vind.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 feb 2022 08:39

Laten we er maar vanuit gaan dat beide kanten tevreden zijn met de uitkomst van het contract.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 feb 2022 09:11

EmPeHa schreef: 04 feb 2022 08:19 Om op de de kassière terug te komen: een nuluren contract of als oproepkracht. Bij minder grote vrouwen ploegen komt het al voor dat bij blessures en dergelijke niet wordt betaald. Niet dat ik dat een goede zaak vind.
Dan val je terug op een ziekte-uitkering veronderstel ik?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 04 feb 2022 09:33

Durf ik niet te zeggen. Daarvoor weet ik er net te weinig van.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 feb 2022 12:07

lugosi schreef: 03 feb 2022 17:14
MarkVeenstra schreef: 03 feb 2022 15:29
lugosi schreef: 03 feb 2022 09:07
In een normale werknemersverband is het toch op die manier prima geregeld. Gek eigenlijk dat het voor een sportvrouw iets bijzonders is om het gewoon zo geregeld te hebben.
Ik zou graag de gewone werknemer leren kennen die een tweejarig contract versiert waarbij zij (?) de werkgever vertelt dat ze probeert zwanger te geraken en dan meer dan een jaar niet beschikbaar is. Misschien is dat weggelegd voor de bijzondere niet gewone werknemer maar de mevrouw aan de kassa van de Jumbo zal het niet lukken (wat de wet ook zegt) en die kan dan in principe gewoon blijven werken tot op het laatst afgezien verwikkelingen.
Dat er bij sollicitaties niet op gediscrimineert mag worden - maar ongetwijfeld bij het aannemen van jonge vrouwen een rol kan spelen. Dat wil ik best geloven. Maar ik geloof niet dat jonge vrouwen nergens een contract krijgen, vanwege het werkgevers risico op zwangerschap.
Overigens is in Nederland het zwangerschapsverlof via het UWV geregeld, kan via werkgever lopen maar mag je ook rechtstreeks aanvragen en gestort krijgen. Dus voor die werkgever maakt dat deel al niet zoveel uit. Beschikbaarheid overigens wel.

Of je je taak kan uitvoeren in de loop van je zwangerschap zijn ook zat regels en afspraken bij. Een kassiere, of een kantoorbaan, zal het vaak redelijk prima te doen zijn tot 4 a 6 weken voor uitgerekende datum. Op de racefiets niet, maar dat is niet uitzonderlijk. Stewardessen mogen niet vliegen zodra ze zwanger zijn. Laboratoria stellen in sommige gevallen restricties op (zeker als er in dat lab met gevaarlijke stoffen gewerkt wordt), soms zelfs t/m periode borstvoeding geven. Het is niet dat die mensen dan altijd per direct thuis zitten natuurlijk, als er alternatief werk voor handen is dat wél uitgevoerd kan worden, zal daar de voorkeur naar uit gaan.

Wellicht is dat met Blaak ook wel zo. Lekker fietsen, mocht dat niet meer gaan nog een tijd wat andere taken vervullen binnen de organisatie van de ploeg, en daarna regulier in zwangerschapsverlof terecht komen? We kennen "de deal" niet. Maar ik vind het bijzonder te lezen hoe bijzonder jij het vindt dat een vrouw een regeling heeft bij een werkgever dat ze zwanger mag worden en daarna weer terug mag komen in haar oude functie.
Zelfs die kassiere van de Jumbo (al dan niet met een flex of 0 uren contract en alle listigheden daaromheen), zal na zwangerschap sowieso recht hebben op haar baan in haar oude functie.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 feb 2022 13:34

Mijn ervaring in het verleden als afgevaardigde syndicaat en in overlegcomite leren me dat dit een theoretische en beetje naïeve manier is van hoe werkgevers met hun personeel omgaan. Ik wil dit natuurlijk niet doortrekken naar alle werkgevers maar onderlinge contacten tussen afgevaardigden van verschillende sectoren toonden toch dat bepaalde mechanismen die werkgevers gebruiken om aan regelgeving te ontsnappen zeer vindingrijk gevonden zijn en ook wijdverbreid toegepast worden.

Plaats reactie