'Drive-chain' van mijn racefiets vervangen
Beste iedereen,
Ik ben vrij fanatiek wielrenner alleen wat minder fanatiek in het onderhouden van mijn spullen. Zo laat ik regelmatig mijn ketting te veel slijten omdat ik geen zin heb om naar de fietsenmaker te gaan. Zo ook nu weer. Mijn ketting is 'te lang geworden' en het schakelen gaat steeds minder prettig. Daarom wil ik nu eens zelf de bladen, de ketting en de casette vervangen en dit vanaf nu ook gaan bijhouden. Ik fiets met shimano 105, 10 speed en wil graag jullie advies vragen of ik met de onderstaande spullen het juiste koop voor een vervanging:
- Cassette: Shimano HG500 10 Speed Deore / Tiagra Cassette (er wordt voor 15 euro meer ook een een Shimano 105 cassette aangeboden, heeft dat meerwaarde?)
- Ketting: Shimano Ultegra 6701 10 Speed (amper duurder dan de goedkopere kettingen dus ik dacht dat misschien wel meer kwaliteit is).
- Buitenblad: Miche Compact TT 110 x 53T 9/10S outer chainring
- Binnenblad: ?
En qua gereedschap dacht ik aan dit:
- BBB Cycling Chain Checker BTL-125
- BBB Cycling Kettingzweep + Cassette-afnemer BTL-11 & BTL-12 (dit past neem ik aan wel op de casette die ik zojuist heb gekocht toch?).
- kettingpons heb ik al
Ik heb nog moeite de juiste kettingbladen te vinden. Ik heb nu miche Compact TT 110mm 53 buitenblad en 39 binnenblad. Iemand tips voor iets vergelijkbaars?
En als ik aan de slag ga is het een kwestie van gewoon alles vervangen en gaan? Of moet er vaak nog iets afgesteld worden?
Nog andere tips?
Dank jullie wel!
Wouter
Ik ben vrij fanatiek wielrenner alleen wat minder fanatiek in het onderhouden van mijn spullen. Zo laat ik regelmatig mijn ketting te veel slijten omdat ik geen zin heb om naar de fietsenmaker te gaan. Zo ook nu weer. Mijn ketting is 'te lang geworden' en het schakelen gaat steeds minder prettig. Daarom wil ik nu eens zelf de bladen, de ketting en de casette vervangen en dit vanaf nu ook gaan bijhouden. Ik fiets met shimano 105, 10 speed en wil graag jullie advies vragen of ik met de onderstaande spullen het juiste koop voor een vervanging:
- Cassette: Shimano HG500 10 Speed Deore / Tiagra Cassette (er wordt voor 15 euro meer ook een een Shimano 105 cassette aangeboden, heeft dat meerwaarde?)
- Ketting: Shimano Ultegra 6701 10 Speed (amper duurder dan de goedkopere kettingen dus ik dacht dat misschien wel meer kwaliteit is).
- Buitenblad: Miche Compact TT 110 x 53T 9/10S outer chainring
- Binnenblad: ?
En qua gereedschap dacht ik aan dit:
- BBB Cycling Chain Checker BTL-125
- BBB Cycling Kettingzweep + Cassette-afnemer BTL-11 & BTL-12 (dit past neem ik aan wel op de casette die ik zojuist heb gekocht toch?).
- kettingpons heb ik al
Ik heb nog moeite de juiste kettingbladen te vinden. Ik heb nu miche Compact TT 110mm 53 buitenblad en 39 binnenblad. Iemand tips voor iets vergelijkbaars?
En als ik aan de slag ga is het een kwestie van gewoon alles vervangen en gaan? Of moet er vaak nog iets afgesteld worden?
Nog andere tips?
Dank jullie wel!
Wouter
1. Gereedschap dat je noemt is prima en geschikt. Ik raad je echter aan voor een "tangmodel" kettingzweep te gaan (voorbeeld). Niet veel duurder, wel héél veel fijner.
2. Welk crankstel heb je precies? Anders is het lastig adviseren over welke bladen je nodig hebt.
3. Waarom niet gewoon een KMC 10v ketting gaan? Komt standaard met snelschakel. Da's handig en bovendien makkelijker monteren, zeker voor een beginner.
4. Tiagra cassette is een klein beetje zwaarder. Als je dat geen probleem vindt, lekker doen. Verschil in schakelen merk ik niet.
5. In principe hoef je niks af te stellen.
6. Hoe zijn je derailleurwieltjes eraan toe?
2. Welk crankstel heb je precies? Anders is het lastig adviseren over welke bladen je nodig hebt.
3. Waarom niet gewoon een KMC 10v ketting gaan? Komt standaard met snelschakel. Da's handig en bovendien makkelijker monteren, zeker voor een beginner.
4. Tiagra cassette is een klein beetje zwaarder. Als je dat geen probleem vindt, lekker doen. Verschil in schakelen merk ik niet.
5. In principe hoef je niks af te stellen.
6. Hoe zijn je derailleurwieltjes eraan toe?
Weet je zeker dat je voorbladen ook aan vervanging toe zijn?
Ketting inderdaad van KMC met herbruikbare missing link zou ik altijd doen. Veel makkelijker monteren en later ook makkelijker schoon te houden.
Als je veel fietst misschien met meerdere kettingen gaan rijden zodat je je cassette minder snel afschrijft. Dan wissel je bijv iedere 1000km je ketting en bewaar je deze. Zo herhaal je dit en gebruik je je cassette langer met meerder kettingen.
Ketting inderdaad van KMC met herbruikbare missing link zou ik altijd doen. Veel makkelijker monteren en later ook makkelijker schoon te houden.
Als je veel fietst misschien met meerdere kettingen gaan rijden zodat je je cassette minder snel afschrijft. Dan wissel je bijv iedere 1000km je ketting en bewaar je deze. Zo herhaal je dit en gebruik je je cassette langer met meerder kettingen.
1. dank je wel voor de tip.havana schreef: ↑12 jan 2021 17:28 1. Gereedschap dat je noemt is prima en geschikt. Ik raad je echter aan voor een "tangmodel" kettingzweep te gaan (voorbeeld). Niet veel duurder, wel héél veel fijner.
2. Welk crankstel heb je precies? Anders is het lastig adviseren over welke bladen je nodig hebt.
3. Waarom niet gewoon een KMC 10v ketting gaan? Komt standaard met snelschakel. Da's handig en bovendien makkelijker monteren, zeker voor een beginner.
4. Tiagra cassette is een klein beetje zwaarder. Als je dat geen probleem vindt, lekker doen. Verschil in schakelen merk ik niet.
5. In principe hoef je niks af te stellen.
6. Hoe zijn je derailleurwieltjes eraan toe?
2. een van FSA, BCD 110 staat er op, vijf montage punten. Mijn bladen zijn 53/39 tands.
3. Zo een bedoel je? https://www.mantel.com/kmc-x10el-10s-2019-ketting. Die moet je ook op lengte brengen met een kettingpons toch?
4/5 dank
6. weet ik niet, hoe zie ik dat?
ik zal zo eens wat foto's maken.
Tandwielen zijn nog OK. Wel zou ik de derailleurwieltjes vervangen. Kan nog net, maar voorkomen is beter dan genezen.
1. Derailleurwieltjes zijn niet versleten, idd wel vies. Ik zou ze wel mee pakken, je bent nu toch bezig. Let op dat onder en boven anders zijn! (je koopt altijd een setje).
2. Je moet dus zoeken naar 5x110 BCD. Legio keuzes zijn daarvoor. Zoals eerder gezegd... waarschijnlijk hoef je ze nog niet te vervangen. Zo wel, dan doe je aan TA, Stronglight of Miche geen miskoop doen denk ik. Ik zou gaan voor het goedkoopste, zie hier bijvoorbeeld een SRAM voor 3 tientjes (buitenblad) en een binnenblad van hetzelfde merk voor 15 euro's.
3. KMC moet je idd wel op maat ponsen, maar niet dicht te ponsen.
2. Je moet dus zoeken naar 5x110 BCD. Legio keuzes zijn daarvoor. Zoals eerder gezegd... waarschijnlijk hoef je ze nog niet te vervangen. Zo wel, dan doe je aan TA, Stronglight of Miche geen miskoop doen denk ik. Ik zou gaan voor het goedkoopste, zie hier bijvoorbeeld een SRAM voor 3 tientjes (buitenblad) en een binnenblad van hetzelfde merk voor 15 euro's.
3. KMC moet je idd wel op maat ponsen, maar niet dicht te ponsen.