Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 04 mar 2024 15:50

Ik heb hiervoor een jaar of 3 squirt gebruikt, en gebruik nu sinds 2 maanden hotwax met silca.
Observaties:
* Na 3x hotwaxen wordt je hier echt beter in. Ik wax 4 kettingen per keer, en dit kost mij eigenlijk geen tijd. Zak opzetten met heet water. Kettingen erin. Even roeren en uitlekken en klaar.
* Ik vind het vastmaken van een ketting op mijn fiets wel nog een gedoe. Dit zal over tijd vast efficienter gaan, maar dit kost mij nu een minuut of 3.
* de ketting is vele male schoner en stiller dan met squirt wax. Waar je met squirt nog zwarte stukjes hebt, heb ik dat met silca niet. De ketting is echt schoon en kan ik door een wit shirt halen zonder vlekken.
* De eerste 50km tot soms 80km maakt de hot wax ketting overigens best veel geluid. Dan moet de ketting nog even goed breken. Ik ben de eerste keer gestopt om te kijken of de ketting wel echt goed zat.

Wat ik nog een groot nadeel vind zijn de missing links die voor shimano 12sp eigenlijk niet herbruikbaar zijn. Ik heb ze op dit moment een keer of 5-6 opnieuw gebruikt en de "klik" is nog hetzelfde. Wel rijd ik inderdaad ook met een reserve missing link in mijn zadeltasje. Als gevolg hiervan ben ik dus ga bij-waxen met drip wax (squirt). Zonde, want ik vind het wax process zelf echt weinig werk. Maar ik ga ook weer niet allemaal missing links voor 5 euro kopen.

Het grote voordeel voor mij is dus op dit moment dat de ketting echt lekker schoon is, en eigenlijk geen onderhoud nodig heeft. De cassette glimt al de hele winter, vlekkeloos. Squirt is al heel schoon tov olie, maar dit is echt nog de volgende stap. Ook geloof ik dat de levensduur uiteindelijk langer zal zijn. Ik deed altijd 10000km met een 10sp ketting met squirt, en verving deze dan omdat ik dat wel echt het maximale getal vond. De eerste ketting met olie heb ik 3000km gebruikt. Na 4 kettingen (en 33000km) heb ik uit voorzorg de cassette vervangen.
Ik ben benieuwd hoe lang 12sp kettingen met hot wax mee zullen gaan. De tijd zal het leren! Ik ga er in elk geval vanuit dat ik de komende 5 jaar geen nieuwe cassette nodig heb.


Edit: ik rijd meer dan 10000km per jaar, en zeker 5000km per fiets. Ik zou geen hotwax gebruiken wanneer ik maar 2000km per jaar op mijn fiets rijd. Dan hoef je toch niet zo vaak een nieuwe ketting te kopen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 04 mar 2024 16:50

10000km op een ketting is echt bizar veel, kom nooit voorbij de 4k

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 mar 2024 19:04

Ik ook niet, behalve met een XX1.
Maar een 10 of 11 speed ketting DA en Red niet meer dan een 3 a 4000km.

Maar ik wissel bij 0.5.

@Esmeew je kan de ketting na het waxen een soort breken op een rolletje ofzo, dat monteert een stuk makkelijjker.
Bij mij is de ketting na een 4 a 500 meter wel stil en helemaal soepel.

Het grote voordeel vind ik dat alles gewoon schoon blijft je hoeft je fiets zelden meer te wassen een voochtig doekje is genoeg.
Die kettingen kosten ook niet veel meer daar doe ik het niet voor. Maar je cassettes en bladen blijven gewoon twee keer zo lang goed.

Ik rijd gewoon 25K met een set voorbladen dat was altijd 10K

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 04 mar 2024 20:12

hoe lang blijft 1 zo een waxbeurt goed zitten dan?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1995
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 04 mar 2024 22:26

Dat klinkt best interessant. Aan de andere kant gaan m’n kettingen nu ook gewoon lang mee. Heb op zowel m’n racer als gravelbike een Red ketting en voor slecht weer nog een aparte fiets.

Ik gebruik altijd Squirt, behalve bij nat weer en ben ook wel iemand die veel poetst, dus uiteindelijk zou ik met hot wax veel minder tijd kwijt zijn.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 05 mar 2024 09:15

Misschien nog goed om toe te voegen: ik ben geen poetser. Ik houd van fietsen, maar niet van mijn fiets schoonmaken. Ik woon op 2 hoog, heb geen tuin met tuinslang, en probeer daarom mijn fiets zo min mogelijk schoon te maken (al is het met een karcher wel een stuk makkelijker dan met een emmer met sop). Voor mij is het daarom extra fijn dat mijn fiets gewoon schoon blijft met hot wax. Wanneer je een fiets door een trappenhuis tilt, is er een grotere kans dat je met je kleding een tandwiel of ketting raakt... en voor mij is het daarom gewoon ideaal dat de fiets dus helemaal schoon is. Misschien dat ik daarom een lichte bias heb voor hot wax. Wanneer je de fiets gewoon in de schuur kunt zetten en kunt afspuiten kan ik me voorstellen dat drip wax (zoals squirt) ook gewoon fantastisch is.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 mar 2024 12:08

1094 schreef: 04 mar 2024 20:12 hoe lang blijft 1 zo een waxbeurt goed zitten dan?
Dat hangt er een beetje vanaf. Ik heb nog geen getal waar je wat aan hebt.
Van 100km tot bijna 600km na 1 beurt. Echt consistent heb ik het nog niet altijd.

En begrijpen doe ik het ook niet altijd. Twee XX1 kettingen in de hotwax, zelfde wax, zelfde tijd.
Met de eerste deed ik 300km op een vochtige natte weg in februari en de twede staat na 60km droog en maakt geluid.

Gewoon waxen met een flesje is ook al veel minder troep dan olie.

Olie gebruik ik sowieso nooit meer. Hier langs de kust door de duinen, ligt altijd zand en dat sloopt de boel gewoon.
Ultegra cassette redde het bij mij een 6 a 7000km en waren gewoon versleten. Puur door het zand wat blijft plakken.
Voor bladen ook twee seizoenen op de weg een 10 a 12K en echt versleten. Dat is nu ruim het dubbele

Squirt laat wel het meeste troep achter, maar smeert wel redelijk goed.
airolube, eerste fles top, twede fles werkt voor geen meter.
Dynamic werk goed, laat weinig troep achter, wel na elke rit even druppelen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 mar 2024 13:30

Ik gebruik hier ongeveer 2 kettingen per jaar (14-15k kilometer) Per ketting zo'n 7.5k per ketting. Het enige wat een voordeel zou zijn met hotwaxen is minder zwarte korreltjes op de grond dan Squirt (wat ik nu gebruik). Maar wat Esmee ook aangeeft is dat het niet handig is om een kettingsluiting meerdere keren te openen. Een paar keer kan zeker, maar meer dan 5 en vooral als de ketting al verder gesleten is, is zeker niet aan te raden.

walter820
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 jul 2020 08:35

walter820 05 mar 2024 20:39

De ketting monteren als ze nog niet helemaal is afgekoeld gaat ook vlotter en minder stroef.

Wat betreft die quick link, al gemerkt dat je die van Shimano vaker kan hergebruiken dan die van KMC.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 mar 2024 08:32

Ik kijk het een beetje aan, als ik heel lang met een ketting doe en vaak geopend, dan pak ik nieuwe quicklinks.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 mar 2024 08:44

Voor de mensen die met Shimano kettingen rijden. Kijk eens naar een Wipperman Connex Quick link. Die gaan open en dicht zonder gereedschap en zijn herbruikbaar.

Stanley Messi
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2023 23:37
Locatie: Omgeving Rotterdam

Stanley Messi 11 mar 2024 14:01

Een vraagje m.b.t. het voorbereidende werk inzake het waxen van een nieuwe ketting.

Onlangs heb ik 2 nieuwe KMC 11 speed ketting aangeschaft, omdat ik graag de overstap maak naar een gewaxte ketting.

Nu heb ik vrij veel video’s gekeken die hrt stapsgewijs door dit hele proces heen lopen, o.a. die van Jasper Verkuijl op Youtube. In die video (alsmede vele andere) wordt er aangegeven dat de standaard ontvetter voor de fiets niet goed werkt op nieuwe kettingen en dat je beter een ‘verfverdunner’ kunt gebruiken.

Nu heb ik dit geprobeerd, door 3x de ketting in de verdunner te doen, af te spoelen met water dan af te doen met een doek, maar vooralsnog blijft mijn ketting vrij vettig.

Heeft iemand tips voor de beste/juiste manier om een nieuwe ketting te ontvetten?

Alvast dank!

Plaats reactie