Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Pre-fietsadvies gevraagd

Dountill
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2020 12:02

Dountill 21 dec 2020 12:14

Hallo Allen,

Al een tijdje kijk ik rond op jullie forum, maar vandaag toch maar besloten een account aan te maken en mijn vraag/topic te plaatsen.

Sinds een poosje fiets ik consequent een aantal kilometers per week (100km), omdat ik mijn zittende beroep wil compenseren en wat aan mijn conditie wil doen. Fietsen doe ik momenteel op mijn Giant Aero RS 2 welke ik "op het oog" (even kort op gezeten) heb gekocht toen ik 4 a 5 jaar geleden wilde kunnen fietsen op vakantie.

Nu ik mijn fiets in zet voor mijn beweging wil ik toch iets nieuws kopen. Aan de ene kant ter beloning van wat ik tot zo ver doe, maar ook om er misschien nog meer lol uit te halen en verder te gaan op een fiets waar ik flink op kan groeien.

De insteek was om naar een fietsenwinkel te gaan om advies in te winnen, maar zoals jullie allen weten gaat dat in deze tijden wat moeilijker. Ik hoop op deze manier dan ook wat extra informatie te kunnen verkrijgen voor wanneer er wél weer mogelijkheden zijn :)

Ik denk dat het handigste is om de punten uit jullie F.A.Q op te nemen in mijn vraagstelling:

a. Wat is je lichaamsbouw (lengte, gewicht)?
Ik ben een man van om en nabij de 1:70 en weeg rond de 100kg

b. Wat wil je met de fiets gaan doen? (toeren, criteriums, klimmen, etc)
Zoals hier boven al een beetje omschreven wil ik leuke rondes maken en een kilometer target per week halen, ik merk dat dit voor mij werkt. Wegen zullen variëren van asfalt tot een bospad tussen door. Ik ben niet iemand die alleen maar over verharde wegen wil fietsen.

c. Hoe hoog is het budget dat je uit wil geven aan de fiets?
Het budget staat niet vast, maar ik denk dat 1500 euro een leuk bedrag is om een eerste serieuze fiets te kopen.

d. Wat vind je zelf belangrijk met betrekking tot je fiets? (gewicht, uitstraling, comfort, etc)
Geen harde eisen. Ik besef me goed dat als ik me blind staar op een bepaalde fiets, ik voor mezelf al veel laat afvallen.

Aansluitend op het bovenstaande punt is mijn oog gevallen op een omschrijving elders over het bestaan van Gravelbikes. Mijn inziens sloot dit erg mooi aan op de dingen die ik in een fiets zoek. Na een zoektocht naar fietsen binnen deze categorie kwam ik dan ook snel op de Cube Nuroad lijn, waarbij ik de Race (en ook de EX) qua uitstraling wel een hele gave fiets vind!

Ik besef me goed dat het moeilijk is om een online advies te geven aan iemand die niet zo goed weet hoe zijn fietsmaten zullen liggen, maar ik ben nieuwsgierig of jullie toch advies of tips voor me hebben.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 dec 2020 17:34

Waar ik voor zou kiezen is een fiets die je zowel op gravel als op de weg kunt gebruiken, deze fietsen komen steeds meer op de markt.
Gecombineerd met een endurance geometrie, dan zit je iets rechterop, een fiets zoals de Nuroad Race sluit hier goed op aan.
Zorg dat er hydraulische schijfremmen opzitten en een fatsoenlijke groep(Shimano 105/GRX 400 is prima!)
Bij jouw lengte past maat 53 van de Nuroad, laat je door de FM goed op de fiets zetten.
Waarschijnlijk heb je alleen een kortere stuurnok nodig.
Nu alleen nog kijken waar de fiets beschikbaar is, dat gaat een probleem worden...
Succes.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16049
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 dec 2020 17:50

Ik sluit mij aan bij het advies van @scottpch
Alhoewel er meer en meer merken zijn die een zogenoemde gravelracer hebben die aan jouw eisen kan voldoen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 dec 2020 07:36

Alleen is verkrijgbaarheid op dit moment het grootste probleem van alle merken... :(

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 dec 2020 08:03

Dountill schreef: 21 dec 2020 12:14 Wegen zullen variëren van asfalt tot een bospad tussen door. Ik ben niet iemand die alleen maar over verharde wegen wil fietsen.
...
Aansluitend op het bovenstaande punt is mijn oog gevallen op een omschrijving elders over het bestaan van Gravelbikes.
Je rijdt nu op een "gewone" racefiets... kom je daarmee niet op de paden die je wel wilt rijden? Of rij je daar nu ook op? Als je daar nu ook af en toe mee van het asfalt af gaat, wat mis je nu?

Het woord gravelbike is natuurlijk erg hip en trending, maar als je 95-98% van de tijd verhard rijd en af en toe eens een schelpenpad of bospad meepakt, dan is dat ook te doen met een "gewone" racefiets. Althans, ik laat mij er niet door tegenhouden en het gaat prima. Het wordt natuurlijk wat anders met mul zand of echt offroad. Maar als je dat niet wil... dan zou ik gezien de lange levertijden van veel modellen de "gewone" racefiets niet op voorhand afschrijven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16305
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 dec 2020 08:53

Hij rijdt op en hybride fiets momenteel. Laat je niet misleiden door de Aero in de naam ;)

Ik zou toch echt richting een gravelracer gaan. Zeker met dit weer is een bospaadje met een racefiets geen leuke hobby.
Campagnolo Ultra Dork

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 dec 2020 09:08

Ernie C. schreef: 22 dec 2020 08:53 Hij rijdt op en hybride fiets momenteel. Laat je niet misleiden door de Aero in de naam ;)
Ah... Dat had ik inderdaad niet door, ging uit van een racefiets, vandaar mijn referentie naar het huidige gebruik en wat daarin gemist wordt.

AppieN
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:59
Locatie: Groningen

AppieN 22 dec 2020 11:18

Belga fietsen heeft nog een Cross Race Pro Cyclocrosser in maat 53
op voorraad. Kleur Grijs / Geel. Misschien is dat wat voor je
€ 1399 met Shimano 105

hayes

hayes 22 dec 2020 11:50

Sup heeft betaalbare alu gravelracers
https://www.bikezone.nl/Superior-X-Road-Elite

Ik ga voor de gravelfiets ook met twee wielsetjes rijden. Eentje met wegbanden (75% van d eritjes) en eentje met gravelbanden (25%). Ik ben onlangs met de Sensa racefiets ook even offroad geweest met wegbandjes. Dat was glijden dat het geen naam had. En het was nog een beschaafd off road weggetje.

Afbeelding

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 22 dec 2020 15:15

Ik heb een Cube Nuroad Race FE als winter/allround fiets naast een Cube Lightning. Het is echt een fijne all Round fiets die je makkelijk voor alle ritjes pakt. Ik ben 1.73 en heb de 53 cm. Beschikbaarheid is wel een ding, je moet flink rondbellen denk ik om nog een Nuroad in 53cm te vinden.

Dountill
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2020 12:02

Dountill 22 dec 2020 15:17

Bedankt voor alle reacties zo ver, super waardevol. Fijn ook om te zien dat mijn idee geen vreemd uit de lucht gegrepen mening is.

Ik besef me inderdaad dat qua levertijd het het "makkelijkste" is om online een fiets aan te schaffen, maar aangezien ik niet zo goed weten welke maten en frames goed bij mij passen vind ik dat toch wel erg spannend.

Waarschijnlijk toch wachten tot winkels weer verder open mogen gaan?

buddo schreef: 22 dec 2020 08:03 Je rijdt nu op een "gewone" racefiets... kom je daarmee niet op de paden die je wel wilt rijden? Of rij je daar nu ook op? Als je daar nu ook af en toe mee van het asfalt af gaat, wat mis je nu?

Het woord gravelbike is natuurlijk erg hip en trending, maar als je 95-98% van de tijd verhard rijd en af en toe eens een schelpenpad of bospad meepakt, dan is dat ook te doen met een "gewone" racefiets. Althans, ik laat mij er niet door tegenhouden en het gaat prima. Het wordt natuurlijk wat anders met mul zand of echt offroad. Maar als je dat niet wil... dan zou ik gezien de lange levertijden van veel modellen de "gewone" racefiets niet op voorhand afschrijven.
Ik rij met deze fiets inderdaad lekker waar ik wil, maar nadat mijn zadel 2 keer afgebroken is, er een nieuw achterwiel in gekomen is en nog wat andere kleine dingen vond ik het ook een mooie tijd om mezelf te verwennen met mijn eerste nieuw aangekochte fiets ooit.

Iets dat gewoon goed bij me past in plaats van primair te kijken wat er op een bepaald moment als ocation beschikbaar is. Overigens zal ik de fiets ook zeker niet afschrijven of inruilen, ik kan er nu ook nog prima mee uit de voeten zonder frustraties.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1708
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 22 dec 2020 15:36

Ieder zelfrespecterend metk heeft tegenwoordig een gravelbike in het assortiment, (lekker hip) dus staar je niet blind op een Cube.

Let op het aantal spaken in je wielset.
24 is leuk, 32 is beter.

Er zijn zat brede slicks op de markt. Met 40mm WTB Byways of Schwalbe g-one allround/speed kom je onverhard een heel eind.
WiND 56 - 2020

Plaats reactie