Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

l/R power niet in balans

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 08 dec 2020 21:40

Ik heb lage rug problemen die tot core instabiliteit leiden. Dit uit zich in een overbelasting van mijn linkerbeen. Na een lastige en lange rit is mijn linkerbeen compleet verzuurd. Mijn rechterbeen is veel minder vermoeid.

Ik merk dit vooral op steile klimmen.

Ik heb een dual powermeter gekocht om dit in de gaten te houden. Uit een eerste analyse (op smarttrainer, erg modus) blijk ik op lage wattages veel meer te duwen met mijn linkerbeen. Op hoge wattages is het redelijk 50/50.

Deze eerste analyse verrast me compleet omdat ik aannam dat ik vooral bij hogere wattages mijn linkerbeen echt deed ontploffen.

Iemand ervaring hiermee?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 dec 2020 08:13

Dit vraagt om een sportmedisch onderzoek
Hoeveel disbalans is er precies?

Gebruikersavatar
riquest
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 sep 2013 08:34

Gebruikersavatar riquest 09 dec 2020 09:27

Hoi ik heb dezelfde ervaringen. Lage belasting neemt het dominante been de honeurs meer waar en naarmate ik meer belasting krijg komt mijn niet dominante been meer in actie. Hierdoor bij lage belasting ongeveer 55/45 en bij hoge inspanning meer naar 50/50,
Volgens mij is het op zich niet erg want een exacte verdeling bestaat niet. Iedereen heeft een dominantere kant. Dit is volgens mij met name bij lage inspanning beter zichtbaar door je dual powermeter. Niet erg als je daardoor geen extra klachten krijgt.
Heb je last van deze verdeling dan is gericht trainen (na gedegen onderzoek) wellicht een oplossing.
ps: bij mij is de oorzaak een hele slechte knie (die nooit meer beter wordt dan dat hij nu is). Ik fiets er zelf niet minder om en heb er (binnen bepaalde grensen) geen extra last van. De verdeling is voor mij een indicatie maar zeker niet zaligmakend....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 dec 2020 11:00

Wat zijn lage en hoge wattages in dit geval?

Als je weet dat je slechte core stability hebt, werk je eraan? Wie duidde dat je dat niet goed bent?

En als je idd slechte core stability hebt, en je wil die balans verbeteren is er denk ik niets anders te doen dan aan die core stability te werken. Daar start tenslotte alles.
Maar vooral; die balans die scheef is, is maar een gevolg. Je doel moet niet zijn die balans juist te krijgen maar wel een goede core stability te krijgen (lees; je lichaam in evenwicht). Dan komt die balans vanzelf. Net als het beter langere ritten rijden, voorkomen van blessures allerhande...
En laat ook eens een dynamische bikefit doen. Daar komt ook wel eens iets uit (bv zoals een knie die niet in een vlak blijft, een poep die teveel beweegt, scheef zitten...).

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 dec 2020 11:19

Dit is vaak geen probleem van core stability. Mijn core stability is prima, maar een rugprobleem zal daardoor niet verdwijnen. Mij is gewaarschuwd om er wel op te blijven letten, maar er niet overdreven druk over te maken. Ga je je slechte kant overbelasten dan is de kans van andere problemen erg groot.
We zijn niet allemaal zo links/rechts gelijk.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 dec 2020 12:01

Jans schreef: 09 dec 2020 11:19 Dit is vaak geen probleem van core stability. Mijn core stability is prima, maar een rugprobleem zal daardoor niet verdwijnen. Mij is gewaarschuwd om er wel op te blijven letten, maar er niet overdreven druk over te maken. Ga je je slechte kant overbelasten dan is de kans van andere problemen erg groot.
We zijn niet allemaal zo links/rechts gelijk.
Verdwijnen misschien niet, maar een sterke core kan er wel voor zorgen dat de klachten niet erger worden dan met een slechte core. Als je dan gaat omdenken zorgt je core er wel voor dat je rugproblemen minder erg worden ;)

Voorbeeld, als je het in cijfers uitgaat drukken: Als je rug nu een 6 is en de komende jaren door een sterke core een 6 blijft, Stel nou dat je niets aan je core zou doen en je rug een 5 wordt. Dan heb je met die core training toch maar verbeterd tov van niets doen.

Wat betreft L/R verschil bij relatief lichter vermogen (Z1/Z2) is mijn ervaring dat dit voort komt uit een dominante kant en dan de coördinatie ervan, dus niet kracht want dan zou het verschil bij hogere vermogens ook zichtbaar moeten zijn. Het komt dus voor uit een disbalans in coördinatie/lenigheid en is makkelijk te traceren door bepaalde coördinatie oefeningen waarbij je merkt dat het op het ene been makkelijker gaat dan het andere been qua balans. Dit kan ook voortkomen uit de lage rug/bil spieren die een groot deel van de omwenteling coördineren.

Als je het hebt over krachttraining heb je het ook over lenigheid, coördinatie en uithoudingsvermogen, dat begint allemaal met een goede core-stability. Vanuit een goede core (en dan bedoel ik echt een sterke core) kan je werken aan je coördinatie en kracht. Mensen zeggen vaak al snel dat ze een goede core hebben, maar als je ze dan 15min echt goede oefeningen laat doen waarbij kracht/coördinatie en uithoudingsvermogen samen komen liggen ze na 10min al kapot op de grond.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 dec 2020 12:21

Niemand is precies 50/50. Alles tussen 45/55 wordt binnen de redelijke marge geacht.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 dec 2020 12:26

Misschien is dat de start ;-). Hoe onbalans is de topic starter...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 dec 2020 12:45

Als de onbalans groter is dan 45/55 en je core is ok, dan zijn cadans-oefeningen (binnen op de Tacx) ook erg goed.

Niet teveel vermogen en blokjes aan een cadans van 100-110-120-130-140-150-...
Dit zorgt voor betere coördinatie van de benen en heeft een positief effect op onbalans.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 dec 2020 13:32

TL, Ben jij arts? Ik heb mijn adviezen van: huis/sportarts, osteopaat en orthopeed. Toevallig alle drie Belgen wonend in Frankrijk, alle drie fietsend. Zij zeggen mij onafhankelijk van elkaar: hou je core in de gaten, maar overdrijf het niet, zorg dat je kunt blijven fietsen en accepteer dat het verschil er is. Behalve bijkomende problemen zou het zo maar kunnen dat je veertig jaar geleden ook al verschillen had in l/r.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 09 dec 2020 14:16

Volgens mij geeft TL@ een uitstekend niet-medisch advies, met de opmerking erbij "en je core is ok" .
Daar hoeft hij echt geen arts voor te zijn.
Dan kan een betere coordinatie en souplesse zeker helpen om de onbalans op te heffen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 dec 2020 16:25

Dat is dan dus heel knap dat jullie denken dat die onbalans op te heffen is. En dat zonder enige kennis van medische achtergronden.

Plaats reactie