Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6104
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 mar 2024 13:36

bakboord1 schreef: 01 mar 2024 11:32 50-55 minuten is al veel langer dan de gemiddelde persoon zijn FTP kan volhouden die hij heeft bepaald met een ramptest of 20 minutentest.
Dat zal eerder op 40 minuten zitten dan op 55. Laat staan dat uur wat het getal eigenlijk zou moeten zeggen.
Maar dan zeg je eigenlijk dat de berekening van de 20 minuten waarde naar een FTP getal niet goed gaat.
Daar verschillen de methodes toch uberhaupt al? tussen 92% en 95% nemen?

FTP an sich laat zich mooi definiëren. namelijk datgene wat je een uur lang kunt volhouden maar eigenlijk niet langer. Als je dat dan maar 40 minuten kunt volhouden is je FTP overschat, en daarmee je trainingszones ook. Behalve als het hele trainingprogramma dat je gebruikt dit feitelijk alweer meeneemt in het kiezen en toepassen van de juiste zones.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 mar 2024 14:41

MarkVeenstra schreef: 01 mar 2024 13:36
bakboord1 schreef: 01 mar 2024 11:32 50-55 minuten is al veel langer dan de gemiddelde persoon zijn FTP kan volhouden die hij heeft bepaald met een ramptest of 20 minutentest.
Dat zal eerder op 40 minuten zitten dan op 55. Laat staan dat uur wat het getal eigenlijk zou moeten zeggen.
Maar dan zeg je eigenlijk dat de berekening van de 20 minuten waarde naar een FTP getal niet goed gaat.
Daar verschillen de methodes toch uberhaupt al? tussen 92% en 95% nemen?

FTP an sich laat zich mooi definiëren. namelijk datgene wat je een uur lang kunt volhouden maar eigenlijk niet langer. Als je dat dan maar 40 minuten kunt volhouden is je FTP overschat, en daarmee je trainingszones ook. Behalve als het hele trainingprogramma dat je gebruikt dit feitelijk alweer meeneemt in het kiezen en toepassen van de juiste zones.
Dat FTP sich laat definiëren als wat je een uur moet kunnen volhouden is iets wat de mensen er zelf van hebben gemaakt. Coggan heeft daar zelf over gezegd dat het ooit is gezegd dat de oorspronkelijke FTP test een tijdrit van 40km was. Dat is niet voor iedereen een uur. Mensen hebben daar zelf een uur van gemaakt. FTP hoeft niet een uur te zijn. Dat hangt af van je time to exhaustion. Je kan best een FTP hebben die je maar 40min vol houdt. Dat wil niet zeggen dat je FTP eigenlijk lager is dat je het een uur kunt volhouden, want een FTP is een bepaalde fysiologische grens waarop je lichaam nog net het lactaat kan verwerken zonder dat de emmer overloopt. Ga je langzamer fietsen om het wel een uur te kunnen volhouden, dan ga je onder die grens zitten.

https://www.trainerroad.com/blog/is-ftp ... our-power/

https://www.trainerroad.com/forum/t/ftp ... 707?page=2

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 mar 2024 16:01

Inderdaad wat je al aangaf. Liever iets te laag FTP instellen dan te hoog.
het risico dat je te grijs/veel doet ligt op de loer.

Ik krijg in join nu veel blokken van 8 minuten FTP. Dat houd ik echt heel makkelijk vol echt ook aan de bovenkant van mijn wattage zone en dan heb ik de onderkant met hartslag.

In D2 heb ik dat andersom daar kan ik de hoogste waarde echt niet binnen mijn hr grens rijden die join aangeeft.
Zeker niet na een half uur of langer.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 01 mar 2024 16:28

Het is ook meer het plezier in het doen dan dat ik het per se over zo een lange tijd wil doen. Het geeft een goede indicatie. Buiten is mn ftp volgens mij sowieso hoger omdat ik veel meer kan in de frisse lucht dan op zolder

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 mar 2024 20:49

Heb ik ook. Ik hou binnen 10watt minder aan.

Ik heb bv ook als het net geregent geeft in de ochtend kan ik +10 watt doen

derxx
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 mar 2024 20:50

pino schreef: 01 mar 2024 11:15
1094 schreef: 01 mar 2024 10:25 Ik doe bijna nooit een ftp test. Gebruik alp du zwift hier voor. Is vaak 50-55 minuten en dat pak ik dan als ftp
Dan krijg je zeker een goede waarde. Maar heel reproduceerbaar op de weg is hij niet.
Vermogen op een directdrivetraner is gemeten op het achterwiel, na wat aandrijvingsvermogenverliezen.
Op de weg wordt vaak bij de crank gemeten (en onder heel andere klimatologische en andere omgeving). Het zijn maar een paar procenten, maar als je FTP pijnlijk precies hanteert is het aanzienlijk.
Mijn Assioma's en mijn Kickr v6 (en daarvoor de Kickr Core) zijn het toch best wel met elkaar eens wat vermogen betreft. Over 20min vermogen is het verschil eigenlijk altijd minder dan 1%
Afbeelding

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 24 mar 2024 11:49

Al paar jaar op zich tevreden gebruiker van Join. Maar sinds een half jaar gestopt met Join en actief gaan hardlopen. Ik mis nu de mogelijkheid om mijn hardlooptrainingen ook in Join te plannen en dat het schema hier dus ook rekening mee houdt. Of zie ik iets over het hoofd?

Het liefst plan ik voor de komende week zowel fiets als hardlooptrainingen in en hou ik dus rekening met een intensieve hardlooptraining. Heeft iemand hier ervaring mee in Join of tips voor een andere app? Test nu een tijdje Humango, maar word ik ook nog niet heel vrolijk van.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 24 mar 2024 18:09

derxx schreef: 01 mar 2024 20:50
Mijn Assioma's en mijn Kickr v6 (en daarvoor de Kickr Core) zijn het toch best wel met elkaar eens wat vermogen betreft. Over 20min vermogen is het verschil eigenlijk altijd minder dan 1%
Oh wat handig! Ik heb ook assioma's en een kickr core, maar bij is het verschil eerder 5-7% :cry:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mar 2024 18:39

Chielini schreef: 24 mar 2024 11:49 Al paar jaar op zich tevreden gebruiker van Join. Maar sinds een half jaar gestopt met Join en actief gaan hardlopen. Ik mis nu de mogelijkheid om mijn hardlooptrainingen ook in Join te plannen en dat het schema hier dus ook rekening mee houdt. Of zie ik iets over het hoofd?

Het liefst plan ik voor de komende week zowel fiets als hardlooptrainingen in en hou ik dus rekening met een intensieve hardlooptraining. Heeft iemand hier ervaring mee in Join of tips voor een andere app? Test nu een tijdje Humango, maar word ik ook nog niet heel vrolijk van.
Je kan toch gewoon de training invoeren, desnoods handmatig.
Ik deed dat afgelopen zomer ook met lange wandelingen en daar paste join het schema meteen op aan.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 24 mar 2024 19:38

Heb al meerdere keren gehoord dat join ook werkt aan iets voor hardlopen dus hooelijk kunnen ze dit op korte termijn wel

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 24 mar 2024 20:50

wasbeer2006 schreef: 24 mar 2024 18:39
Chielini schreef: 24 mar 2024 11:49 Al paar jaar op zich tevreden gebruiker van Join. Maar sinds een half jaar gestopt met Join en actief gaan hardlopen. Ik mis nu de mogelijkheid om mijn hardlooptrainingen ook in Join te plannen en dat het schema hier dus ook rekening mee houdt. Of zie ik iets over het hoofd?

Het liefst plan ik voor de komende week zowel fiets als hardlooptrainingen in en hou ik dus rekening met een intensieve hardlooptraining. Heeft iemand hier ervaring mee in Join of tips voor een andere app? Test nu een tijdje Humango, maar word ik ook nog niet heel vrolijk van.
Je kan toch gewoon de training invoeren, desnoods handmatig.
Ik deed dat afgelopen zomer ook met lange wandelingen en daar paste join het schema meteen op aan.
Gaat mij erom dat ik het liefste het als totaal zie. Dus dat ik mn hardloop trainingen en fietstrainingen van te voren ingepland kan krijgen. Ik weet dat hij wel rekening mee houdt, maar wil dat wanneer ik bijvoorbeeld in een week 2 rustige duurlopen doe, dat mijn fietstrainingen meer anaeroob. Daar houdt ie, volgens mij, geen rekening mee. Dus wel extra rust, maar niet een ander soort training afhankelijk van de hardlooptraining die ik heb gedaan.

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 25 mar 2024 07:19

Mijn ervaring is dat het ingeschatte FTP van JOIN heel dicht op het resultaat van een 20 minuten test zit. Sindsdien hanteer ik het ingeschatte FTP. Het JOIN FTP loopt bij mij vrijwel parallel aan het eFTP van Intervals.icu
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Plaats reactie