Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

$teven
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2012 21:03

$teven 24 aug 2022 10:56

Zou ook graag met Join beginnen, dit na al wat andere dingen gedaan te hebben.

Wil er na het huidig seizoen mee beginnen, dus voor de opbouw naar volgend seizoen.
Eerst terug wat opbouwen en basis werken en niet direct in de “rode” gaan.
Bedoeling is er om tegen het voorjaar een deftige conditie te hebben om meestal parcours zoals de amstel te rijden.

Welke trainingen neem ik hier het beste voor ?

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 24 aug 2022 12:34

Via https://join.cc/training-plan-selector/ kan je hier wat inzicht in krijgen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 aug 2022 15:23

Als je dat echt wil zou ik het nu al doen.
Dan kan je al wat proeven van de trainingen.

Ik zou het omdraaien en juist zsm het rood ingaan. In die zin dat je meteen wat power opbouwd.
Mijn eigen ervaring is dat het moeilijker is om tijdens het seizoen power op de bouwen dan duur en dat het juist in de winter met kortere ritten veel makkelijker is power op te bouwen. Bijkomende voordeel je kortere ritten is slechter weer worden afwisselender en leuker.
Maargoed dat is natuurlijk gewoon een keuze.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 24 aug 2022 23:52

Ik kreeg een uitnodiging om weer met join te gaan trainen en zie daarin het volgende.
JOIN Indoor workout player.
Wat houdt dat in?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 25 aug 2022 09:33

Bospaadje schreef: 24 aug 2022 23:52 Ik kreeg een uitnodiging om weer met join te gaan trainen en zie daarin het volgende.
JOIN Indoor workout player.
Wat houdt dat in?
Dat is er nog niet, maar zijn we mee bezig. In eerste instantie wordt het een onderdeel van de app waarin je een JOIN workout kunt afspelen, zoals je dat ook op je Garmin/Wahoo etc zou doen. Later voegen we daar dan ook een koppeling met smart trainer, vermogensmeter etc aan toe.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 25 aug 2022 09:43

wasbeer2006 schreef: 24 aug 2022 15:23 Als je dat echt wil zou ik het nu al doen.
Dan kan je al wat proeven van de trainingen.

Ik zou het omdraaien en juist zsm het rood ingaan. In die zin dat je meteen wat power opbouwd.
Mijn eigen ervaring is dat het moeilijker is om tijdens het seizoen power op de bouwen dan duur en dat het juist in de winter met kortere ritten veel makkelijker is power op te bouwen. Bijkomende voordeel je kortere ritten is slechter weer worden afwisselender en leuker.
Maargoed dat is natuurlijk gewoon een keuze.
Het is zeker goed om al wel eens het "rood" in te gaan, ver voor het seizoen. Let wel dat het ene rood het andere niet is. We raden af om teveel en/of te lang rond je omslagpunt te gaan rijden. Liever een afwisseling tussen rustige of soms iets minder rustige duur en echt hard (ruim boven je anaerobe drempel). Dan hou je jezelf ook fris.

Wat buiten het seizoen ook heel goed te trainen is zijn krachtblokken, zowel korte stevige blokken, bijv 5x 1 minuut 60 rpm op 125% van je FTP, als langere zoals 2x 10 minuten 60 rpm op 90%. Zeker op de indoor trainer kun je deze goed trainingen goed uitvoeren. In Nederland zijn ze buiten vaak wat lastiger bij gebrek aan hellingen.

In alle JOIN trainingsschema's, met uitzondering van het 'Herstelschema', zul je een afwisseling krijgen van duurtraining en verschillende soorten intervallen. Als je nu wilt opbouwen zou ik zelf kiezen voor het 'Conditie opbouwen' schema of 'FTP verhogen'. Mocht je al zonder issues lange tochten kunnen rijden, dan zou de 2e mijn voorkeur hebben.

$teven
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2012 21:03

$teven 25 aug 2022 09:55

ibooij schreef: 25 aug 2022 09:43
wasbeer2006 schreef: 24 aug 2022 15:23 Als je dat echt wil zou ik het nu al doen.
Dan kan je al wat proeven van de trainingen.

Ik zou het omdraaien en juist zsm het rood ingaan. In die zin dat je meteen wat power opbouwd.
Mijn eigen ervaring is dat het moeilijker is om tijdens het seizoen power op de bouwen dan duur en dat het juist in de winter met kortere ritten veel makkelijker is power op te bouwen. Bijkomende voordeel je kortere ritten is slechter weer worden afwisselender en leuker.
Maargoed dat is natuurlijk gewoon een keuze.
Het is zeker goed om al wel eens het "rood" in te gaan, ver voor het seizoen. Let wel dat het ene rood het andere niet is. We raden af om teveel en/of te lang rond je omslagpunt te gaan rijden. Liever een afwisseling tussen rustige of soms iets minder rustige duur en echt hard (ruim boven je anaerobe drempel). Dan hou je jezelf ook fris.

Wat buiten het seizoen ook heel goed te trainen is zijn krachtblokken, zowel korte stevige blokken, bijv 5x 1 minuut 60 rpm op 125% van je FTP, als langere zoals 2x 10 minuten 60 rpm op 90%. Zeker op de indoor trainer kun je deze goed trainingen goed uitvoeren. In Nederland zijn ze buiten vaak wat lastiger bij gebrek aan hellingen.

In alle JOIN trainingsschema's, met uitzondering van het 'Herstelschema', zul je een afwisseling krijgen van duurtraining en verschillende soorten intervallen. Als je nu wilt opbouwen zou ik zelf kiezen voor het 'Conditie opbouwen' schema of 'FTP verhogen'. Mocht je al zonder issues lange tochten kunnen rijden, dan zou de 2e mijn voorkeur hebben.

Dus als ik vanaf november aan het seizoen 2023 wil beginnen en in het voorjaar de gewenste conditie wil evenaren.
Dan dus in november beginnen met "ftp verhogen".

Hoe lang is dit schema en wat erna (wil direct Join voor 1 jaar nemen) ?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 25 aug 2022 10:55

$teven schreef: 25 aug 2022 09:55 Dus als ik vanaf november aan het seizoen 2023 wil beginnen en in het voorjaar de gewenste conditie wil evenaren.
Dan dus in november beginnen met "ftp verhogen".

Hoe lang is dit schema en wat erna (wil direct Join voor 1 jaar nemen) ?
Dit schema duurt 3 maanden. Dus als je er dan 1 november mee begint is het 1 februari klaar. Begreep ik goed dat je de AGR wilt doen, af zit je niet aan een datum vast? Als je naar een evenement in het voorjaar toe werkt, dan zou ik vanaf 1 februari dan beginnen met dit evenement specifieke plan. Mocht je doel pas later liggen, bijvoorbeeld eind juni, dan is het beter om bijvoorbeeld een 'verbeteren op korte klimmen'-programma (ervan uitgaande dat je je richt op het type beklimmingen dat je in Limburg vindt) te kiezen en daarna het evenement specifieke plan. Het 'verbeteren op korte klimmen'-programma duurt trouwens ook 3 maanden.

Mocht je programma wijzigen en je evenement bijvoorbeeld opeens eerder zijn, dan kun je altijd van plan wisselen.

$teven
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2012 21:03

$teven 25 aug 2022 11:14

ibooij schreef: 25 aug 2022 10:55
$teven schreef: 25 aug 2022 09:55 Dus als ik vanaf november aan het seizoen 2023 wil beginnen en in het voorjaar de gewenste conditie wil evenaren.
Dan dus in november beginnen met "ftp verhogen".

Hoe lang is dit schema en wat erna (wil direct Join voor 1 jaar nemen) ?
Dit schema duurt 3 maanden. Dus als je er dan 1 november mee begint is het 1 februari klaar. Begreep ik goed dat je de AGR wilt doen, af zit je niet aan een datum vast? Als je naar een evenement in het voorjaar toe werkt, dan zou ik vanaf 1 februari dan beginnen met dit evenement specifieke plan. Mocht je doel pas later liggen, bijvoorbeeld eind juni, dan is het beter om bijvoorbeeld een 'verbeteren op korte klimmen'-programma (ervan uitgaande dat je je richt op het type beklimmingen dat je in Limburg vindt) te kiezen en daarna het evenement specifieke plan. Het 'verbeteren op korte klimmen'-programma duurt trouwens ook 3 maanden.

Mocht je programma wijzigen en je evenement bijvoorbeeld opeens eerder zijn, dan kun je altijd van plan wisselen.
Hey.

Ik ga de AGR niet speciaal als datum rijden.
Maar in die buurt en in het Luikse zijn de meeste training/fiets ritten.

Wil er dus tegen begin vh voorjaar wat staan, maar niet meer specifiek naar iets toewerken (gewoon conditie dan proberen aan te houden).
En de winter maanden zeker op een correcte manier aanpakken ipv zo maar wat te doen.

Kan wel zijn dat er een event komt, maar voorlopig nog niet iets gepland (kan dan altijd aanpassen en event kiezen in Join).

Dus vanaf November Ftp schema nemen en dan rond februari de klim schema’s erbij nemen.

Dan zijn we al mei en dan moeten we nog een schema in Join vinden om de conditie aan te houden en gemotiveerd te blijven.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 25 aug 2022 16:22

$teven schreef: 25 aug 2022 11:14
Hey.

Ik ga de AGR niet speciaal als datum rijden.
Maar in die buurt en in het Luikse zijn de meeste training/fiets ritten.

Wil er dus tegen begin vh voorjaar wat staan, maar niet meer specifiek naar iets toewerken (gewoon conditie dan proberen aan te houden).
En de winter maanden zeker op een correcte manier aanpakken ipv zo maar wat te doen.

Kan wel zijn dat er een event komt, maar voorlopig nog niet iets gepland (kan dan altijd aanpassen en event kiezen in Join).

Dus vanaf November Ftp schema nemen en dan rond februari de klim schema’s erbij nemen.

Dan zijn we al mei en dan moeten we nog een schema in Join vinden om de conditie aan te houden en gemotiveerd te blijven.
Klinkt als een plan op deze manier.

Wat de tijd vanaf mei 2023 dan betreft. Ik zou aanraden om altijd een iets meer concreet doel vast te stellen dan "conditie vasthouden". Het hoeft natuurlijk niet een doel te zijn dat heel hoog ligt of heel grensverleggend is, maar het is wel prettig om ergens naar toe te werken. Bijvoorbeeld om eens een rit van 200km+ in de Ardennen te maken, koffie en taart in een plaats die eigenlijk net te ver is maar wel een mooie uitdaging, die ene toertocht/cyclo die je eigenlijk stiekem toch nog wel eens wilt rijden. Of misschien juist iets meer op snelheid, om ook eens de focus te verleggen: Proberen je PR op La Redoute, Col du Rosier, of een andere helling aan te scherpen.
Er is veel te verzinnen als doel en onze ervaring is dat het heel motiverend kan werken om je doelen soms even echt te veranderen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2028
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 aug 2022 21:12

Afgelopen 3 maanden heb ik gefietst met een schema van wielersportinfo.nl om wat extra basis conditie te krijgen. In de laatste week van mijn schema Corona gekregen maar gelukkig niet echt conditie verloren.

Omdat ik nog wat wil groeien qua snelheid denk ik nu aan join. Echter worden de avonden korter en korter en heb ik helaas geen plek voor een indoor trainer. Over een paar maanden heb ik dan nog ruimte voor 1 doordeweekse rit van een uurtje, 1 vrijdag rit en 1 zondags rit. De laatste soms alleen en soms met vrienden een paar uurtjes op de mtb.

Heeft join dan nog toegevoegde waarde volgens jullie ervaringen of moet je dan echt gestructureerder kunnen trainen met vaker en langere ritten?

Gebruikersavatar
riquest
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 sep 2013 08:34

Gebruikersavatar riquest 30 aug 2022 07:50

Hoi Bakboord1, die afweging kun je alleen zelf maken.
Ik gebruik JOIN ook en luister met veel aandacht naar alle podcast die er gemaakt worden. Naar mijn mening is JOIN een app waarmee je door aangeboden trainingen beter kunt worden en dat ook zichtbaar in de app zien. Het principe is vrij simpel, beschikbare tijd opgeven en doel waarbij de app in de beschikbare tijd de trainingen aanpast aan die beschikbare tijd. Veel tijd is (waarschijnlijk) snellere groei, weinig tijd is minder snellere groei.

Of je het de moeite waard vind is up to you.

Plaats reactie