Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

1094
Forum-lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 07 feb 2024 16:35

Volgens mij kan je ook de training pauzeren (althans bij andere merken kan dit), dan zet je hem op pauze voor de aanvang van je blokken en start je als je weer alleen bent.
Het makkelijkste is idd onthouden wat je moet doen, met die blokken is het toch altijd maar de vraag hoe je uit komt op de weg dus een beetje spelen kan best.
Join kijkt volgens mij ook niet naar de rondes of hoe je training volgens je garmin is gegaan. Alleen naar tijd in de zone

Je kan ook ff een paar flinke kopbeurten doen als je samen rijdt

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 07 feb 2024 16:54

1094 schreef: 07 feb 2024 16:35 Volgens mij kan je ook de training pauzeren (althans bij andere merken kan dit), dan zet je hem op pauze voor de aanvang van je blokken en start je als je weer alleen bent.
Het makkelijkste is idd onthouden wat je moet doen, met die blokken is het toch altijd maar de vraag hoe je uit komt op de weg dus een beetje spelen kan best.
Join kijkt volgens mij ook niet naar de rondes of hoe je training volgens je garmin is gegaan. Alleen naar tijd in de zone

Je kan ook ff een paar flinke kopbeurten doen als je samen rijdt
Ja normaal gesproken ook een goede tip van die kopbeurten, zaterdag wordt het naar mijn inschatting echter trainen op (zeer) lage hartslag.

Ik zal ook eens kijken of pauzeren een optie is op de Garmin. Volgens mij kan ik de meeste van deze vragen vast zelf uitzoeken, in ieder geval bedankt dat jullie zo behulpzaam zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12726
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2024 16:56

Pauze kan ook, dat is de middelste knop.
Links is terug en rechts is voorruit.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5093
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 feb 2024 17:01

ColumsbusMJ schreef: 07 feb 2024 16:26
Kornuit schreef: 07 feb 2024 15:51
ColumsbusMJ schreef: 07 feb 2024 13:12
Nog een tweede vraag:

Zaterdag heb ik een ritje met vrienden gepland staan. De training van zaterdag schrijft drie vo2 max blokken voor (in totaal 45 minuten inclusief kleine warming up en herstel) en verder duur. De vo2 max blokken zijn in het midden gepland, maar ik doe ze liever in mijn eentje na de rit met vrienden. Hoe krijg je die drie blokjes weer teruggehaald op je fietscomputer zodat je ze alsnog kunt uitvoeren? (Is de vraag duidelijk?)
Ik rij buiten de trainingen nooit vanaf de Garmin, maar meer vanuit mijn hoofd. Dan kan je ook veel beter inspelen op de omstandigheden mbt verkeer en dorpen.
Dat is voor zaterdag wel een goede! Als ik alleen ben denk ik niet dat het nodig is. Ik had vandaag ook 40 x 2 minuten dat ik tussen bepaalde wattages moest fietsen. Ik vermoed dat wanneer ik dit uit mijn hoofd moest doen, ik een keer de tel kwijt zou zijn geraakt.
Ja dat kan mij goed voorstellen. Ik heb 10 vingers en kan daardoor tot ongeveer 10 blokjes onthouden :lol:
Ik doe dat soort trainingen van 40x2 ofzo ook niet buiten, dan maak ik er wel 8x10min ofzo van. Het is wat anders, maar qua adaptie zal het elkaar niet veel ontlopen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2043
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 07 feb 2024 18:11

Je hebt een rondeknop.
Maar als je na x minuten start dan kun je ook uitrekenen wanneer je klaar bent. Dan hoef je maar 1 tijd te onthouden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12726
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 feb 2024 13:00

Ik zou iedereen aan willen raden de nog beter worden podcast 3 en 4 te beluisteren.
Daar wordt uitgelegd wat een aantal hier ook doen.

De licht neurotische autist onder ons heeft er zeker wat aan!
Wordt heel goed uitgelegd wat veel en weinig invloed heeft en dat bv FTP geen getal maar eigenlijk een zone is.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 11 feb 2024 08:58

Na 2 jaar geen Join te hebben gebruikt (en vooral afgelopen jaar weinig kunnen fietsen) onlangs weer begonnen. Goede aanbieding van Join dus waarom niet. Hetgeen ik het meeste miste vorige keer is nu wel ingewerkt en dat is de workout player, waar ik superblij mee ben.
Omdat ik niet ook nog een zwift abo wilde deed ik de trainingen binnen met name via de Wahoo app, maar dat hoeft nu dus niet meer.

Een paar wishlist items (android app):
- makkelijkere koppeling met trainer (kickr core), het duurt nu behoorlijk lang voordat de koppeling tot stand komt. Ik moet dan even uit de app gaan en weer terug, dan is hij ineens gekoppeld.
- mogelijkheid tot tunen van ERG instelling tijdens de training. Met name in de lagere regionen blijft in ERG het vermogen consistent enigszins onder de gewenste range. Geprobeerd op allerlei verzetten maar dit blijft zo. Wellicht komt dit doordat ik m'n Assioma's gebruik als power en cadence input? Het zou fijn zijn als je de instelling wat kunt aanpassen.
De smoothing heb ik op 10 sec gezet, maar dat is volgens mij alleen maar een visueel dingetje?
- met ERG uitgeschakeld vind ik de vaste weerstandsinstelling niet handig. Veel fijner zou het zijn wanneer deze handmatig ingesteld kan worden (plussen/minnen) . Nu is het heel lastig om goed in de power range uit te komen door te schakelen (of je zit eronder of je zit erboven).
- cadence aanduiding ook zichtbaar laten zijn wanneer de intervallen "expanded" in beeld staan, nu valt deze weg achter het bovenste interval blokje.
- mogelijkheid om beschrijving van de training te kunnen zien zonder deze te pauzeren.
- RPE doel in beeld als getal, geeft toch net wat meer guidance. Power is leuk, maar gevoel kan per dag nog wel wat verschillen (ook daarom zou het handig zijn om de target range makkelijk aan te passen tijdens de training).

Verder doet het wat het moet doen en ben ik er sowieso blij mee!
Op weg naar Nog Beter Worden!!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5093
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 feb 2024 10:13

wasbeer2006 schreef: 10 feb 2024 13:00 Ik zou iedereen aan willen raden de nog beter worden podcast 3 en 4 te beluisteren.
Daar wordt uitgelegd wat een aantal hier ook doen.

De licht neurotische autist onder ons heeft er zeker wat aan!
Wordt heel goed uitgelegd wat veel en weinig invloed heeft en dat bv FTP geen getal maar eigenlijk een zone is.
Ik had ze al geluisterd. Je moet idd niet te panisch omgaan met die blokjes. Laatst moest ik na 100min een aantal blokjes doen, maar dat kwam mij na 30min beter uit. Scoorde alsnog een 8.5 op de workoutscore. Je kan daar best wat mee schuiven, maar je moet wel weten wanneer dat wel en niet kan. Bijvoorbeeld als je 5x3min Vo2max is toch heel wat anders dan 15x1min. Mijn ervaring is dat mensen die wat meer achtergrond hebben over training, JOIN kunnen gebruiken als ondersteunende tool ipv JOIN leidend te maken.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2108
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 16 feb 2024 18:53

Hoe moet ik me het gebruik van de Join trainingsschema's met een Wahoo Elemnt voorstellen? Ik heb een powermeter aangeschaft en zou graag vergelijkbaar met de Zwift schema's willen trainen, dus dat ik in beeld krijg welk wattage ik moet trappen (en trap) en hoe lang ik dat nig vol moet houden. Werkt dat met Join ook zo?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 16 feb 2024 19:06

Als je een training van Join op je Wahoo zet, dan zie je tussen welke wattages je dient te trappen en ook hoelang.

Critic
Forum-lid
Berichten: 927
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 27 feb 2024 16:07

Nieuwe update van de app waardoor je direct Join kunt koppelen aan je Wahoo, zonder omweg via trainingpeaks

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 28 feb 2024 12:06

Fiets de door Join voorgestelde trainingen op m'n Tacx. Doe dit door bestand te exporteren naar Zwift en training in Zwift uit te voeren. Verder gebruik ik Zwift eigenlijk niet. Beetje zonde.
Gebruik ik ipv Zwift de Tacx Training Desktop app, is het beeldscherm/info wat karig. Bv niet hoelang blok nog duurt, etc. Voer je een training van de Tacx Training Desktop app zelf uit, is de info veel uitvoeriger. Om de Join training handmatig te maken in de Tacx app gaat me weer wat ver.
De training uitvoeren vanuit de Join in app mogelijkheid, vind ik niet handig. Telefoonscherm beetje te klein. None ERG mode wat vreemd.
Andere mogelijkheden nog? Of weet iemand hoe Join train in de Tacx Training Desktop app wat uitvoeriger op scherm te krijgen?

Plaats reactie