Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 15 feb 2023 11:44

Inderdaad kun je dit best buiten doen.

Een punt dat je wel in het oog moet houden is dat het grofweg zo werkt dat hoe korter de intervallen en rustpauzes zijn in de workout, hoe belangrijker het is je wel een beetje aan de aangegeven tijd te houden.

Bij 10x1' is het bijvoorbeeld zo dat je herstel tussen de blokken nooit volledig zal zijn. Als je dan veel langer pauze houdt, omdat je eerst nog de heuvel af moet, moet omdraaien, nog even tussen de auto's door (ik noem maar wat), dan zou het kunnen gebeuren dat je meer herstelt dan eigenlijk de bedoeling is.
Dat onvolledige herstel is ook gelijk een soort van antwoord op @Nuitkor: Dit is bij uitstek niet een neuro-musculaire training, maar echt bedoeld als vo2max-anearobe training doordat het herstel tussen de blokken niet volledig is, maar je wel hogere vermogens haalt in de blokken dan je zou doen als je langere intervallen zou doen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12695
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2023 12:33

Ik begin join steeds beter te begrijpen en na vier weken op mijn tanden bijten.
(vooral door een griep waarmee ik vier weken zoet was, je eerste training op 122 HR kwam op op de MTB op de weg met 21.5 thuis, nu is dat al 25.0 gem) Op mijn pekel MTB zit geen vermogens meter vandaar op HR. Maar ik heb nooit heel veel fluxtuatie in HR/vermogens verhouding behalve als ik vier/vijf dagen achter elkaar rijd.

Merk dat ik snel beter wordt en de trainingen wat leuker.
Mijn eigen rustige duurtrainingen deed ik altijd op 130 hr gem. Terwijl join 114 tot 130hr aangeeft. Ik ging dus net ff te hard.
De blokken die ik deed waren feitelijk te lang te zwaar en teveel.

Ik ben benieuwd over een aantal weken. Ik merkte het zaterdag met een MTB rit. Na anderhalf uur rustig een rondje van een uur voluit.
Kon op alle klimmen van een minuut of twee makkelijk 130% FTP rijden en herstelde weer in de toch nog wel intensieve afdalingen of vlakke stukken

Kortom, ik moet mezelf vooral inhouden om niet te lang te hard te rijden op dit moment!
De uitleg in de beter worden podcast vind ik ook prettig!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12695
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2023 13:19

Ik kwam dit tegen. Best intressant al heb ik zelf totaal geen kennis om hier iets van te vinden.

https://wielerrevue.nl/artikel/566956/w ... racefiets/

pino
Forum-lid
Berichten: 3412
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 feb 2023 16:08

Zolang Join en de keuringsarts mij geen beperkingen opleggen, zal ik regelmatig (zeer) intensief blijven fietsen.
Power is wat het meest achteruitgaat met de jaren en dat proces wil ik graag vertragen.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 15 feb 2023 16:43

Het probleem met die berichtgeving is wel een beetje dat er staat:
* We zien aderverkalking bij oudere (50+) mannen die intensief sporten.
* Bij mensen met hartproblemen zien we aderverkalking.
* Conclusie: Intensief sporten moet je niet doen als man boven de 50 jaar.

De conclusie is kort door de bocht en ik vraag me af of deze arts(en) zelf de conclusie zo zouden opschrijven als hier in de kop van het artikel gedaan is.

Jan V.
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jan 2023 15:25

Jan V. 15 feb 2023 17:01

Na afloop van een training heeft JOIN zelf een RPE score.
Op welke zaken baseerd JOIN zich zoal om tot die bepaalde score te komen ?
En hoe belangrijk is eigenlijk RPE ?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12695
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2023 20:36

Eens hoor mbt het bericht. Zonder dat ik er kennis van heb. Zie ik dit soort bericht geving heel vaak.

Ik heb zelf te hoog cholesterol en mijn aderverkalking wordt 2 jaarlijks gemeten en ik heb nogsteeds met 44 een 8 jaar jongere anderleeftijd. Dat is ook maar weer een gemiddelde dat snap ik, maar er is iig nog niets aan de hand.
Zowel in Hals als bij het hart. Ze kunnen mij over een paar jaar wel als testpersoon gebruiken :-)

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 15 feb 2023 20:53

wasbeer2006 schreef: 15 feb 2023 13:19 Ik kwam dit tegen. Best intressant al heb ik zelf totaal geen kennis om hier iets van te vinden.

https://wielerrevue.nl/artikel/566956/w ... racefiets/
Die wielerrevue heeft wel heel selectief gequote. Ze noemen het zelf 'gechargeerd' maar wat ze eigenlijk hadden moeten schrijven is 'verkeerd geïnterpreteerd, totaal uit z'n verband getrokken en omwille van onze doelgroep een beetje verbogen'.

In het originele onderzoek wordt wielrennen juist als voorbeeld genoemd van sporten waarbij de verkalking minder snel optreedt. Nog betere sporten zijn golf en wandelen, maar de categorie van sporten waarbij veel verkalking optreedt zijn hardlopen, spinning, squash, waterpolo en nog een paar meer. Die hebben allemaal gemeen dat je relatief kort maar op zeer hoge intensiteit sport.

Daarnaast wordt er in het originele artikel een verschil gemaakt tussen het soort plaque dat je krijgt van sporten, en die van hoge bloeddruk/cholesterol/inactiviteit/roken. Die laatste heeft een meer 'vettige' samenstelling en geeft veel meer kans op scheuren > bloedprop > infarct.

Het overkoepelende onderzoek liet zien dat sporters langer leven en minder kans hebben op een (vroeg) infarct, en daarom vonden ze die bevindingen juist interessant, het leek eerst tegenstrijdig.

De juiste conclusie van wielerrevue had dus moeten zijn; het type aderverkalking dat meer gezien wordt bij sporters, komt bij wielrenners middelmatig voor. Dit type aderverkalking geeft weinig reden tot zorg. Sporten op welke intensiteit dan ook beschermt je tegen vroeg ontwikkelen van hart- en herseninfarcten en pijn op de borst (ischemische hart- en vaatziekten).

Critic
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 15 feb 2023 23:39

Jan V. schreef: 15 feb 2023 17:01 Na afloop van een training heeft JOIN zelf een RPE score.
Op welke zaken baseerd JOIN zich zoal om tot die bepaalde score te komen ?
En hoe belangrijk is eigenlijk RPE ?
Denk dat dit een goede uitleg is..
https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... geven/2442

1094
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 feb 2023 15:54

Ik heb onlangs een trainingsprogramma afgerond en heb toen vakantie gehad, heb nu 2 weken niks gedaan en join weer eens geopend en nu zie ik tot mijn verbazing dat mn join score 3 punten hoger ligt dan de vorige keer dat ik keek. Hoe kan dit?

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 16 feb 2023 16:07

1094 schreef: 16 feb 2023 15:54 Ik heb onlangs een trainingsprogramma afgerond en heb toen vakantie gehad, heb nu 2 weken niks gedaan en join weer eens geopend en nu zie ik tot mijn verbazing dat mn join score 3 punten hoger ligt dan de vorige keer dat ik keek. Hoe kan dit?
Dat is inderdaad onverwacht. Zou je mij een PB willen sturen met de email waarmee je ingelogd bent in JOIN? Dan kunnen we ernaar kijken.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2829
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 18 feb 2023 09:31

Inmiddels bijna een jaar gebruiker van Join.

Mijn doel is om volgende week een mtb wedstrijdje zo goed mogelijk te rijden. Deze wedstrijd is 1.5 uur en lijkt meer op cyclocross dan op een mtb wedstrijd.

Daarom heb ik in join aangegeven dat het een cyclocross wedstrijd van 1.5 uur is. Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik een week voor de wedstrijd (vandaag/morgen) nog trainingen van 5 en 4 uur voor geschoteld krijg.

Ik begrijp dat mijn basis goed moet zijn maar om nu een week van te voren nog zo'n lange trainingen te doen. Ik zou zeggen dat ik veel specifieker zou moeten trainen. Wat is jullie gedachten hierin?

Plaats reactie