Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 feb 2024 14:50

Ik heb de afgelopen maanden twee keer een ramptest gedaan om mijn ftp te bepalen maar Join herkent dit niet en houdt vrolijk een lagere FTP aan die het al heeft geschat (die ik zelf maar overrule).
Herkennen jullie dit?
Ik vind het maar irritant.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 feb 2024 14:52

Via wat heb je die ramptest gedaan? Ik neem aan op de trainer?
Dan moet je het handmatig instellen.

Buiten deed ik gewoon hard 20 minuten en die pakt ie wel mee.

Maakt mij niet uit ik houd mijn buitenwaarde als FTP aan.
Een ramptest doe ik wel een om het ongeveer te bepalen als het ff snel moet.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 29 feb 2024 15:09

Trainer inderdaad. Ik neem die ramptest wel met een korreltje zout en weet dat een uur fietsen of 20 minuten nauwkeuriger zijn.
Maar nu kan ik morgen gewoon weer een duurtraining doen en bij een 20 minuten test had ik morgen hooguit een hersteltraining kunnen plannen.

Helaas heb ik een keer een lelijke val gehad buiten tijdens een 20 minuten test waar ik blijvend letsel van heb. Vanaf toen heb ik besloten nooit meer buiten te testen.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 29 feb 2024 18:33

roger68 schreef: 28 feb 2024 12:06 Fiets de door Join voorgestelde trainingen op m'n Tacx. Doe dit door bestand te exporteren naar Zwift en training in Zwift uit te voeren. Verder gebruik ik Zwift eigenlijk niet. Beetje zonde.
Gebruik ik ipv Zwift de Tacx Training Desktop app, is het beeldscherm/info wat karig. Bv niet hoelang blok nog duurt, etc. Voer je een training van de Tacx Training Desktop app zelf uit, is de info veel uitvoeriger. Om de Join training handmatig te maken in de Tacx app gaat me weer wat ver.
De training uitvoeren vanuit de Join in app mogelijkheid, vind ik niet handig. Telefoonscherm beetje te klein. None ERG mode wat vreemd.
Andere mogelijkheden nog? Of weet iemand hoe Join train in de Tacx Training Desktop app wat uitvoeriger op scherm te krijgen?
Waarom zet je de training niet gewoon op je fietscomputer? Zoals je ook met buitenfietsen zou doen?
De tv/laptop lekker gebruiken voor een serie kijken!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 mar 2024 07:52

bakboord1 schreef: 29 feb 2024 15:09 Trainer inderdaad. Ik neem die ramptest wel met een korreltje zout en weet dat een uur fietsen of 20 minuten nauwkeuriger zijn.
Maar nu kan ik morgen gewoon weer een duurtraining doen en bij een 20 minuten test had ik morgen hooguit een hersteltraining kunnen plannen.

Helaas heb ik een keer een lelijke val gehad buiten tijdens een 20 minuten test waar ik blijvend letsel van heb. Vanaf toen heb ik besloten nooit meer buiten te testen.
Zo kijk ik er ook wel naar. Al moet ik zeggen als ik 1 test gedaan heb begin van het jaar dan voel ik redelijk waar ik zit.
FTP is voor mij een zone geen getal, gevaarlijke uitspraak ik weet het :)

Testen buiten kan gevaarlijk zijn. Maar dat is met join ook al, gewoon oppassen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 mar 2024 07:56

De langere testen buiten is ook vaak lastig te doen vanwege de beschikbare ruimte. Hier in de buurt zou ik niet zo een stuk weg weten waar ik 20min volgas zou kunnen gaan. Dan moet ik al richting de Eifel of Ardennen rijden en daar een heuvel opzoeken.
Afbeelding

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 01 mar 2024 09:03

Dat van die zone zegt Jim zelf overigens ook over het FTP.
De ene dag is de andere niet vandaar ik niet krampachtig omga met de test.
Ik kan nu mijn zones bepalen en dat is weer input voor mijn trainingen. Afhankelijk van hoe het gaat en welk type training ik moet doen, train ik dan bovenin of onderin de zone die ik moet doen.

Meer dan 10 kilometer aan een stuk breed fietspad zonder afslagen of scherpe bochten ben ik nog niet tegengekomen hier in Zuid-Oost Brabant. Ook de jaagpaden naast de kanalen hier hebben iedere paar kilometer wel een op- en afrit. De helft korter is ook al heel lastig te vinden als je een sweetspot blokje wil doen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 mar 2024 09:14

bakboord1 schreef: 01 mar 2024 09:03 Dat van die zone zegt Jim zelf overigens ook over het FTP.
De ene dag is de andere niet vandaar ik niet krampachtig omga met de test.
Ik kan nu mijn zones bepalen en dat is weer input voor mijn trainingen. Afhankelijk van hoe het gaat en welk type training ik moet doen, train ik dan bovenin of onderin de zone die ik moet doen.

Meer dan 10 kilometer aan een stuk breed fietspad zonder afslagen of scherpe bochten ben ik nog niet tegengekomen hier in Zuid-Oost Brabant. Ook de jaagpaden naast de kanalen hier hebben iedere paar kilometer wel een op- en afrit. De helft korter is ook al heel lastig te vinden als je een sweetspot blokje wil doen.
Je zo benader ik het ook. Het komt niet op 5-10w aan. Qua training kan je nog beter je FTP iets te laag hebben dan te hoog.
In Friesland heb ik hier wel een stuk weg waar ik met wat wind tegen wel 20min voluit kan gaan en allemaal overzichtelijke kruispunten (waar het toch enorm rustig is). Zodra straks de afsluitdijk weer open is, is dat eigenlijk de meeste geschikte plek. Een fietspad van 20km zonder kruispunten of andere obstakels.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 01 mar 2024 10:25

Ik doe bijna nooit een ftp test. Gebruik alp du zwift hier voor. Is vaak 50-55 minuten en dat pak ik dan als ftp

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 mar 2024 11:15

1094 schreef: 01 mar 2024 10:25 Ik doe bijna nooit een ftp test. Gebruik alp du zwift hier voor. Is vaak 50-55 minuten en dat pak ik dan als ftp
Dan krijg je zeker een goede waarde. Maar heel reproduceerbaar op de weg is hij niet.
Vermogen op een directdrivetraner is gemeten op het achterwiel, na wat aandrijvingsvermogenverliezen.
Op de weg wordt vaak bij de crank gemeten (en onder heel andere klimatologische en andere omgeving). Het zijn maar een paar procenten, maar als je FTP pijnlijk precies hanteert is het aanzienlijk.
Niet zijken maar reiden !

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2032
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 01 mar 2024 11:32

50-55 minuten is al veel langer dan de gemiddelde persoon zijn FTP kan volhouden die hij heeft bepaald met een ramptest of 20 minutentest.
Dat zal eerder op 40 minuten zitten dan op 55. Laat staan dat uur wat het getal eigenlijk zou moeten zeggen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5079
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 mar 2024 12:27

bakboord1 schreef: 01 mar 2024 11:32 50-55 minuten is al veel langer dan de gemiddelde persoon zijn FTP kan volhouden die hij heeft bepaald met een ramptest of 20 minutentest.
Dat zal eerder op 40 minuten zitten dan op 55. Laat staan dat uur wat het getal eigenlijk zou moeten zeggen.
precies

Plaats reactie