Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes part ...

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 26 mei 2010 00:37

Ik ben ook mijn eerste tube-ervaringen aan het opdoen en dat is nog een beetje met vallen en opstaan.

Goed, de feiten dan:
- Heb een setje Matrix Carbon 38mm's gekocht: prachtige, lichte, stijve wietjes.
- Tubes zijn vittoria Evo CX'en geworden wegens niet te duur en ik altijd al
tevreden geweest ben over Vittoria.
- Vriend van mij heeft de tubes geplakt, werkt al jaren als mecaniciën in het
profpeloton en aan hem twijfel ik geen seconde.

De tubebevindingen op zich: heel simpel super. Bollen echt goed, licht en de wielen zoeven zo prachtig op mooie asfalt waar ze eigenlijk voor gemaakt zijn.

De problemen dan: toen ik er begon mee te rijden hoorde ik zo een prrt-geluid.
Ik wist niet of dat normaal was of niet dus terug gegaan bij mijn vriend. Nee, niet normaal. De tubes hingen er nog goed aan in het midden maar de buitenkanten losten. Dit heb ik nog nooit meegemaakt zei hij.
Goed, ik heb ze er terug afgehaald en ze gingen er inderdaad niet aflopen want heb behoorlijk mogen trekken. Hij heeft ze dan opnieuw gelijmd en eerste rit perfect stil tot gans op het einde. Terug hetzelfde geluid maar niet meer over gans de omtrek maar enkel op één of twee plaatsjes met als gevolg een vervelend bijgeluid. Niet dat het superstorend is maar als je een beetje kritisch bent op je fiets zoals de meesten hier wel zijn niet aanvaardbaar.

De oorzaak dan: de matrixen hebben een redelijk ondiep velgprofiel. De vittoria's hebben een soort bultje aan de binnenkant en daar zit het hem. Als je ze op druk zet dan duwen de buitenkanten zich los van de velg door dat bultje in de midden.

Oplossing: tubes die dat bultje niet hebben aan de binnenkant maar ook daar gewoon rond zijn. Continental GP4000 vermeldt zelfs speciaal dat hun binnenkant ook rond is om zo een maximaal contat te geven met de velg. Zijn wel behoorlijk prijzig met rond de 75€/stuk.

Mijn vraag nu: welke tubes zijn er nog zo goed als rond langs de binnenkant? Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een Veloflex Carbon, Sprinter, ... wegens ook altijd tevreden over Veloflex en ook nog eens te verkrijgen aan 50-55€.

Kan er mij iemand verder helpen aub want eens ik het bijgeluid opgelost krijg ben ik zeker overtuigd van het tuberijden want het bolt echt wel zalig. Remkracht met de bijgeleverde remblokken is bij droge omstandigheden echt gelijk aan alu remranden, misschien zelfs een tikkeltje beter. Natte omstandigheden weet ik niet.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6075
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 mei 2010 01:38

Ijzeren Briek schreef:Ik ben ook mijn eerste tube-ervaringen aan het opdoen en dat is nog een beetje met vallen en opstaan.

Goed, de feiten dan:
- Heb een setje Matrix Carbon 38mm's gekocht: prachtige, lichte, stijve wietjes.
- Tubes zijn vittoria Evo CX'en geworden wegens niet te duur en ik altijd al
tevreden geweest ben over Vittoria.
- Vriend van mij heeft de tubes geplakt, werkt al jaren als mecaniciën in het
profpeloton en aan hem twijfel ik geen seconde.

De tubebevindingen op zich: heel simpel super. Bollen echt goed, licht en de wielen zoeven zo prachtig op mooie asfalt waar ze eigenlijk voor gemaakt zijn.

De oorzaak dan: de matrixen hebben een redelijk ondiep velgprofiel. De vittoria's hebben een soort bultje aan de binnenkant en daar zit het hem. Als je ze op druk zet dan duwen de buitenkanten zich los van de velg door dat bultje in de midden.

Oplossing: tubes die dat bultje niet hebben aan de binnenkant maar ook daar gewoon rond zijn. Continental GP4000 vermeldt zelfs speciaal dat hun binnenkant ook rond is om zo een maximaal contat te geven met de velg. Zijn wel behoorlijk prijzig met rond de 75€/stuk.


Ik weet wat je bedoeld met het bultje .... ik had het ook met Vittoria tubes en dat is niet fijn. Toch zijn er veel profteams die ermee rijden dus zouden ze goed te lijmen moeten zijn.

Veloflex heeft deze opstaande bult niet en is mooi rond - maar ook mijn Continental Sprinter Gatorskin heeft een mooie ronde binnenkant. De tube is goedkoop [ 30 Euro ex verzend ] maar zeker niet zo comfortabel als bv Veloflex. Wel is de tube zeer goed lekbestendig en is in 28mm uitvoering speciaal gemaakt voor Paris-Roubaix voor sommige teams dus ik neem aan dat ze stevig zijn.

Maar niet getreurd .... heb je eenmaal een fijne tube gevonden dan wil je niet anders meer. Ik rij er alleen nog maar mee en heb geen draadbandjes meer - en ga nog een 2e set tubewielen erbij kopen - en nee ik koers niet...

p.s. Ik gebruik de Continental puur vanwege de lekbestendigheid die erg goed zou zijn aangezien ik er ook woon - werk verkeer mee rij door een stuk industrie gebied. Als ik de keuze had dan koos ik zeker Veloflex carbon - maar ik weet niet of de lekbestendigheid net zo goed is.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 26 mei 2010 04:29

Hoi,
De oorzaak dan: de matrixen hebben een redelijk ondiep velgprofiel. De vittoria's hebben een soort bultje aan de binnenkant en daar zit het hem. Als je ze op druk zet dan duwen de buitenkanten zich los van de velg door dat bultje in de midden.
Dat "bultje" maken ze met opzet opdat de tube zich op die manier vanzelf gaat centreren mits je velgen hebt die een groef vertonen in het midden.
Is dat niet het geval dan heb je het gekende probleem.

Ook ik raad je Veloflex aan en niet alleen vanwege het ontbreken van het bultje,.
Naar mijn gevoel zijn ze gewoon een klasse beter dan om het even welke Vittoria tube.
In de streek waar ik rij (en da's toch een radius van 300km) rij ik gegarandeerd 4 maal zoveel lek met een EVO CX bijvoorbeeld als met een Veloflex Carbon en dat komt voornamelijk door het feit dat die Vittorias echte steentjesrapers zijn.
Bovendien denk ik niet dat ik met een EVO CX 1000km kan rijden zonder dat ie hopeloos beschadigd is.
Ik heb Veloflex Carbon liggen die meer dan 6.000km hebben gereden en die er nog niet eens versleten uitzien...

Veloflex Sprinter of Extreme zou ik niet aanraden.
Wel kan je die tubes gerust voor je voorwiel gebruiken mocht je enkele grammen willen sparen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 26 mei 2010 08:31

Hoe hard pomp je ze eigenlijk, tubes?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6075
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 mei 2010 12:27

superrose schreef:Hoe hard pomp je ze eigenlijk, tubes?


Ik rij met 8 bar in mijn tubes [ Continental Sprinter Gatorskin ]
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 26 mei 2010 14:21

Hallo,

Wat het pompen betreft, hangt veel af van je eigen lichaamsgewicht, de elasticiteit van de tube zelf, de ondergrond waar je voornamelijk rijdt, het soort velg en nog wel een aantal componenten.
8 bar is misschien een goede gemiddelde waarde, maar niet per definitie altijd ok.
Tube voor pomp ik sowieso iets minder hard.
Wil je echt weten hoe en wat ,dan moet je dit gewoon uitproberen en vergelijken is mijn ervaring.Pas dan kun je ook echt voelen wat de verschillen zijn.

Grtz, Eric

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 27 mei 2010 04:07

Hoi,
superrose schreef:Hoe hard pomp je ze eigenlijk, tubes?


Best hou je drie factoren voor ogen: de soepelheid van je band en biba (de schokdemper, zeg maar), het gewicht van je fiets en jezelf (de last bovenop je band) en de staat van de weg (de last onder je band).

Als beginregel kan je de stelling van Michelin gebruiken: gewicht berijder + gewicht fiets in kg/10 = n bar.

Naargelang je houding op de fiets kan de gewichtsverdeling voor/achter varieren.
Algemeen ongeveer 60% achter, 40% voor.
Vanuit die optiek heb je dus liever een halve bar meer druk achter dan voor zoals Eric69 al aangaf.

Ook de breedte van de band speelt een rol, breder betekent een groter volume aan lucht. Groter volume vertaalt zich in lagere bandendruk en vice versa.

Tevens zijn ook de weersomstandigheden een factor. Nat wegdek en gietende regen rijden doe je liever met wat lagere bandendruk.

Principeel geldt dit voor om het even welke band, of het nu een draadband of een tube is maakt niet uit.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 27 mei 2010 15:00

fdegrove schreef:Hoi,

Dat "bultje" maken ze met opzet opdat de tube zich op die manier vanzelf gaat centreren mits je velgen hebt die een groef vertonen in het midden.
Is dat niet het geval dan heb je het gekende probleem.

Ook ik raad je Veloflex aan en niet alleen vanwege het ontbreken van het bultje,.
Naar mijn gevoel zijn ze gewoon een klasse beter dan om het even welke Vittoria tube.
In de streek waar ik rij (en da's toch een radius van 300km) rij ik gegarandeerd 4 maal zoveel lek met een EVO CX bijvoorbeeld als met een Veloflex Carbon en dat komt voornamelijk door het feit dat die Vittorias echte steentjesrapers zijn.
Bovendien denk ik niet dat ik met een EVO CX 1000km kan rijden zonder dat ie hopeloos beschadigd is.
Ik heb Veloflex Carbon liggen die meer dan 6.000km hebben gereden en die er nog niet eens versleten uitzien...

Veloflex Sprinter of Extreme zou ik niet aanraden.
Wel kan je die tubes gerust voor je voorwiel gebruiken mocht je enkele grammen willen sparen.


Dank voor de bevestiging, het kon bijna niets anders zijn dan dat.
Ook zeer blij te horen dat de Veloflexen dat niet hebben, heb al verschillende Black draadbandjes versleten en ook altijd zeer tevreden over geweest.
Wel vreemd dat je niet tevreden bent over de Vittoria tubes maar ja, ik ben ook bijlange niet tevreden over de GP4000 draadbanden terwijl iedereen daar zo hoog mee oploopt.

Goed, het gaan dus Veloflexen worden dat zonder twijfel.
Nog enkele bijkomende vraagjes:
- Waarom zou je de sprinter en extreme afraden? (Tja, die eeuwige grammen hé))
- Rolweerstand vermoed ik dik in orde Veloflex kennende?
- Hoe vallen ze mee om op te leggen want vroeg of laat doe ik het toch eens zelf.
- Heb ze gevonden op het net aan rond de 55€, waar koop ik ze best?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

roger
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 mei 2004 20:17

roger 27 mei 2010 17:22

Hier haal ik mijn Veloflexen vandaan,betaal je wel 10€ verzd maar als je er meerdere koopt of andere onderdelen laat meekomen val het wel mee.


http://www.velo-motion.com/index.php?ca ... eifen.html
I live to ride,I ride Passoni

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 27 mei 2010 22:33

Hoi,
Wel vreemd dat je niet tevreden bent over de Vittoria tubes maar ja, ik ben ook bijlange niet tevreden over de GP4000 draadbanden terwijl iedereen daar zo hoog mee oploopt.
Links en rechts hoor je toch mensen klagen over snelle slijtage en veelvuldig lekrijden.
Mijn persoonlijke reden is gewoon de streek waar ik rij, veel silex grut en dat blijft gewoon in het loopvlak hangen. Daar zijn oplossingen voor maar ik zie me echt niet met kettingetjes rijden of mijn handschoenen verslijten om de tubes netjes te houden.

Rolweerstand van de Veloflex banden is topklasse. Dat is algemeen bekend.
Sprinter en Extreme zijn 22mm versies van de Servizio Corse en da's toch niet zo lekbestendig als een Carbon.
Gezien je voor minder belast dan achteraan en vaker achter dan vooraan lekrijdt (als gevolg van die belasting) denk ik wel dat het best haalbaar is voor een Extreme of Sprinter te leggen.
Omleggen gaat gewoon probleemloos trouwens.

De Carbon bestel meestal in het voorjaar bij Bike-Palast. Dan zijn ze vaak een vijftal euro goedkoper.
Velo-Motion heeft uitstekende prijzen maar ik heb er nog nooit wat besteld. (Old habits enz.)
Mijn Extremes heb ik bij Jedi Sports besteld en ik was aangenaam verrast door de service: Riesenkarton, tubes een bartje of twee opgepompt, enz. Klasse gewoon.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 27 mei 2010 22:52

fdegrove schreef:Hoi,
Wel vreemd dat je niet tevreden bent over de Vittoria tubes maar ja, ik ben ook bijlange niet tevreden over de GP4000 draadbanden terwijl iedereen daar zo hoog mee oploopt.
Links en rechts hoor je toch mensen klagen over snelle slijtage en veelvuldig lekrijden.
Mijn persoonlijke reden is gewoon de streek waar ik rij, veel silex grut en dat blijft gewoon in het loopvlak hangen. Daar zijn oplossingen voor maar ik zie me echt niet met kettingetjes rijden of mijn handschoenen verslijten om de tubes netjes te houden.

Rolweerstand van de Veloflex banden is topklasse. Dat is algemeen bekend.
Sprinter en Extreme zijn 22mm versies van de Servizio Corse en da's toch niet zo lekbestendig als een Carbon.
Gezien je voor minder belast dan achteraan en vaker achter dan vooraan lekrijdt (als gevolg van die belasting) denk ik wel dat het best haalbaar is voor een Extreme of Sprinter te leggen.
Omleggen gaat gewoon probleemloos trouwens.

De Carbon bestel meestal in het voorjaar bij Bike-Palast. Dan zijn ze vaak een vijftal euro goedkoper.
Velo-Motion heeft uitstekende prijzen maar ik heb er nog nooit wat besteld. (Old habits enz.)
Mijn Extremes heb ik bij Jedi Sports besteld en ik was aangenaam verrast door de service: Riesenkarton, tubes een bartje of twee opgepompt, enz. Klasse gewoon.

Ciao, ;)


Thanks man en jij ook Roger, mooie prijzen zijn dat. Ik ben zeker dat het hiermee in orde komt met de tubekwestie.

Beetje los van de zaak misschien maar ik kan die matrix wielen echt aanraden.
Ze zien er echt gelikt uit, zijn behoorlijk stijf (iets minder dan mijn Shamals misschien maar dat zijn ook wel de kampioenen), werkelijk gewicht 1315gr en ik heb er verzonden 508€ voor betaald. Levensduur kan ik uiteraard nog niet over oordelen en zal dat misschien ook nooit kunnen want ben niet van plan er mee in de regen of over slecht wegdek mee te rijden. Wel opletten wie er eventueel wil bestellen: de stickers op de site komen niet overeen met de stickers waar ze nu mee leveren. Ik heb nog wat foto's staan van de huidige stickers.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

_cas_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 jul 2006 13:03

_cas_ 27 mei 2010 22:58

Waar heb je de wielen gekocht dan als ik vragen mag?

Plaats reactie