Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Muziek - Een streling voor het oor ...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5901
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 mei 2024 10:16

Gastheerg schreef: 07 mei 2024 07:39
lugosi schreef: 04 mei 2024 20:28 Over de jaren zestig kan nog wat meepraten, over de jaren vijftig niet.
Mijn interesse in muziek begon helemaal aan het eind van de jaren 60.
Zeg maar het jaar van Woodstock. Oudere broers en zussen van vriendjes hadden het daar over en draaide die muziek. Toen wilde ik een echte radio die vast op Veronica stond
Inmiddels staat er wel heel veel muziek van de jaren 60 hier in de kast.
Grappig is dat mensen denken dat ze over de 50's niet mee kunnen praten maar wellicht zijn er zomaar tientallen nummers die ze probleemloos meezingen:
Fats Domino – Blueberry Hill
Bill Haley and his Comets – Rock Around The Clock (jaren in Top2000)
Chuck Berry – Maybellene
Peggy Lee – Fever
Buddy Holly – That’ll Be The Day
Johnny Cash – I Walk The Line
Harry Belafonte – Banana Boat Song (titel is anders)
Ray Charles – What’d I Say
Everly Brothers – Bye Bye Love
Big Bopper – Chantilly Lace
Carl Perkins – Blue Suede Shoes
The Dave Brubeck Quartet – Take 5
Louis & Ella – Dream a Little Dream of Me
Elvis Presley – Heartbreak Hotel (jaren in de top 2000)
Billie Holiday – Lady Sings The Blues
Allemaal nummers als ze op de radio langskomen veel van ons zullen herkennen.

Als feestnummer uit die tijd vermelden we nog
Ritchie Valens – La Bamba

Mooi uit die tijd:
João Gilberto – Chega de Saudade

Als liefhebber van oude Blues (deze zijn niet eens echt oud) en bepalend voor de ontwikkeling van deze muziekstroming:
Muddy Waters – Mannish Boy
Elmore James – Dust My Broom (nog steeds een benchmark)
Sonny Boy Williamson – Don’t Start Me To Talkin

Stap zo de auto in en begin met de laatste drie. Beland ik in de file zet ik La Bamba wel op................blij in de file :mrgreen:
Laat staan die Nederlandse liedjes uit die 45/33/78toeren tijd:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 07 mei 2024 10:27

Mooie lijst :D .
...

ottorongo2
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2024 21:29

ottorongo2 07 mei 2024 21:16

Eindelijk. Een van mijn favoriete lijst(jes) aan bod gekomen. Dat moet zowat de eerste keer zijn dat ik die muziek hier tegenkom/herken.

pino
Forum-lid
Berichten: 3459
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 mei 2024 21:56

Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37941
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mei 2024 22:27

Orlok schreef: 07 mei 2024 10:16 Laat staan die Nederlandse liedjes uit die 45/33/78toeren tijd:
Vergeet de 2 motten van Dorus niet.
Kent iedereen nog steeds, incl de huidige tiktokgeneratie.
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6225
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 mei 2024 09:19

Veel oude muziek doet het erg goed in zowel in films, reclame, docu's, games en ook ontdekt door de Tiktok generatie.
Ik verbaas mij op platenbeurzen ook over de steeds grotere groep heel jonge mensen. Die dan ook nog eens oude muziek kopen en dat niet doen voor vaderdag (dat is dan weer jammer :mrgreen: )

Mijn absolute favoriet van gebruik van oude muziek in een reclame is het nummer Be Young, Be Foolish, Be Happy in de uitvoering van The Tams in de reclame van NN.

Het gebruik van muziek van King Crimson en Janis Joplin in reclames van onbetaalbare luchtjes ben ik dan weer minder enthousiast over.
Ik heb ergens een artikel over echt zware mismatch tussen nummer en reclameboodschap.

Genoeg over oude muziek........... er is zoveel moois wat door jonge mensen wordt gemaakt:

Als arbeidsvitamine heb ik zojuist het album Tigers Blood van Waxahatchee opgezet. Album verscheen eind maart en Katie Crutchfield die achter deze opvallende groepnaam zit heeft beslist weer een stap gemaakt.
Het vorige album Saint Cloud was al een pareltje maar deze Tigers Blood is een meesterwerkje.
Lastig in een hokje want een mix van Roots, Folk en een vleugje Indie.

Persoonlijk ben ik een fan van haar stem en die is weer rijper geworden waardoor het heerlijk authentiek klinkt.
Tigers Blood doet het lekker als achtergrond als je aan het werk bent, maar is met de songteksten op schoot ook een prima avontuur. Want niet alleen de muziek van Waxahatchee heeft een stap gezet ook de teksten hebben een nog grotere diepgang met thema's die ons alle zo nu en dan wel eens bezig houden (hoop ik dan toch)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16330
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 mei 2024 09:21

De tiktokgeneratie hier in huis (14), luistert veel naar muziek uit de jaren 40 en 50, de Ink Spots e.d. (en deed dat al voordat de Fallout serie op Amazon kwam). Veel verder dan eind jaren 80 komt hij niet met zijn muzieksmaak.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37941
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 mei 2024 09:29

Gastheerg schreef: 08 mei 2024 09:19
Mijn absolute favoriet van gebruik van oude muziek in een reclame is het nummer Be Young, Be Foolish, Be Happy in de uitvoering van The Tams in de reclame van NN.
Levi’s heeft ook een aardige catalogus met nummers gebruikt in hun reclames. Zitten fraaie tussen (Johnny Cash!).

En wat mij betreft toch wel een van de klassiekers: https://youtu.be/SgfSjp1U8r0?si=gcuboQ_ymbeKBJM-
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16330
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 mei 2024 09:37

En games die een grote muzikale impact hadden: de GTA-reeks en de Tony Hawks Pro Skater games!
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6225
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 mei 2024 09:41

daniel1975 schreef: 08 mei 2024 09:29 Levi’s heeft ook een aardige catalogus met nummers gebruikt in hun reclames.

Een KEI ( :mrgreen: ) van een van die nummers is deze.

Afbeelding

Ik heb ook een CD gehad met allemaal nummers van de Levi's commercials............uitgeleend aan iemand met een racefiets............nooit meer teruggezien :?

Ga nu nog wat doen anders moet ik vrijdag aan de bak :shock:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37941
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 mei 2024 16:50

Vandaag 39 geleden verschenen, dus volgend jaar op deze dag alweer het 40 jarig jubileum van een album wat iedereen hier wel kent en waar samen met Born in the USA en 2 jr later The Joshua Tree toch wel mijn muziekbasis mee is gelegd.

Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6225
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 mei 2024 19:04

Ik heb alle studio albums van de Dire Straits maar draai het eigenlijk nooit meer. U2 daarentegen zie hier nog regelmatig de draaitafel.

Ik was in de tuin een fietsje aan het bouwen (ander topic) maar ...................je raadt het al.............. het ging regenen (ook een ander topic)..............

Dus lekkere moka koffie gemaakt en ook een oudje uit de kast getrokken: Blind Faith
Slechts één album gemaakt en de titel past wel een beetje bij de kabinetsformatie hoewel dat ook weer een ander topic is......

Blind Faith kreeg het predicaat supergroep (daarmee wordt bedoeld dat de meeste leden al in een andere succesvolle groep hebben gespeeld) maar het bleef helaas bij één officieel studio album.

De hoes zou van het album zou tegenwoordig niet meer kunnen en blijft toch een heel, heel ongemakkelijke keuze.
Neemt niet weg dat het nog steeds fenomenale Bluesrock is met een - en in die tijd kon dat niet anders - psychedelisch tintje.

Plaats reactie