Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

SPD SL pedalen op MTB

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 30 okt 2020 12:55

Heeft iemand ervaring met SPD-SL pedalen (racefiets pedalen) op een MTB?

Ik zit nu al even te zoeken naar ervaringen op forums of youtube maar ik kan er vrijwel niks over vinden. Wel dat mensen MTB plaatjes gebruiken op de racefiets maar niet andersom.

Ik rij al aantal jaren op de racefiets en heb daar onlangs zeer goede schoenen voor gekocht. Vooral omdat letterlijke alle andere schoenen mij niet goed passen i.v.m. brede voeten. Ik heb nu Lake CX332 raceschoenen: https://www.cyclingweekly.com/reviews/c ... x332-shoes

Deze zitten mij perfect maar zijn wel een rib uit mn lijf voor 300+ euro.. Echter 100% het geld waard. Maar Ik zit er dus niet op te wachten om een soort gelijk paar te moeten kopen voor de MTB. Zo te zien ben ik voor de MX versie ook minstens 300-400 euro kwijt.

Er zijn uiteraard wel een aantal nadelen aan SPD-SL vs SPD vooral het lopen etc. Maar gaat het qua fietservaring ook heel veel verschillen? Ik ga morgen als het allemaal goed gaat mijn eerste MTB ophalen. En wil dan direct de flatpedals omwisselen voor SPD-SL pedalen. Voornamelijk omdat ik dus al perfecte SPD-SL schoenen heb en al veel ervaring mee heb.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3433
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 30 okt 2020 13:03

Je gaat binnen de kortste keren moeilijkheden hebben met inklikken, omdat je cleats wat zand/modder/slijk/vuil opgestapeld hebben wanneer je een voet aan de grond zet.
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 30 okt 2020 13:05