Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

SPD SL pedalen op MTB

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 30 okt 2020 12:55

Heeft iemand ervaring met SPD-SL pedalen (racefiets pedalen) op een MTB?

Ik zit nu al even te zoeken naar ervaringen op forums of youtube maar ik kan er vrijwel niks over vinden. Wel dat mensen MTB plaatjes gebruiken op de racefiets maar niet andersom.

Ik rij al aantal jaren op de racefiets en heb daar onlangs zeer goede schoenen voor gekocht. Vooral omdat letterlijke alle andere schoenen mij niet goed passen i.v.m. brede voeten. Ik heb nu Lake CX332 raceschoenen: https://www.cyclingweekly.com/reviews/c ... x332-shoes

Deze zitten mij perfect maar zijn wel een rib uit mn lijf voor 300+ euro.. Echter 100% het geld waard. Maar Ik zit er dus niet op te wachten om een soort gelijk paar te moeten kopen voor de MTB. Zo te zien ben ik voor de MX versie ook minstens 300-400 euro kwijt.

Er zijn uiteraard wel een aantal nadelen aan SPD-SL vs SPD vooral het lopen etc. Maar gaat het qua fietservaring ook heel veel verschillen? Ik ga morgen als het allemaal goed gaat mijn eerste MTB ophalen. En wil dan direct de flatpedals omwisselen voor SPD-SL pedalen. Voornamelijk omdat ik dus al perfecte SPD-SL schoenen heb en al veel ervaring mee heb.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3433
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 30 okt 2020 13:03

Je gaat binnen de kortste keren moeilijkheden hebben met inklikken, omdat je cleats wat zand/modder/slijk/vuil opgestapeld hebben wanneer je een voet aan de grond zet.
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 30 okt 2020 13:05

Je kan zonder meer rijden met racefietspedalen en -schoenen op MTB. Ik doe inmiddels op gravelbike niet anders. MTB pedalen hebben minder moeite met modder/zooi een schoenen bij inklikken en kunnen rotzooi vanwege constructie makkelijker lozen. Zet je weinig je voet aan de grond, dan is dit ook niet een groot probleem bij racefietspedalen. Verder krijgen je schoenen nog al wat zooi te verwerken tijdens het fietsen onverhard. Als jij dat geen probleem vind, dan is er geen probleem. Misschien dat de afdichting van MTB pedalen beter is, maar daar ben ik nooit ingedoken.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 30 okt 2020 13:11

Dat vuil zie ik ook als grootste nadeel. Wil ze natuurlijk ook een beetje netjes houden, ook gezien ze wit zijn :P

Wellicht een overschoen erbij. Afstappen tijdens het fietsen ben ik niet van plan maar zal ongetwijfeld een keer nodig zijn.

In de zomer is het dus over het algemeen geen enkel probleem gezien je dan geen last hebt van modder en andere zooi?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3433
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 30 okt 2020 13:34

Nee dat is niet zo. Een SPD-SL cleat/pedaalcombinatie heeft niet veel obstructie nodig om niet-inklikbaar te zijn.
Afbeelding

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 30 okt 2020 13:38

ik moet er niet meer aan terugdenken, de tijd dat ik stil gestaan heb met zooi tussen mn spd-sl cleats en niet meer kon inklikken.
zolang je niet van je pedalen af hoeft uiteraard geen probleem, en rijdt spd-sl zelfs beter dan de spd
maar ga je, (en dat ga je geheid een keer hebben, voor een obstakel of toch voor een net te technische passage) van je pedalen af, zit je toch met problemen indien je moet gaan lopen.
je kunt natuurlijk ermee beginnen, de spa-sl als je niks geschikters hebt, en ervaren hoe het is, mijn ervaring is niet positief..

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 30 okt 2020 13:45

Heb het indertijd geprobeerd met Look pedalen.
Was zeer slecht idee: voor je het weet lig je bij de eerste de beste technische of zeer modderige passage in het decor.
Om op de weg of gewoon gravelpad te rijden kan het uiteraard wel.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5187
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 okt 2020 13:51

Je sloopt er uiteindelijk je plaatjes en pedalen ook mee.
Zolang je niet hoef uit te klikken of echt alleen gravel doet gaat het prima, maar gravel in Nederland kom je snel op bospad met zand/modder uit.

En ook in de zomer kan er leuke voorraad zand onder plaatjes blijven zitten.

Ik heb het ook geprobeerd op de gravelbike, snel spd gekocht.
En inmiddels overgestapt op time cyclo pedalen omdat spd toch te los zat naar mijn mening.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 30 okt 2020 13:57

Hmm, dat betekent ofwel nieuwe goede schoenen kopen of SPD halen met bij behorende schoenen.. Ik ga het in ieder geval eerst eens proberen met SPD-SL. Mocht het echt een drama zijn zet ik eerst de flat pedals er wel weer op.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 30 okt 2020 13:59

biggydeen schreef: 30 okt 2020 13:11 Dat vuil zie ik ook als grootste nadeel. Wil ze natuurlijk ook een beetje netjes houden, ook gezien ze wit zijn :P

Wellicht een overschoen erbij. Afstappen tijdens het fietsen ben ik niet van plan maar zal ongetwijfeld een keer nodig zijn.

In de zomer is het dus over het algemeen geen enkel probleem gezien je dan geen last hebt van modder en andere zooi?
De eerste uren na een regenbui is het altijd 'smerig' in de natuur, Wit houden gaat niet lukken en een overschoen is fijn bij lage temperaturen, maar niet bij 25 graden in de zomer. Dan zou ik kiezen voor een andere schoen en pedaal.

Het vuilprobleem wat anderen ervaren, ervaar ik niet zo. Recent heb ik in een lang (nat) weekend dik 400km onverhard gereden en nooit issues met inklikken gehad. Zo makkelijk en blind inklikken met een MTB pedaal is het niet. Ik heb een 'berg' oude wegschoenen liggen dat ik een maandje of 6 weer oude look keo's heb geïnstalleerd en die oude pedalen en schoenen oprijdt. Het bevalt wel goed. Wanneer het echt koud wordt, dan ga de look MTB pedalen er op vanwege de goretex winterschoenen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 30 okt 2020 14:05

Of je gaat op zoek naar een adapter die je onder je SPD-SL schoenen schroeft.

https://www.12gobiking.nl/shimano-sm-sh40-spd-adapter

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 30 okt 2020 14:57

Ik ben een keertje op fietsvakantie geweest met SPD-SL pedalen. Dat was echt één keer maar nooit weer. Bij het minste geringste waar je even een voetje aan de grond moest zetten (bijv. net in de berm), zat er alweer teveel zand tussen waardoor de boel muurvast zat of niet meer inklikken wou.

Andersom valt nog te overwegen, MTB pedalen op racefiets, maar ook dat heeft zo zijn nadelen.

Zelf heb ik onlangs ook de CX332's aangeschaft voor de weg. Daarnaast heb ik ook een MTB, maar ik moet toegeven dat schoenmaat/vorm etc. daar veel minder van belang is. Je bent veel meer bezig met optrekken, afdalen, KOM bochten, uit het zadel etc. De cadans is ook veel minder constant en de ritten zijn vaak net iets korter. Al met al zorgt dat dynamische ervoor dat je minder snel last krijgt door een vaste positie. Wat dat betreft zijn er ook genoeg MTB schoenen die je vast wel aankunt, ook al passen ze niet perfect.

Plaats reactie