Wanneer zal het veranderen?
Ofwel een dode ofwel volgehouden protest van renners/ploegen.
Conclusie? Er zal eerst een dode vallen.
tour 2021
Volgens Philippe Gilbert was er de dag voor de 3e rit een voorstel gedaan door de rennersvakbond om de tijd op 5km van de aankomst te nemen. ASO was hiermee akkoord. Blijkbaar heeft de verantwoordelijke UCI commissaris deze optie verworpen op de ochtend van de rit.MarkVeenstra schreef: ↑29 jun 2021 11:38 Leuk dat de ploegen voor de rit al aangaven dat het gevaarlijk was, en met een voorstel kwamen.
Maar het routeboek is al maanden bekend, en wordt uitgebreid verkend. Waarom dan pas op de ochtend van de etappe proberen iets te veranderen. En niet na verkenning al je vuist maken?
Trots met gele Mathieu op de foto, maar zorgen voor meer veiligheid? Ho maar...
Tja.....https://www.ad.nl/tour-de-france/uci-vo ... ~a3a07adf/
UCI-voorzitter legt schuld bij renners: ‘Meeste valpartijen te wijten aan onoplettendheid’
De gevaarlijke finale van de derde Tour-etappe richting Pontivy gisteren leidde al tot veel kritiek in de wielerwereld, maar UCI-voorzitter David Lappartient vindt dat onterecht. ,,Ik vind niet dat we dit op het parcours mogen afschuiven.”
Al voor de start van de derde etappe weerklonken er onheilspellende berichten over de finale richting Pontivy. Caleb Ewan vertelde voor de camera van VTM Nieuws dat het gevecht voor positionering al zou beginnen op 40 kilometer van de aankomst en rennersvakbond CPA diende een aanvraag in om de tijdsopname te vervroegen, op 5 in plaats van 3 kilometer van de aankomst. ,,Omdat de finale extreem gevaarlijk was”, verduidelijkte Philippe Gilbert na afloop van de etappe. Wedstrijdorganisator ASO ging akkoord met het voorstel, de juryleden van de Internationale Wielerunie UCI niet.
Wat volgde was een waar slagveld. Primoz Roglic ging onderuit bij een eerste valpartij, waarna op zo’n vier kilometer van de streep onder meer Arnaud Démare en Jack Haig ten val kwamen in een verraderlijke bocht. Op de koop toe smakten Caleb Ewan en Peter Sagan tegen het asfalt in de dalende laatste hectometers in aankomstplaats Pontivy. Uit alle hoeken van de wielerwereld ontstond een storm van kritiek op het parcours in de finale.
,,De finale verliep over mooie wegen, die constant even breed waren. Het was technisch, maar er lag een mooie laatste rechte lijn”, aldus Lappartient, opvallend genoeg afkomstig uit finishdorp Pontivy, bij ‘Ouest-France’. Die rechte lijn waar hij over spreekt, klopte in de praktijk niet echt, aangezien de aankomst na een bocht in dalende lijn lag. Niet reglementair volgens de veiligheidsvoorschriften van nota bene de UCI, de organisatie waarvan Lappartient voorzitter is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37963
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En toch kan ik weinig medelijden hebben met de ploegen.
Ondanks alle veiligheidsissue's van de afgelopen jaren stappen ze zelf gewoon weer op de fiets en vliegen er vol in. Zolang die niet een vuist maken en bijvoorbeeld de finale als gisteren als een wandeletappe afleggen zal er nooit iets gebeuren. De ploegen hebben de macht, maar ze laten het gewoon gebeuren.
Wel zuur voor de getroffen renners uiteraard.
Ondanks alle veiligheidsissue's van de afgelopen jaren stappen ze zelf gewoon weer op de fiets en vliegen er vol in. Zolang die niet een vuist maken en bijvoorbeeld de finale als gisteren als een wandeletappe afleggen zal er nooit iets gebeuren. De ploegen hebben de macht, maar ze laten het gewoon gebeuren.
Wel zuur voor de getroffen renners uiteraard.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
En toch hebben ze enigszins gelijk, heel erg vaak is het ook de schuld van de renners. Ze weten wat het parcours is, dit is van tevoren bekend. Dan moeten ze er toch zelf voor zorgen dat ze weten waar het gevaar is? En alleen maar koersen over brede wegen is ook niet leuk en ook niet mogelijk. Het is ook een beetje de charme van de koers al die kleine wegen.
Moeten ze dan allemaal maar op de tacx gaan zitten?
Moeten ze dan allemaal maar op de tacx gaan zitten?
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8189
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Het is ook een beetje kip-ei denk ik. Je weet natuurlijk als organisatie dat de renners er volle bak in vliegen. Daarvoor is het ook de belangrijkste koers van het jaar.
Als organisatie/parcoursbouwer en UCI heb je dan net zo goed verantwoordelijkheid.
Maar zoals al eerder genoemd: als de weg 3 keer zo breed is vliegen ze er nogsteeds in!
Maar zo’n aankomst als gisteren was in mijn optiek toch echt wel risicovol. Onnodig denk ik als er alternatieven voor handen zijn.
Als organisatie/parcoursbouwer en UCI heb je dan net zo goed verantwoordelijkheid.
Maar zoals al eerder genoemd: als de weg 3 keer zo breed is vliegen ze er nogsteeds in!
Maar zo’n aankomst als gisteren was in mijn optiek toch echt wel risicovol. Onnodig denk ik als er alternatieven voor handen zijn.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8189
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Vandaag de laatste kilometers in dalende lijn maar de laatste 250m zijn oplopend.
Ben benieuwd welke renner hier het beste uit de verf komt? Sagan?
Ben benieuwd welke renner hier het beste uit de verf komt? Sagan?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6117
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
En Clement vraagt zich hardop af.., waarom de dag van te voren pas? of de dag zelf?RobertvD schreef: ↑29 jun 2021 13:42Volgens Philippe Gilbert was er de dag voor de 3e rit een voorstel gedaan door de rennersvakbond om de tijd op 5km van de aankomst te nemen. ASO was hiermee akkoord. Blijkbaar heeft de verantwoordelijke UCI commissaris deze optie verworpen op de ochtend van de rit.MarkVeenstra schreef: ↑29 jun 2021 11:38 Leuk dat de ploegen voor de rit al aangaven dat het gevaarlijk was, en met een voorstel kwamen.
Maar het routeboek is al maanden bekend, en wordt uitgebreid verkend. Waarom dan pas op de ochtend van de etappe proberen iets te veranderen. En niet na verkenning al je vuist maken?
En niet maanden van te voren - bij bestudering en/of verkenning van het parcours?
Alle (bijna alle) teams besturen de route zeer minutieus.., tegenwoordig met veloviewer voor profploegen bij de hand. Of met letterlijke verkenning met de auto. Dan moet je het toch niet op het laatste moment aan laten komen? Wat dat betreft ligt een deel van de verantwoordelijkheid toch écht bij de teams ook.
En ja, UCI vindt dan dat de valpartijen verwijdbaar zijn aan onoplettendheid. Dat zal vast., Niet iedereen is een even goede piloot, en ook her en der onverwachte beweging in het peloton kan al snel een domino effect hebben. Maar een smal parcours, een bochtig parcours, slecht wegdek.., zijn wel ingrediënten die het risico vergroten. Het hoeft niet 30m breed, recht streep te zijn. Maar een bepaald minimum requirement aan de te kiezen wegen voor de laatste 40km van een vlakke etappe mag toch wel gevraagd worden? Nog even afgezien van rotondes oid hoor. Want een rotonde moet je als renner ook kunnen nemen natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37963
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik zou ook janken met zo’n PL
Knappe zege van Cav. Zegt dat iets over hem of over het huidige niveau van de sprinters?
Knappe zege van Cav. Zegt dat iets over hem of over het huidige niveau van de sprinters?
Less is bore
Alle (bijna alle) teams besturen de route zeer minutieus.., tegenwoordig met veloviewer voor profploegen bij de hand. Of met letterlijke verkenning met de auto. Dan moet je het toch niet op het laatste moment aan laten komen? Wat dat betreft ligt een deel van de verantwoordelijkheid toch écht bij de teams ook.
En ja, UCI vindt dan dat de valpartijen verwijdbaar zijn aan onoplettendheid. Dat zal vast., Niet iedereen is een even goede piloot, en ook her en der onverwachte beweging in het peloton kan al snel een domino effect hebben. Maar een smal parcours, een bochtig parcours, slecht wegdek.., zijn wel ingrediënten die het risico vergroten. Het hoeft niet 30m breed, recht streep te zijn. Maar een bepaald minimum requirement aan de te kiezen wegen voor de laatste 40km van een vlakke etappe mag toch wel gevraagd worden? Nog even afgezien van rotondes oid hoor. Want een rotonde moet je als renner ook kunnen nemen natuurlijk.
[/quote]
ik heb de wegenkaarrt eens bekeken en gemerkt dat er zowat 15 wegen zijn om pontivy te bereiken waarvan er een negental rechtdoor lijken te gaan en sommige daarvan hoofdwegen zijn. Dus die laatste 10 kms konden veel veiliger zijn verlopen.
Cavendish doet het toch maar ( ook al ontbreken 4 topspurters=>merlier mocht niet, groenewegen en jakobsen waren er niet en ewan was al naar huis. En VDP en Van Aert hebben andere doelen.
En ja, UCI vindt dan dat de valpartijen verwijdbaar zijn aan onoplettendheid. Dat zal vast., Niet iedereen is een even goede piloot, en ook her en der onverwachte beweging in het peloton kan al snel een domino effect hebben. Maar een smal parcours, een bochtig parcours, slecht wegdek.., zijn wel ingrediënten die het risico vergroten. Het hoeft niet 30m breed, recht streep te zijn. Maar een bepaald minimum requirement aan de te kiezen wegen voor de laatste 40km van een vlakke etappe mag toch wel gevraagd worden? Nog even afgezien van rotondes oid hoor. Want een rotonde moet je als renner ook kunnen nemen natuurlijk.
[/quote]
ik heb de wegenkaarrt eens bekeken en gemerkt dat er zowat 15 wegen zijn om pontivy te bereiken waarvan er een negental rechtdoor lijken te gaan en sommige daarvan hoofdwegen zijn. Dus die laatste 10 kms konden veel veiliger zijn verlopen.
Cavendish doet het toch maar ( ook al ontbreken 4 topspurters=>merlier mocht niet, groenewegen en jakobsen waren er niet en ewan was al naar huis. En VDP en Van Aert hebben andere doelen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.