Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

ijpie013
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2022 15:27

ijpie013 07 mar 2024 08:42

een aantal jaar geleden was er vanuit de provincie waar ik woon een initiatief om mensen te stimuleren om met een elektrische fiets naar het werk te gaan.
je moest een aankoopbewijs van een elektrische fiets hebben, een app installeren en via een app je kilometers registreren.
Aangezien ik toch al meerdere keren per week op de mtb of racefiets naar het werk ging (30km enkele reis) heb ik toen een elektrische fiets aangeschaft via het fietsenplan van het werk, en die binnen een jaar terug verdiend door die vergoeding vanuit de provincie.
ik ging natuurlijk nog steeds op de mtb of racefiets, maar voor die app maakte dat geen verschil.

helaas hebben ze dit maar een jaar ofzo gedaan.
zo zie je maar dat het niet alleen van de werkgever hoeft af te hangen (van mijn werkgever moet ik het ook niet hebben), vooral vanuit de overheid zou ik hier meer in verwachten. officieel mag ik niet eens meedoen met het fietsenplan omdat ik te ver van mijn werk af woon, dus is het ongeloofwaardig dat ik die afstand fiets... is weer zo'n regeltje van de belastingdienst...terwijl als ik 1 dag woon/werk verkeer op de fiets doe, heb ik 60km gefietst. iemand die 5km van zijn werk af woont en heel de week woon/werkverkeer fietst, haalt maar 50km per week maar die mag van de belastingdienst wel meedoen met het fietsenplan..
overheid stimuleert alleen maar het gebruik van elektrische auto's voor woonwerk verkeer.

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 07 mar 2024 09:59

In België is fietsvergoeding tot 2500 euro per jaar belastingvrij. Alles daarboven wordt als loon belast.
Dat komt neer op een 7.000 km. Ik zit jaarlijks rond de 6.000 km.
Ik besef dat dit een heel mooie extra is. Ik fiets niet voor het geld, maar vind het uiteraard heel fijn. Alle onderhoudskosten zijn op die manier ruimschoots gedekt. En sinds vorig jaar kunnen we ook fietslease starten via de werkgever. En dat komt toch neer op een korting van 40+ procent.

wienesroa
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 feb 2014 09:35

wienesroa 13 mar 2024 08:44

https://www.canyon.com/nl-nl/precede-on ... &history=1

Goedemorgen samen, ik ben vanmorgen weer eens met de ebike naar hetw erk gereden, zie bovenstaande link.
Note to myself, never wear white sneakers. ;-)

Mijn route gaat over allemaal verharde wegen en fietspaden, maar helaas is opspattend vuil niet te voorkomen, zeker na een druiligere dag als gisteren.
Nu heeft mijn Canyon een diep voorspatbord, maar geen spatflap. Zijn er mensen die de gouden tip hebben?
Ik ben een tijdje in de markt geweest voor een Stromer, maar uiteindelijk loonde zich dat niet voor de afstand die ik fiets (12.5km enkele reis). Daar zag ik dat er 3d geprinte verlengers/flappen voor de voorzijde bestaan.

Iemand een idee of er ook zoiets passends te krijgen/maken is voor mijn fiets?

Dank u wel!

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 13 mar 2024 10:02

Dat ziet er een echte woonwerk machine uit!
Het voorste spatbord lijkt me inderdaad al behoorlijk lang. Maar op Aliexpress vind je wel goedkope mudflaps.
Ik draag bij nat weer/wegen altijd goedkope overschoentjes op de woonwerk fiets. Dat houdt het vocht niet tegen, maar wel het vuil. Bij echt regenweer draag ik sowieso waterdichte overschoenen.

wienesroa
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 feb 2014 09:35

wienesroa 13 mar 2024 10:49

Bedankt voor je reply, ik had ook al e.e.a. gevonden. Maar mijn ervaringen met Ali draaien vaak uit op, 5x cheap-ass oplossing geprobeerd en dan toch maar voor de "professionele" oplossing gekozen. En daarmee de oplossing 3x betaald :-)

Wellicht dat het nu wel werkt, maar mocht iemand (en die kans is natuurlijk klein), de gouden tip hebben, hou ik me aanbevolen.

Ik ben overigens qua woon-werk geen die-hard. Ik heb een lease-auto, dus ik neig dan snel naar de droge zit met warme billetjes ;-)
Maar, rij wel heel graag op de ebike, om lekker af te schakelen. Voorheen ging ik redelijk vaak met de racefiets naar werk, maar het continue omkleden en alle extra tijd die daarbij komt kijken staan me wel erg tegen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5745
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 13 mar 2024 11:29

wienesroa schreef: 13 mar 2024 10:49 ....... Voorheen ging ik redelijk vaak met de racefiets naar werk, maar het continue omkleden en alle extra tijd die daarbij komt kijken staan me wel erg tegen.
Dat vind ik juist het heerlijkste aan het woon/werk;
Op kantoor eerst even een broodje eten en eventjes uitzweten.
En daarna lekker douchen zodat ik "fris en fruitig" aan het werk kan.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 13 mar 2024 13:31

wienesroa schreef: 13 mar 2024 08:44 Nu heeft mijn Canyon een diep voorspatbord, maar geen spatflap. Zijn er mensen die de gouden tip hebben?
https://rawmudflap.uk/

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 13 mar 2024 13:35

Ik heb een regenbroek van de decathlon met van die schoencovers er aan, dat werkt goed maar als het wegdek alleen nat is heb je die niet aan

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 02 apr 2024 09:53

Vanmorgen net voor de regen op het werk aangekomen.
Vanaf morgen toch maar weer de spatborden installeren...

Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 apr 2024 07:22

Gisteren naar huis gefietst terwijl ik de bui al bijna zag hangen. Buienradar liet heel andere dingen zien (buien boven de Noordzee) dan in de voorspelling opgenomen was. Namelijk droog! Maar goed, die buien bleven maar uit en er is inderdaad niks gevallen. Totdat ik vanmorgen om 5:45 op de buienradar keek. Toen heb ik mij snel uit de voeten gemaakt aangezien het nog droog was. Maar goed, eenmaal aangekleed buiten begon het al te druppelen. Gelukkig zette het niet door! Pas op het werk begon het te regenen. Eindelijk pas een keer als ik ook ben aangekomen en niet al de laatste kilometers toch nog even zeiknat worden (zoals al vaker).
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1749
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 11 apr 2024 18:27

Dit is je geluksdag! Vanavond meedoen met de lotto?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 apr 2024 10:29

11 april is wel de dag dat ik het leven geschonken heb gekregen ja. Dus je kan stellen dat het een geluksdag is ja. :mrgreen:

Maar vandaag ook weer lekker op de fiets en geen kans op regen. 8-)
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie