Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3551
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 16 jan 2024 07:54

Vanmorgen in een pak sneeuw naar kantoor gereden. Heb vandaag een afspraak op kantoor, dus lekker door de sneeuw erheen gebanjerd. Zie vanmiddag wel hoe ik thuis kom, fiets of trein of bus. Overigens sommige stukken fietspad super gestrooid en geveegd, andere stukken helemaal niks. En dat op een doorgaande fietsroute, wel maf, veeg en strooi die doorgaande route dan. Het was ook best druk met fietsers nog.

De rest van de mensen op mijn afspraak werken natuurlijk thuis. Want sneeuw. Ben jij wel op kantoor dan? Ja tuurlijk, waarom niet? Vanwege dat beetje sneeuw? Van dat soort gesprekken, ik kan ze nu al voorspellen :-). Aan de andere kant: als ik vandaag vrij was geweest was ik met de crosser in de sneeuw gaan raggen...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5766
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 16 jan 2024 08:34

Ik vond het vanochtend, hier in de Noordkop, goed te rijden.
Klein laagje droge sneeuw.
Natuurlijk wel voorzichtiger gefietst dan normaal maar geen moment geglibbert.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 16 jan 2024 09:06

De sneeuwploeg lag vanmorgen nog te slapen denk. Naar werk geglibberd door een laagje sneeuw en soms al een aangereden ijsplaatje. Voorzichtig aan gedaan en ging prima. Sommige plekken kon ik nog door de verse sneeuw fietsen. Dat is het fijnst.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 16 jan 2024 09:40

Vandaag thuiswerkdag, anders was ik zeker wel op de fiets gegaan.

Je ziet inderdaad plaatselijk enorme verschillen in gladheidsbestrijding. Er is niet een uniforme richtlijn en er het is verdeeld over meerdere partijen. provincie geeft fietspaden geen prioriteit, soms kom je door gebieden waar gewoon bordjes staan, bij gladheid geen gladheidsbestrijding en dat zijn dan wel degelijk doorgaand routes waar ook grote groepen schoolkinderen over heen gaan. Best bizar vind ik dat.
De toename van E-bikes zou hier mss nog wel wat goeds voor ons kunnen brengen. Die dingen zijn zwaar en gaan sneller dan de meeste bestuurders aankunnen (in die zin dat het sneller gaat dan ze zelf in de gaten hebben) en dat is vragen om nog meer ongelukken in de huidige omstandigheden, want als die gaan, vang dat maar eens even behendig op.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3551
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 16 jan 2024 10:00

Tsja, doorgaande routes langs de provinciale wegen zijn vaak goed gestrooid, maar de meest gangbare route binnendoor van Weesp naar Amsterdam Zuidoost wordt deels niet geveegd of gestrooid. We willen mensen met de fiets naar werk hebben, maar strooien vegen doen we niet. Vreemd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 17 jan 2024 09:34

Meeste van de fietspaden waren wel prima te rijden vanmorgen. wel een paar verraderlijke plekken. Zo draaide ik een brug op in Benthuizen en die was dus echt ketsbevroren. Ik zag het net op tijd dus even afgestapt. Daarna gewoon weer lekker door. ergens nog een bocht waar ik mijn achterwiel een kort stapje opzij voelde doen en een fietspad met meerdere bevroren plassen. Ach... als je daar dan maar wat defensiever fietst komt het goed.

Hoewel.. terwijl ik rond de 26-27 KM/u ging reed voor mij een gast op een Ebike, met zijn handen in z'n zakken van mij weg :shock: . ook gewoon over de bevroren stukken. Als je je niet druk maakt gaat het kennelijk ook goed.... :?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3551
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 17 jan 2024 10:39

Doorgaande route was redelijk te doen. Laatste stuk van doorgaande route naar kantoor ben ik gaan lopen. Half ontdooide sneeuw die weer was opgegevroren. Ik zag ze voor me al onderuitgaan dus ben maar gaan lopen. Hoop dat het vanavond een beetje weg is. Wilde eigenlijk ook vanavond weer een blokje hardlopen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5766
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 17 jan 2024 10:51

Hier heb ik vanochtend heerlijk gefietst.
Alle wegen droog, windje uit de juiste richting en een temperatuurtje rond het vriespunt.
En zoals het eruit ziet is dit vanmiddag ook het geval.
Wind draait naar Noord-Oost maar dat is niet ongunstig voor mij.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 17 jan 2024 10:57

Ook ik durfde het weer aan.
Afgelopen dagen te veel angst op gladheid die je (in het donker) niet kan zien.
En angst = vallen, dus dan maar niet.
Nadat ik de straat uit was ging het goed.
Min 3 en een extra laagje kleding was prima te doen met de wind in de rug.

Rikkie99
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 okt 2023 11:49

Rikkie99 18 jan 2024 09:58

Hier in Zuid-Limburg was het gisteren toch wel een uitdaging om weer goed thuis te komen. Ongeveer 10 a 15 cm sneeuw zorgde ervoor dat het zelfs op de gravelfiets glibberen en glijden was. Uiteindelijk na 1u 20min thuis aangekomen terwijl het maar 15km fietsen was.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5148
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 jan 2024 14:35

Op de woon-werk route is merendeel hier prima te doen.
Maar toch blij dat ik spikes voorband nogsteeds in fiets heb zitten als je dit tegenkomt :

Afbeelding

En genieten als zon dan doorkomt (met -5 op de temperatuur meter van de garmin)

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 22 jan 2024 10:47

Zo, heb me rot gezweten vanmorgen, echt warm.. had voor de zekerheid een regenjackje aangedaan maar dat was niet echt nodig. Wat wel nodig was was mijn stuur goed vast houden. inmiddels kan ik melden dat als je net op een vee rooster zit en je krijgt een rukwind vol van opzij dat je daar best wel ff wat adrenaline van rond gaat pompen. haha. Maar zoals ik al schreef.. stuur stevig vasthouden.

Overigens... vorige week kwam ik, onderweg naar huis, midden in een spreeuwenwolk terecht. Heel bijzonder hoe geen enkele spreeuw je raakt. Het was heel gaaf en ook spannend tegelijk. Maar vooral.... en bijzondere ervaring die ik weer in de tas met fietsbelevenissen kan stoppen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Plaats reactie