Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Scott Foil of Carbon wielen

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 09 jul 2020 14:59

heb sinds 3 a 4 jaar nu een Scott Solace 20, endurance frame met 105 serie er op. Aan het begin had ik last van mijn rug, heb een bikefit gedaan en sindsdien geen last meer. Ik heb mijn stuur 2x nu wat lager laten zetten om wat dieper te gaan zitten. Ik merk nu dat ik wel wat meer van mezelf ga vragen en wil ook eigenlijk een wat meer racy fiets hebben. Nu heb ik de keuze uit nu carbon wielen te halen en mijn stuur wat lager te zetten of een tijd door te sparen en in de toekomst eens naar een Scott Foil of een ander soort upgrade aan fiets te maken. Nu ben ik hierin wat bang dat door een upgrade aan fiets wel iets op schiet, maar te weinig dat me dat voor de extra kosten het niet waard is.
Kunnen jullie hier me wat feedback in geven en wat willen adviseren?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 jul 2020 16:00

Wielen op zich gaan je geen wereld van verschil geven. Dat is eerder fine tunen van een basis die goed is.

Ik investeer het liefst in dingen die je echt merkt; zadel, stuur, banden, Garmin etc. Dan komen de 'grote' investeringen zoals frame, electrisch schakelen en uiteindelijk wielen.

Carbon wielen koop je vooral voor de looks, niet voor de prestaties (want dat kan je nog wel eens tegenvallen). Zal niet zeggen dat een mooie set wielen een slechte investering is, er zit wel degelijk verschil in aerodynamica, rijgevoel, hoe een band valt etc., maar het is meer om een goede fiets mee af te maken.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 09 jul 2020 16:31

Op een fiets zijn er wat mij betreft 2 dingen echt de moeite waard om te investeren. Het frame en de wielen. Dit zijn de 2 zaken die je echt een andere feedback geven en je een beetje sneller kunnen maken. Maar wat is nu je doel? Een nieuwe fiets, betere looks, sneller gaan door investering in een nieuwe fiets of wielen?

Helaas, je gaat nauwelijks sneller met een nieuwe fiets of hoge carbon velgen. De marketingafdeling van vele fabrikanten willen je dat graag doen geloven. Het is echter allemaal maar marginaal. Er zijn heel wat onderzoeken gedaan. Een van de beste dingen die je kan doen is dieper zitten (wat je al gedaan hebt) en afvallen om sneller te klimmen.

Dus als je de investering te hoog vindt, laat het dan. Als je gewoon een mooie kekke fiets met dikke velgen wil (wat ik een beetje teruglees), ga ervoor! Maar verwacht geen wonderen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 09 jul 2020 16:53

Ik vind Carbon wielen wel erg tof staan. Daarnaast had ik begrepen dat het makkelijk accelereert en wat directer stuurt. Wat ik hoop is dat het accelereren minder energie gaat kosten, want in het drukke Nederland heb je steeds met het oversteken van drukke wegen en stoplichten te maken. Ik mis nu ook soms wat vertrouwen in het nemen van een bocht waardoor ik wat meer uitwaai.

Sneller fietsen probeer ik nu vooral te bereiken doormiddel van training. Je moet het toch zelf doen.

Wat betreft de Scott Foil is een fiets waar de Carbon wielen direct op zitten. Qua groepset is het ook wel een stap vooruit. Van 105 van mijn Solace naar een DI2 Ultegra.
Nu moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn Solace, maar ben gewoon benieuwd waar ik op ga winnen als ik bijvoorbeeld een Foil koop. Eigenlijk wil ik de looks van mijn Solace iets veranderen zodat het wat meer racy of sportiever wordt.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 09 jul 2020 17:10

De grootste winstfactor heb je net zelf aangehaald: training.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 jul 2020 17:32

Stuurgedrag wordt vooral beïnvloed door je voorvork en de hoek van je balhoofdbuis. Wielen gaan daar niet echt verandering in brengen.

Hoge wielen zijn (voor mij) nou ook niet echt het toppunt van extra vertrouwen, eerder het tegendeel als er een zuchtje wind staat. Acceleratie idem dito, dat ligt puur aan gewicht. Het kan zijn dat een carbon set lichter is dan wat je nu rijdt, maar hetzelfde effect bereik je met een lichte aluminium set. Het enige echt merkbare voordeel is dat ze hun snelheid beter vasthouden bij hoge snelheden.

Ben helemaal pro-hoge wielen hoor, en zeker als je voor een kwalitatief goede set kiest zul je verschillen merken, maar je moet geen torenhoge verwachtingen hebben.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 jul 2020 17:59

Doorsparen en over een tijdje een Foil of Addict RC kopen, heb je meteen schijfremmen en carbon wielen!
Ga je nu voor je Solace carbon wielen kopen, ik neem aan dat je een Solace met velgremmen hebt, dan kun je die wielen niet meenemen naar je nieuwe fiets.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 09 jul 2020 19:03

patrickvb schreef: 09 jul 2020 17:10 De grootste winstfactor heb je net zelf aangehaald: training.
Daar heb ik al over na zitten denken. Ik heb een Garmin 820 dus qua training is die wel goed. Ik wil eigenlijk nog upgraden naar een 1030 plus, maar ik wacht daar liever wat langer mee totdat de prijs wat zakt.
Ik heb ook zitten denken aan een power meter, maar of dat nou zoveel extra oplevert tov hartslag vraag ik me af. Bij mijn fietsenmaker vertelden ze dat als je met een powermeter wil gaan fietsen het beste ook jezelf moet laten testen dmv een inspanningstest.

Ik zit verder ook wel wat te denken aan een indoortrainer voor in de winter, maar weet niet waar ik mijn fiets neer moet zetten. Ik woon in een appartement en heb er niet echt plek voor.
scottpch schreef: 09 jul 2020 17:59 Doorsparen en over een tijdje een Foil of Addict RC kopen, heb je meteen schijfremmen en carbon wielen!
Ga je nu voor je Solace carbon wielen kopen, ik neem aan dat je een Solace met velgremmen hebt, dan kun je die wielen niet meenemen naar je nieuwe fiets.
Op dit moment heb ik al schijfremmen en ook wel een wat betere.
De Foil en Addict RC hebben idd carbon wielen, maar zijn bij elkaar 1000 a 1500 euro dan mijn fiets+carbonwielen en heb geen idee of die prijs rechtvaardig is omdat je er qua schakelsysteem iets meer vooruit gaat, de schijfremmen waarschijnlijk wat beter zijn en het frame anders is. Bij de Foil heb je een frame wat meer aero is, maar bij een addict rc weet ik niet waarom dat frame beter is dan de mijne.


Overigens kijk ik naar de Synchros carbon velgen. Dit zijn de zelfde velgen als op de Foil 10 en de Addict RC

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 jul 2020 19:46

Je hartslag volgt met een vertraging op je inspanning -> vermogen. De meeste (online) trainingsprogrammas zijn vermogen gebaseerd. De meeste programma's starten met een FTP test om te bepalen waar je staat. Een inspanningstest is handig maar niet noodzakelijk. Overigens, afhankelijk van je aanvullend pakket, wordt er ongeveer 200,- p/j door de verzekering vergoed voor zo'n test (in NL).

Je hebt een flinke waslijst met wensen. Als ik sneller zou willen worden zou mijn prio als volgt zijn
- Vermogensmeter, desnoods een eenzijdige van 4iiii. Is vaak in de aanbieding bij Futurum voor rond de 200,-
- Wellicht een trainingsschema via Sufferfest/TrainingPeaks/TrainerRoad/Xert oid aanschaffen
- Ga fietsen!
- In oktober/november kijken voor een smarttrainer zodat je geen excuus hebt om niet te trainen: dinker/koud/nat (deze zul je telkens moeten opbouwen en afbreken lees ik helaas)
- Doorsparen voor je droom fiets. Daar zitten al de wielen in die je waarschijnlijk mooi vind en tegen de tijd dat je genoeg gespaard hebt, zul je zoveel uren op jouw "zware" fiets gedraaid hebben, dan je zowat de bocht uit zult vliegen van de snelheid op je nieuwe lichtere, strakkere fiets
- Daarna pas gimmicks: Garmin, andere wielen etc.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 09 jul 2020 20:10

Geld op zak houden en dan eens gaan kijken naar een addict pro of iets vergelijkbaars. Het liefst met Ultegra of DI2. Met carbon wielen zit je al snel op 5.5k zag ik.
Ik vind ze qua frame wel erg mooi, maar vind de kleurstellingen nu niet zo.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 jul 2020 21:14

Ik denk dat de grootste stap die ik afgelopen jaar gemaakt heb door het indoor trainen is gekomen. Simpelweg meer dagen fietsen, ook al is het maar een (intens) uurtje en uren kunnen maken in de winter. Die hebben er voor gezorgd dat weer niet echt van invloed is, dat ik in de winter niet zo ver terugviel en 5-8kg aankwam en dat ik in maart alweer lange afstanden fietsen kon.

Ook doe je indoor alles op vermogen. Ook al heb je dan buiten misschien geen vermogensmeter (ik heb samen met de Tacx een Quarq voor buiten gekocht), het hele concept van op vermogen trainen is belangrijker dan de precieze cijfertjes.

De winst die je boekt met meer uren maken kan geen frame of wielset tegenop. Als je nog fanatieker bent ga je ook nog gericht trainen om je uren optimaal te benutten, maar dat is mij een stap te ver.

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 09 jul 2020 21:32

Ik fiets in de winter alleen maar in de weekenden en dan nog geneens elk weekend. Ik heb een jaar geleden een dag proef gefitnesst, maar dat is echt niet mijn ding.
Vervolgens wordt het beter weer en heb ik met de eerste ritten steeds dat ik verzuur, dat ik de concentratie niet meer heb om echt snel door te fietsen. Helaas zijn dat kleine afstanden met gemiddeldes die nu 3 a 4km/h onder mijn huidige gemiddelde liggen.
Ik wil eigenlijk wel meer fietsen in de winter maar weet niet goed waar ik met mijn fiets en trainer naar toe moet. Om elke keer de fiets van mijn schuur naar 3 hoog te tillen heb ik ook geen zin in.

Plaats reactie