Ik had op mijn vorige Scale een volledige XO1 groep gemonteerd omdat dat het summum zou zijn, ben nu weer terug naar Shimano XT wat veel sneller, fijner en beter schakelt.
Voor mij dus geen Sram meer op de mtb en op de racer wacht ik wel de Shimano 12sp Dura Ace af of de Campa 12sp groep als die wat goedkoper wordt.
Wel of niet elektronisch schakelen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37812
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dit dus.en Ultegra vind ik niet mooi (Dura Ace Di2 wel).
Als ik ergens tegen een nette DA di2 upgrade set aanlopen pak ik hem. Alleen zijn er verschillende aanbieders die dit scherp aanbieden zonder:
- shifters
- of kabels
- of accu
- of lader
En dan wordt het gewoon weer duur in vergelijking tot een complete groepset.
Lijkt mij fair om groepset min crankstel, remmen en cassette te rekenen.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Dat zijn ook precies de 3 onderdelen die ik nieuw in doos doorverkocht heb. Complete Etap groep was €1.399, minus €250 voor de cranks, €160 voor de cassette en €135 voor de remmen.daniel1975 schreef: ↑05 aug 2020 16:40Dit dus.en Ultegra vind ik niet mooi (Dura Ace Di2 wel).
Als ik ergens tegen een nette DA di2 upgrade set aanlopen pak ik hem. Alleen zijn er verschillende aanbieders die dit scherp aanbieden zonder:
- shifters
- of kabels
- of accu
- of lader
En dan wordt het gewoon weer duur in vergelijking tot een complete groepset.
Lijkt mij fair om groepset min crankstel, remmen en cassette te rekenen.
Voor €850 heb je dan een hele leuke upgrade (en kreeg ook nog wat voor de groep die er al op zat). Daar konden DA Di2 en zelfs uDi2 niet tegenop.
Het is alweer een poosje geleden dat de laatste post is geweest maar toch nog een kleine toevoeging. Er wordt gesuggereerd dat het schakelen sneller zou gaan dan met mechanische schakeling. Dit zou dan weer suggereren dat de snelheid van schakelen afhankelijk is van de snelheid waarmee de derailleur zich verplaatst.
Naar mijn mening is dit niet zo maar hangt de snelheid van schakelen af van hoe snel je tandwielen ronddraaien en hoe snel de ketting bij een punt komt op het tandwiel waar hij uberhaup kan schakelen.
Als je stilstaat dan schakelt er niks, niet mechanisch en niet electrisch.
Overigens rijd ik zelf met stuurcommandeurs op een ligfiets en dat gaat electrisch echt niet sneller dan mechanisch.
Als ik wil schakel ik in 1 rondgang achter van helemaal klein naar helemaal groot in een fractie van een seconde.
En ik fiets al heel wat decennia maar ik heb nog nooit een derailleur kabel hoeven vervangen omdat hij uitgerekt was.
In mijn optiek heeft electrisch meer nadelen dan voordelen en vind ik het ook niet in de fietssport passen als ik heel eerlijk ben.
Wat gaaat er straks nog meer geautomatiseerd in deze fysieke sport?
Naar mijn mening is dit niet zo maar hangt de snelheid van schakelen af van hoe snel je tandwielen ronddraaien en hoe snel de ketting bij een punt komt op het tandwiel waar hij uberhaup kan schakelen.
Als je stilstaat dan schakelt er niks, niet mechanisch en niet electrisch.
Overigens rijd ik zelf met stuurcommandeurs op een ligfiets en dat gaat electrisch echt niet sneller dan mechanisch.
Als ik wil schakel ik in 1 rondgang achter van helemaal klein naar helemaal groot in een fractie van een seconde.
En ik fiets al heel wat decennia maar ik heb nog nooit een derailleur kabel hoeven vervangen omdat hij uitgerekt was.
In mijn optiek heeft electrisch meer nadelen dan voordelen en vind ik het ook niet in de fietssport passen als ik heel eerlijk ben.
Wat gaaat er straks nog meer geautomatiseerd in deze fysieke sport?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16005
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
- Vervangen wegens rek misschien niet, maar bijregelen was vroeger wel nodig.Peter1379 schreef: ↑09 jun 2022 16:56 .......
En ik fiets al heel wat decennia maar ik heb nog nooit een derailleur kabel hoeven vervangen omdat hij uitgerekt was.
In mijn optiek heeft electrisch meer nadelen dan voordelen en vind ik het ook niet in de fietssport passen als ik heel eerlijk ben.
Wat gaaat er straks nog meer geautomatiseerd in deze fysieke sport?
- Er zijn ondertussen heel wat gebruikers die dus niet akkoord gaan met jou.
- Er bestaan al competities voor e-bikes.
Je mag kritisch zijn maar er is niets mis met zaken ook eens met een ander oog te bekijken.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik rijd sinds 2016 met Di2 en heb nog nooit nadelen ervaren. Ben benieuwd welke nadelen het dan zou moeten hebben TOV mechanisch schakelen. Ik heb bv nog nooit iets hoeven bijstellen, schakelen gaat precies en snel (kan je ook nog instellen) en de verhalen van een lege batterij komen wat mij betreft uit de anti-elektronisch club. Dan moet je toch echt hebben genegeerd dat je je kettingblad niet meer kan schakelen daarna heb je nog zeker tussen de 200 en 300 km voordat de batterij echt volledig leeg is . Voor mij nooit meer anders dan elektronisch schakelen.Peter1379 schreef: ↑09 jun 2022 16:56 Het is alweer een poosje geleden dat de laatste post is geweest maar toch nog een kleine toevoeging. Er wordt gesuggereerd dat het schakelen sneller zou gaan dan met mechanische schakeling. Dit zou dan weer suggereren dat de snelheid van schakelen afhankelijk is van de snelheid waarmee de derailleur zich verplaatst.
Naar mijn mening is dit niet zo maar hangt de snelheid van schakelen af van hoe snel je tandwielen ronddraaien en hoe snel de ketting bij een punt komt op het tandwiel waar hij uberhaup kan schakelen.
Als je stilstaat dan schakelt er niks, niet mechanisch en niet electrisch.
Overigens rijd ik zelf met stuurcommandeurs op een ligfiets en dat gaat electrisch echt niet sneller dan mechanisch.
Als ik wil schakel ik in 1 rondgang achter van helemaal klein naar helemaal groot in een fractie van een seconde.
En ik fiets al heel wat decennia maar ik heb nog nooit een derailleur kabel hoeven vervangen omdat hij uitgerekt was.
In mijn optiek heeft electrisch meer nadelen dan voordelen en vind ik het ook niet in de fietssport passen als ik heel eerlijk ben.
Wat gaaat er straks nog meer geautomatiseerd in deze fysieke sport?
Geautomatiseerd klinkt wat dramatisch in mijn optiek. Het is niet dat je pedaalslag worden ondersteund
Laatst gewijzigd door arnold op 09 jun 2022 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2
Dan ben ik wel benieuwd welke nadelen in jouw optiek elektrisch schakelen meer heeft t.o.v. mechanisch schakelen.? Eigenlijk zie ik alleen maar dat het systeem één batterij nodig heeft t.o.v. mechanisch twee schakelkabels. Volgens mij is dat dus net andersom, maar enfin ik kan het mis hebben maar dat is in mijn optiek.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Voor mij is het grote voordeel van elektrisch schakelen dat je eigenlijk nooit moet bijregelen, kabels rekken niet meer uit en vooral tijdens het winterfietsen met al die modder lopen kabels stroef. Het schakelen met koude handen is dan pure ellende.
Komt toch een beetje over als "vroeger was alles beter". Naar mijn mening is van alle technische vooruitgang het elektronisch schakelen toch een van de minst ingrijpende als we naar impact op de sport kijken. Dat het wel weer heel goed is voor de fabrikanten is niet te ontkennen maar dat is met meer evoluties zo.
Het zorgt wel weer dat dure fietsen nog duurder worden.
En nog geen klein beetje...
En nog geen klein beetje...