goedemorgen,
zijn hier mensen die ervaringen hebben met de Sensa Umbria Claris 2020 ?
ik ben namelijk op zoek naar een betaalbare racefiets.
Sensa Umbria Claris 2020
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 06 mei 2020 22:59
- Locatie: Beverwijk
Nee.
In dit geval is het een goedkoop- duurkoop verhaal. Je zal snel meer willen, meer als in de zin van beter. Je gaat het merken, minimale pre voor een enthousiasteling lijkt mij de 105 groep maar dan sla je de Sora groep over. Verder is Sensa wel okay, de afmontage is 'mehhh'.
In dit geval is het een goedkoop- duurkoop verhaal. Je zal snel meer willen, meer als in de zin van beter. Je gaat het merken, minimale pre voor een enthousiasteling lijkt mij de 105 groep maar dan sla je de Sora groep over. Verder is Sensa wel okay, de afmontage is 'mehhh'.
Claris is niks mis mee. Het zal niet minder soepel schakelen dan de groepen waar Ullrich, Pantani, Riis etc de tour mee gewonnen hebben.
De meesten vragen advies, horen dat ze minstens 105 moeten kopen, kopen voor de zekerheid ultegra, en geven het 105 advies door. Ik ben nog niemand tegengekomen die op Tiagra of Sora reed, en daarvan vond dat het niet volstond. Deels omdat het namelijk wel volstaat, maar vooral ook omdat die mensen nauwelijks bestaan omdat ze voor de zekerheid iets duurders kopen.
De meesten vragen advies, horen dat ze minstens 105 moeten kopen, kopen voor de zekerheid ultegra, en geven het 105 advies door. Ik ben nog niemand tegengekomen die op Tiagra of Sora reed, en daarvan vond dat het niet volstond. Deels omdat het namelijk wel volstaat, maar vooral ook omdat die mensen nauwelijks bestaan omdat ze voor de zekerheid iets duurders kopen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 20 apr 2010 13:20
Zannata bij Wim is een mooi alternatief maar daar heb je weer geen voorvork van carbon (prijsverschil moet toch ergens in zitten). Dat je minimaal een 105 groep moet hebben is natuurlijk grote onzin, de meeste mensen hier die verdienen niet hun geld door hele dagen in een grote groep stukken te fietsen. Daarnaast durf ik rustig met een fiets met daarop een nieuwe Sora groep de Mont Ventoux te beklimmen en af te dalen.
Beste len1998,
Als de Corona crisis volgend jaar over is, ga je dan nog steeds fietsen? Of hang je dan gewoon weer in de sportschool?
Ga je volgend jaar weer naar de sportschool, koop dan een fiets met Claris. Is er de kans dat het een blijvertje is, dan is de Claris groep wel heel erg een basis groep.
Tiagra vind ik anno 2020 best kunnen om mee te starten, prima groep. Sora kan ook nog wel, paar jaar terug reden we ook allemaal 9 speed.
Maar ik ken toevallig iemand met een Claris groep, en die had toch echt heel snel spijt, toe hij met een paar andere mee ging rijden. Niet omdat zijn groep te min was, maar zijn stappen tussen de versnellingen waren wel een stuk groter dan bij de rest (en die fiets had wel meer goedkope onderdelen).
Ik weet niet waar len1998 woont, maar er is meer dan 12go![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Als de Corona crisis volgend jaar over is, ga je dan nog steeds fietsen? Of hang je dan gewoon weer in de sportschool?
Ga je volgend jaar weer naar de sportschool, koop dan een fiets met Claris. Is er de kans dat het een blijvertje is, dan is de Claris groep wel heel erg een basis groep.
wouterj schreef: ↑25 mei 2020 14:56 Claris is niks mis mee. Het zal niet minder soepel schakelen dan de groepen waar Ullrich, Pantani, Riis etc de tour mee gewonnen hebben.
De meesten vragen advies, horen dat ze minstens 105 moeten kopen, kopen voor de zekerheid ultegra, en geven het 105 advies door. Ik ben nog niemand tegengekomen die op Tiagra of Sora reed, en daarvan vond dat het niet volstond. Deels omdat het namelijk wel volstaat, maar vooral ook omdat die mensen nauwelijks bestaan omdat ze voor de zekerheid iets duurders kopen.
Tiagra vind ik anno 2020 best kunnen om mee te starten, prima groep. Sora kan ook nog wel, paar jaar terug reden we ook allemaal 9 speed.
Maar ik ken toevallig iemand met een Claris groep, en die had toch echt heel snel spijt, toe hij met een paar andere mee ging rijden. Niet omdat zijn groep te min was, maar zijn stappen tussen de versnellingen waren wel een stuk groter dan bij de rest (en die fiets had wel meer goedkope onderdelen).
Ik weet niet waar len1998 woont, maar er is meer dan 12go
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Nou, ik wel hoor. Ik zie bij de sora groep dat er in het nog geen probleem is. Dat begint echter als er onderdelen als de cassette aan vervanging toe zijn. Dan kom je er achter dat de slijtage van de groep overall zo fors is, dat het eigenlijk de moeite niet waard is. De shifters gaan rammelen, de derailleurs haperen. Een 105 groep gaat veel langer mee, de nieuwere tiagra ook.wouterj schreef: ↑25 mei 2020 14:56 Claris is niks mis mee. Het zal niet minder soepel schakelen dan de groepen waar Ullrich, Pantani, Riis etc de tour mee gewonnen hebben.
De meesten vragen advies, horen dat ze minstens 105 moeten kopen, kopen voor de zekerheid ultegra, en geven het 105 advies door. Ik ben nog niemand tegengekomen die op Tiagra of Sora reed, en daarvan vond dat het niet volstond. Deels omdat het namelijk wel volstaat, maar vooral ook omdat die mensen nauwelijks bestaan omdat ze voor de zekerheid iets duurders kopen.
Nieuwe cassette 8 speed (waarvan ik overigens twijfel of dit wel sneller slijt dan 11 of 12 speed spul) kost misschien 20 euro. Goedkoper ga je je kilometerkosten niet maken. Slijtage onderdelen is dus een slecht argument wat mij betreft.
De "stapjes" ook.
De beginnende fietser is nog niet al te hard verknocht aan zijn 95rpm cadans, en kan best eens 10% van zijn nog niet bestaande ideale beentempo afwijken. En zoals ik al zei, kun je redelijk vlak oplopende cassettes kopen voor twee tientjes, in plaats van een fiets van enkele honderden euro's meer te kopen. Enige prijs is dat je een andere cassette moet steken als je de bergen ingaat.
Er zijn hele hordes toerfietsers die met een 11-28 10 speed rondrijden, en liefst voor op de 50 en achter op de plaats waar de stapjes het grootst zijn. Dan ben je met een vlak oplopende 8 speed beter af.
De "stapjes" ook.
De beginnende fietser is nog niet al te hard verknocht aan zijn 95rpm cadans, en kan best eens 10% van zijn nog niet bestaande ideale beentempo afwijken. En zoals ik al zei, kun je redelijk vlak oplopende cassettes kopen voor twee tientjes, in plaats van een fiets van enkele honderden euro's meer te kopen. Enige prijs is dat je een andere cassette moet steken als je de bergen ingaat.
Er zijn hele hordes toerfietsers die met een 11-28 10 speed rondrijden, en liefst voor op de 50 en achter op de plaats waar de stapjes het grootst zijn. Dan ben je met een vlak oplopende 8 speed beter af.