Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

weer zadelpijn.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 19 mei 2020 14:27

Bij vlakke zadels zal er meer contact met je zitbotten zijn (logisch) omdat ik dat niet verdraag,enkel het gevoel al maar geen pijnen, heb ik toen de beslissing genomen een rond smal zadel te nemen tot algehele voldoening.130mm, al zou ik volgens de gangbare normen 145mm nodig hebben. Maar bij mij is er niks, of toch weinig gelijk aan de voorgeschreven normen. :shock:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 mei 2020 15:03

Dat is het...…. standaard regels zijn leuke gemiddeldes als je echt van 0 afaan begint.
Ik zat altijd heerlijk op een fizik Gobi, jaar of 10 geleden begon het steeds slechter te worden. Toen een arione, zat heerlijk, dit werd net iets aangepast en het was niet meer.

Nu een Berk lupine, Ik heb al een jaar helemaal geen last, maar echt geen. Voel nooit een zitbotje ook niet na vier dagen achterelkaar 4 uur, niet eens op de MTB. Als je het twee jaar gelden had gezegd had ik je heel hard uitgelachen, zo,n hard zadel kan nooit goed zitten, dus wel.....

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 mei 2020 15:45

Meer goede dingen gelezen over de Berk. Maar het is wel een behoorlijke investering om het even uit te proberen...

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 19 mei 2020 16:07

Gisteren een zadeldrukmeting laten uitvoeren en heb nu een (ander) testzadel van gebiomized.
Met vorige (test)zadel helse pijn aan de zitbotjes. Nu gekozen voor breder zadel en dat bleek bij de meting al een stuk beter te zijn.

Ben benieuwd wat de praktijk (lees: trainingsritjes) gaat brengen.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 mei 2020 17:57

Ook de Specialized Power Pro getest na een meting bij een Thoma Cycles te Kerkrade, er heel wat km’s mee gemaakt maar kon er niet aan wennen. Probleem vond ik de breedte en dat het erg kort was wat je dwong in een positie te zitten.

Daarna de Romin EVO Pro getest voor dezelfde aantal km’s en dat was voor mij perfect, en deze uiteindelijk aangeschaft.
YFood !!!

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 19 mei 2020 18:36

Alle metingen opnieuw gedaan. Zadelbrug-Zadeldek is hetzelfde als van de flite. Afstand zadel stuurbocht hetzelfde als met de flite. Zadel C-T is hetzelfde.
Vandaag dan maar weer een ritje van 2 3/4 uur, en na 1 1/2 begon ik wat te voelen. Na 2 uur werd het net nog dragelijk, en was blij dat ik nog 3 kwartier moest. Nu op de bureaustoel zittend, nog wat vage pijn aan de zitbotjes.
Mag ik de conclusie trekken dat het langzaam beter wordt???
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 mei 2020 18:46

Philippos schreef: 19 mei 2020 15:45 Meer goede dingen gelezen over de Berk. Maar het is wel een behoorlijke investering om het even uit te proberen...
Nadeel vind ik wel dat ze kwetsbaar zijn. Na een 7 a 8000 km is ie wel versleten of gaat ie scheuren. Nu is Berk erg makkelijk met garantie.

Maar neem op vakantie altijd een extra zadel mee.

Maar mocht een Lupine 150mm UD carbon kopen en niets vinden neem ik hem wel over voor 70% van de prijs.

Ze geven regelmatig 10 of 15% korting bij dat soort prijzen de moeite waard.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 mei 2020 21:20

wasbeer2006 schreef: 19 mei 2020 15:03 Dat is het...…. standaard regels zijn leuke gemiddeldes als je echt van 0 afaan begint.
Ik zat altijd heerlijk op een fizik Gobi, jaar of 10 geleden begon het steeds slechter te worden. Toen een arione, zat heerlijk, dit werd net iets aangepast en het was niet meer.

Nu een Berk lupine, Ik heb al een jaar helemaal geen last, maar echt geen. Voel nooit een zitbotje ook niet na vier dagen achterelkaar 4 uur, niet eens op de MTB. Als je het twee jaar gelden had gezegd had ik je heel hard uitgelachen, zo,n hard zadel kan nooit goed zitten, dus wel.....
Ik ben ook van een Fizik Arione naar een Berk Lupina overgestapt 2 jaar geleden. Ik heb er inmiddels 3 stuks van : 1 Padded en 2 nude carbon. Langste rit met dit zadel = 250 Km en geen zadelpijn - voor nu mijn perfecte zadel.

@Wasbeer, inderdaad de garantie bij Berk is zeer goed te noemen. Ik heb er eentje laten vervangen ivm 2 scheurtjes in de toplaag / binnen een week had ik een nieuw zadel in huis.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 20 mei 2020 08:01

MarcFaFo schreef: 18 mei 2020 11:16
marcvmegroot schreef: 17 mei 2020 21:08 Hoi,
Wel om eerlijk te zijn een Sella Italia Flite nu 17 jaar en 75.000 km oud.
Ik mocht plaats nemen op een zadelmeting geval, en advies was 143mm zadel, merk Specialized Power Comp. Ik mag dat zadel nu 3 weken proberen.
Dit zijn wel 2 heel verschillende zadels en de power comp is een breder en vlakker zadel. Ik heb ook op de Comp gereden en de daarna de Arc, die in mijn ogen al prettiger was, maar nog steeds niet ideaal voor mij. Het kenmerk van het zadel is dat er weinig speling in de zitpositie zit. Ik zou toch eens proberen om via een test zadel terug te gaan naar de flite.
De Flite van destijds is een compleet ander zadel dan de huidige Flite en dus niet vergelijkbaar. Van bol en smal zijn ze naar vlak en breed gegaan, enkel de naam is hetzelfde.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 mei 2020 10:17

@Rene, ik vind zelfs de naked carbon meer comfort geven dan de padded. Ik heb de padded op mijn MTB omdat je dan wel wat vaker langs de zijkanten schuurt en het daardoor fijner is.

Maar ik krijg iets meer last van mijn zitbotten, heb hem net een weekje op de racer gehad.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 20 mei 2020 10:34

Dat kan ook het verschil in houding zijn. Ik heb ooit de fout gemaakt om op mijn vakantietractor (Vittorio randonneur) hetzelfde zadel te zetten als het fijn zittende zadel van de racer. Dat werd een compleet andere ervaring.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 mei 2020 15:23

Ik zit niet zo heel anders op de MTB. Mijn MTB zou in dit tijdperk ook als gravel + door het leven kunnen :-)
Zelfde setback, drop is maar 4cm minder, maar het stuur is weer een stuk breder.

Ik heb bij mij het idee dat als ik een glad zadel heb en makkelijk kan verzitten ik het beste zit.
Met een padding wordt je meer op je plaats gehouden en krijg je wrijving.

Plaats reactie