Nieuw wiel voor een oude racefiets
Geplaatst: 13 mei 2020 15:20
Beste heren en dames,
Sinds kort ben ik bezig met het opknappen van een oldtimer racefiets waarvan het achterwiel kort gezegd naar de haaien kan. Er moet dus een vervangend wiel komen en dat lijkt knap lastig.
Dit is waar ik naar op zoek ben:
Achterwiel 28 inch (622) voor 7 speed cassette met een velgbed van +- 14 mm en een inbouwmaat voor 126 mm
7 speed cassette wil ik omdat de huidige prima is en ik die gewoon wil overzetten op het nieuwe wiel.
14 mm velgbed wil ik omdat een stadsfiets velgbreedte er gewoon niet uitziet op een mooie racefiets.
De inbouwmaat spreekt voor zich.
Een vereiste voor het aantal spaken heb ik niet.
Nu heb ik uuren gezocht en rondgebeld zonder heel bevredigend resultaat.. Aan de telefoon werd mij verteld dat een dergelijk wiel heel moeilijk te vinden zal zijn en er tegenwoordig alleen partijen zijn die zo'n wiel speciaal kunnen samenstellen voor mij uit losse velgen, spaken en naven.
Na heel veel opties (o.a. wiel kopen voor 8/9/10 speed en alleen de body vervangen) heb ik besloten het volgende te doen.
Dit wiel: https://www.gransier.nl/nl/achterwiel-2 ... aaf-zilver
Met deze vulring: https://www.gransier.nl/nl/vulring-voor ... speed-body
Deze samenstelling is voor mij nagenoeg perfect omdat het zeer goedkoop is en deze samenstelling aan elk criterium kan voldoen behalve de inbouwmaat.. Van het nieuwe wiel is dat namelijk 135 mm.
Mijn vraag aan jullie is dus of ik mijn vork met 1 cm uit kan rekken. Valt dit binnen de marge?
En mocht dit toch te veel zijn, kan het kwaad om dit ringetje van het nieuwe wiel te verwijderen (zie bijlage) en 1 cm van de holle as weg te slijpen om die ene centimeter te winnen? De borgfunctie lijkt namelijk wel intact te blijven.
Ik hoor het graag wat jullie van dit idee vinden of waar ik zo'n niet custom made wiel anders vandaan kan toveren.
Alvast bedankt iedereen!
Sinds kort ben ik bezig met het opknappen van een oldtimer racefiets waarvan het achterwiel kort gezegd naar de haaien kan. Er moet dus een vervangend wiel komen en dat lijkt knap lastig.
Dit is waar ik naar op zoek ben:
Achterwiel 28 inch (622) voor 7 speed cassette met een velgbed van +- 14 mm en een inbouwmaat voor 126 mm
7 speed cassette wil ik omdat de huidige prima is en ik die gewoon wil overzetten op het nieuwe wiel.
14 mm velgbed wil ik omdat een stadsfiets velgbreedte er gewoon niet uitziet op een mooie racefiets.
De inbouwmaat spreekt voor zich.
Een vereiste voor het aantal spaken heb ik niet.
Nu heb ik uuren gezocht en rondgebeld zonder heel bevredigend resultaat.. Aan de telefoon werd mij verteld dat een dergelijk wiel heel moeilijk te vinden zal zijn en er tegenwoordig alleen partijen zijn die zo'n wiel speciaal kunnen samenstellen voor mij uit losse velgen, spaken en naven.
Na heel veel opties (o.a. wiel kopen voor 8/9/10 speed en alleen de body vervangen) heb ik besloten het volgende te doen.
Dit wiel: https://www.gransier.nl/nl/achterwiel-2 ... aaf-zilver
Met deze vulring: https://www.gransier.nl/nl/vulring-voor ... speed-body
Deze samenstelling is voor mij nagenoeg perfect omdat het zeer goedkoop is en deze samenstelling aan elk criterium kan voldoen behalve de inbouwmaat.. Van het nieuwe wiel is dat namelijk 135 mm.
Mijn vraag aan jullie is dus of ik mijn vork met 1 cm uit kan rekken. Valt dit binnen de marge?
En mocht dit toch te veel zijn, kan het kwaad om dit ringetje van het nieuwe wiel te verwijderen (zie bijlage) en 1 cm van de holle as weg te slijpen om die ene centimeter te winnen? De borgfunctie lijkt namelijk wel intact te blijven.
Ik hoor het graag wat jullie van dit idee vinden of waar ik zo'n niet custom made wiel anders vandaan kan toveren.
Alvast bedankt iedereen!