Hallo,
Een topic die meerdere aspecten heeft en daarom ook in meerdere categorieën had kunnen geplaatst worden ook.
Ik rij op een Specialized Tarmac SL6, Kadermaat 56, modeljaar 2019. Hierop zit een Ultegra R8000 groep (crankarmlengte 172.5mm) met een C-bear bottombracketlager BB30-24.
Via een vriend uit de fietsclub kon ik voor een prikje zijn nagenoeg nieuwe S-Works Power crank overnemen. Crankarmlengte: 170mm. Doordat de as van deze crank 30mm diameter is (en niet de 24mm van Shimano), moeten er dus ook nieuwe lagers in de bracket.
De andere lagers zijn geen drama, want die waren toch aan vervanging toe. Maar mijn andere kettingbladen van Shimano worden dan ook onbruikbaar, want, deze passen niet op de S-works crank.
Echter zijn er nog 2 belangrijke dingen aan de overstap:
- Hoe ervaar je de overstap van een 172.5mm naar 170mm? Ik vraag dit aan mensen die hier zelf ervaring mee hebben. Ik heb al wetenschappelijke artikels gelezen wat de impact is van kortere of langere cranks op Triatleten (spiercontractie etc..), maar op het einde van dergelijke artikels weet je eigenlijk nog niet "wat te doen"?
- Zijn de S-works power cranks compatibel met mijn Polar V650? Staat namelijk niet tussen de opgelijste compatibele sensoren (https://support.polar.com/en/power-comp ... polar-v650). Opnieuw, heeft iemand hier ervaring mee?
Toch behoorlijk wat aspecten die mij doen gissen en twijfelen of dit nu een verstandige overstap zou zijn of niet, en of het de kosten en de gok waard is. Ik wil vooral geen last krijgen door het verschil in cranklengte.
Kortom, zoals we hier zeggen: "Is het sop de kolen wel waard"..
Shimano naar S-works Power crank, 172.5 naar 170 en meer.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16013
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik ben enige jaren geleden, midden in het seizoen, van 175 naar 172,5 mm cranks gegaan. Dat is bij mij probleemloos verlopen.
Op je andere vragen heb ik geen antwoord.
Op je andere vragen heb ik geen antwoord.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Heb een racefiets met 170 en eentje met 172,5. Ook een mtb met 175.
Ik ben er niet gevoelig voor, ik merk het niet.
Ik ben er niet gevoelig voor, ik merk het niet.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
Of de S-works power cranks compatibel zijn met Polar V650, zou ik je niet kunnen vertellen en het klinkt toch een beetje als "het sop de kolen niet waard zijn".
Sluit me verder aan bij bovenstaande reacties. Ik switch regelmatig tussen 170(baanfiets), 172,5(racefiets en 175(mtb en ligfiets) en merk niet echt verschil. Tijdelijk 180 op een racefiets geprobeerd, maar daar kon ik niet aan wennen (en leverde meer knie problemen op).
Sluit me verder aan bij bovenstaande reacties. Ik switch regelmatig tussen 170(baanfiets), 172,5(racefiets en 175(mtb en ligfiets) en merk niet echt verschil. Tijdelijk 180 op een racefiets geprobeerd, maar daar kon ik niet aan wennen (en leverde meer knie problemen op).
Laatst gewijzigd door twekkel op 29 apr 2020 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
A.K.A. die 2,5 mm maakt geen klap uit
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ondanks het minieme verschil, bedankt voor de bevestigingen. Ik las dat langer gaan inderdaad meer risico in hield dan korter gaan. Wat de compatibiliteit betreft met de V650, daarvoor heb ik de Polar support dan maar gecontacteerd. Ik kom hier finaal op terug wanneer alles geïnstalleerd is en ook werkend is (zal nog een weekje of 3-4 duren).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ben vorig jaar van 172.5 naar 175mm gegaan en heb geen verschil gemerkt.