Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Als je echt geen hoog budget hebt

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5300
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 apr 2020 18:32

Ps; bij de trek even testen of de nieuwe ketting correct werkt op de voorbladen; die beginnen redelijk puntig zijn. Eventueel slipt die door als je kracht zet. En voorzie nog een budget voor pedalen of schoenen....

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 18 apr 2020 18:50

Zelden dat een ketting doorslipt op de voorbladen. Maar ze beginnen wel aan hun eind te raken. Vervangen hoeft niet duur te zijn.

Even voorrem vasthouden en fiets heen en weer bewegen om speling op balhoofd te checken. Ook voorkant even optillen en kijken of stuur soepel ronddraait.

Verder proefrijden en nog even controleren op speling wielen trapas etc.

Als er nog iets van de prijs af kan kun je altijd nog nieuwe voorbaden kopen binnen budget.

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 19 apr 2020 01:24

Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17358
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 apr 2020 07:06

-Letten op slijtage van de tandwielen (puntig i.p.v. een stukje vlak van boven = versleten) voor, achter en derailleurwieltjes. Het best controleer je de ketting met een kettingchecker
Het kost maar een paar euro en eigenlijk kun je als fietser toch niet zonder. Is de ketting te ver versleten dan weet je zeker dat je alle tandwielen moet vervangen.
-Controleren of er geen slag in het wiel zit (goed kijken langs een remblokje af als je het wiel laat draaien) en of alle spaken mooi op spanning staan
-De naven op speling controleren door het wiel bij de velg te pakken en van links maar rechts bewegen.
-Zijn de velgen niet ingeremd (hol)? veel velgen hebben een slijtage indicator. Aan de hand van een kuiltje of groef in de velg kun je zien hoe ver die versleten is.
-Controleren op haarscheurtjes rondom de spaakgaten in de velg.
-Banden controleren op slijtage, sneetjes en uitdroging.
-De speling van het balhoofd controleren door de fiets met het voorwiel ergens tegenaan te zetten, de voorrem inknijpen en het stuur naar voren duwen.
-Zadelpen even loshalen en kijken of hij niet vast in het frame zit (inbus setje meenemen).
-Speling op de trapas controleren door even aan een crankarm te wrikken van links naar rechts.
-Alle versnellingen doorlopen zowel achter als voor.
-grondige inspectie van het frame en vork op scheuren, deuken en krassen (krassen hebben vooral invloed op prijs daar wordt de fiets niet slechter van).
-Zijn de remblokken mooi recht afgesleten? Een paar nieuwe blokje kost je de kop niet maar is wel een onderhandelingspuntje.
-Alle stalen onderdelen zoals kabels en boutjes en eventueel het frame op roest controleren.

En uiteraard een proefritje maken.

Zo'n Trek zit wel erg sportief en met 1,87m moet je jezelf flink dubbel kunnen vouwen om op een 58 te passen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28183
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 apr 2020 10:26


walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5300
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 apr 2020 11:48

Keuze genoeg en de voorstellen gaan allen fietsen zijn waar je meer plezier aan gaat hebben dan aan de goedkoopste uit de decathlon....

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 19 apr 2020 12:34

Ik vind dat die Klein rare lakschades heeft rond cruciale punten in het frame, of ligt dat aan mij?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5300
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 apr 2020 12:52

aloisvonesterhazy schreef: 19 apr 2020 12:34
Ik vind dat die Klein rare lakschades heeft rond cruciale punten in het frame, of ligt dat aan mij?
Lijkt me toch enkel lakschade; maar denk dat het nodig is om binnen budget van topic starter te vallen ;-).

Plaats reactie