Ketting olieen die niet op een fiets zit
Beetje een stomme vraag; net een ketting van een fiets gehaald. Die helemaal ontvet.
Maar de ketting gaat nu niet terug op de fiets.
Hoe smeer ik die best voor het opbergen?
Normaal smeer ik de ketting op de fiets. En dan draai je de ketting en hoop dat zo de olie in de schakels zich verspreidt. Maar de ketting olieen zonder dat die op op de fiets zit: iemand een idee?
Waarbij ik er van uit ga dat wat smering nodig is om roesten te voorkomen.
Walter
Maar de ketting gaat nu niet terug op de fiets.
Hoe smeer ik die best voor het opbergen?
Normaal smeer ik de ketting op de fiets. En dan draai je de ketting en hoop dat zo de olie in de schakels zich verspreidt. Maar de ketting olieen zonder dat die op op de fiets zit: iemand een idee?
Waarbij ik er van uit ga dat wat smering nodig is om roesten te voorkomen.
Walter
-
- Forum-lid
Als je hem netjes opbergt (droog) gaat hij niet roesten. Maar als je wil smeren zou ik de ketting neer leggen en een klein drupje op elk rolletje doen. Even laten liggen om erin te laten trekken en klaar.
Klopt , lampenolie is een lichte gasolie variant ( prima voor conserveren ), de producten zoals Light Nafta, Heavy Nafta en Jet fuel zijn een stuk schraler.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

Precies. Moeilijker is het niet. Na montage eventueel je favoriete smering nog lichtjes aanbrengen, even de buitenkant weer schoonvegen en klaar. Voordeel van spray in deze situatie is dat die net wat makkelijker tussen de schakeltjes komt en hij zit niet op de fiets dus beetje overvloed kan hier geen kwaad.
Ik heb uiteindelijk de ketting op een doek gelegd en scharnierpunten ingesmeerd met mijn drylube.
Dat leek ok; alleen nadien me de bedenking gemaakt dat ik liever squirt had gebruikt
.
De ketting gaat straks in een zakje. Misschien spray ik idd dan even de buitenkant -ik gebruik die spuitbus anders toch nooit....- die ik dan bij plaatsen even ontvet, zoals ik bij een nieuwe ketting ook doe.
Bedankt allen voor de feedback.
Walter
Dat leek ok; alleen nadien me de bedenking gemaakt dat ik liever squirt had gebruikt

De ketting gaat straks in een zakje. Misschien spray ik idd dan even de buitenkant -ik gebruik die spuitbus anders toch nooit....- die ik dan bij plaatsen even ontvet, zoals ik bij een nieuwe ketting ook doe.
Bedankt allen voor de feedback.
Walter