Voor al je afspraakjes

Heuvelland op slot

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 17 apr 2020 07:41

senior schreef: 16 apr 2020 17:43 @Martinbo, maar er werd geen onderscheid gemaakt tussen mensen op een racefiets: jullie werden allebei aangehouden. En de kwalificatie "bejaarde op ebike" komt uit je tweede reactie ;)
Ik probeerde duidelijk te maken dat mijn echtgenote, even oud als ik, op haar e-bike, niet werd aangehouden en ik wel.
We voelen ons beiden overigens niet bejaard :D

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 17 apr 2020 07:42

Edwardfotografie schreef: 17 apr 2020 07:24 Ik ben afgelopen zaterdag bij uitrijden Maastricht al tegen gehouden als solo wielrenner. Ik mocht niet richting Eijsden.
Ook een solo wandelaar mocht niet verder, net als diverse automobilisten en motorrijders.

en die solowandelaar lijkt mij nu typisch een dagrecreant (waar ze het over hebben) die van ver het Heuvelland in komt gelopen.....

Los van de discussie, waar wij hier denk ik - mezelf incluis - te weinig verstand van hebben, of de lockdown van het Heuvelland als een effectieve maatregel tegen coronauitbreiding gezien kan worden; de aanleiding voor deze lockdown was de overlast van motorrijders die zich massaal niet aan de verkeersregels hielden (niets met corona van doen dus), bekruipt mij het gevoel dat de mensen bij de afzettingen, heel soms politie, soms BOA's maar vaker opgetrommelde verkeersregelaars, niet goed geïnstrueerd zijn, geen referentiedocument gelezen of bij zich hadden waarin precies de regels opgeschreven staan en vaak naar eigen inzicht een besluit namen.
Dat hierbij willekeur optreedt is hun dan persoonlijk niet eens zozeer kwalijk te nemen; als je slecht geïnstrueerd bent, tsja.

Maar zoals altijd, bij mensen die (plotseling) 'macht' over iemand anders hebben kunnen weleens dingen gebeuren die niet horen.

Als illustratie een quote uit een stukje TV-rapportage van de lokale L1: "als ze Limburgs praten kun je ze gewoon doorlaten" als instructie aan een van de goedwillende verkeersregelaars. De permutaties van locals die niet plat kalle en Randstedelingen die van vroeger het nog wel beheersen en de andere combinaties laat ik aan de lezer

Kortom: amateuristisch, willekeur, opportunistisch en niets met corona van doen.

senior
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 17 apr 2020 22:36

martinbo schreef: 17 apr 2020 07:41
senior schreef: 16 apr 2020 17:43 @Martinbo, maar er werd geen onderscheid gemaakt tussen mensen op een racefiets: jullie werden allebei aangehouden. En de kwalificatie "bejaarde op ebike" komt uit je tweede reactie ;)
Ik probeerde duidelijk te maken dat mijn echtgenote, even oud als ik, op haar e-bike, niet werd aangehouden en ik wel.
We voelen ons beiden overigens niet bejaard :D
Dat geldt voor heel veel mensen. En toch worden die erop aangekeken. :oops: Maar van mij mag je best fietsen hoor. ;)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 19 apr 2020 15:20

Duidelijkheid in de berichtgeving is toch wel een voordeel, zo lijkt het tenminste. Er is niet expliciet gemeld dat het heuvelland afgesloten is dit weekend. Maar wel controle of men zich aan de maatregelen houdt. Denk dat de meeste mensen dat interpreteren als max 3 personen en 1,5mtr afstand.
Maar het was dus weer te druk in het gebied, politie erbij om bekeuringen uit te delen voor degenen die er niks verloren hebben. Zonde.
Dogma F

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 19 apr 2020 15:49

Ben niet in het Heuvelland geweest. Toch vraag ik me af hoe formeel zo'n afsluiting is. Je kunt immers al fietsend in het Heuvelland geraken zonder langs een controle te komen.
Een verkeersbesluit dient normaal gesproken ruim van te voren in allerlei officiële kanalen gecommuniceerd te worden. Iets als bekend veronderstellen omdat het in de social media heeft gestaan gaat te ver. Het is hier niet Twittertrumpland.
Als ik als solo of duo bekeurd zou worden zou ik dat zeker aanvechten.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 apr 2020 15:59

martinbo schreef: 19 apr 2020 15:49 Ben niet in het Heuvelland geweest. Toch vraag ik me af hoe formeel zo'n afsluiting is. Je kunt immers al fietsend in het Heuvelland geraken zonder langs een controle te komen.
Een verkeersbesluit dient normaal gesproken ruim van te voren in allerlei officiële kanalen gecommuniceerd te worden. Iets als bekend veronderstellen omdat het in de social media heeft gestaan gaat te ver. Het is hier niet Twittertrumpland.
Als ik als solo of duo bekeurd zou worden zou ik dat zeker aanvechten.
Het is geen verkeersbesluit, maar een gebiedsverordening.
Dat is gecommuniceerd, sterker nog, het geldt tot 28 april.

“ Het blijft tot en met dinsdag 28 april mogelijk om te controleren. De mate van de controle is afhankelijk van de te verwachten situatie of de ervaringen op dat moment.” Citaat uit onderstaande link

Er is gezegd dat men het paasweekend zou handhaven en daarna zou evalueren, en men heeft op 15 april al aangegeven dat dit weekend weer controles zijn.
Dat er op rustige momenten minder gehandhaafd wordt is een ander verhaal. Maar in beginsel, tot 28 april, heb je er niks te zoeken krijg je een prent (of kun je die krijgen)
Daar doet solo duo of 1.5m afstand houden niks aan af.
https://www.vrzl.nl/nieuws/Rustig-paasw ... id-Limburg

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 apr 2020 16:06

Ik hoop dat we in het Hemelvaart weekend wel uit België anar het Heuvelland mogen, liefst met een groepje van 3-4 maar desnoods alleen.
Ik rij al jaren op de vrijdag na Hemelvaart de AGR (2 lusjes) en zou dat graag dit jaar terug doen.
Afbeelding

Edwardfotografie
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 dec 2018 09:54

Edwardfotografie 19 apr 2020 18:05

Ik werd richting Valkenburg staande gehouden. Bij boscafe de Nachtegaal mocht je niet doorfietsen richting Valkenburg. Geen probleem voor mij (ik werk in het ziekenhuis en weet wat voor ellende we meemaken momenteel).

Ik dacht echter dat ik als fietser alleen geen probleem was en dat fietsen in groepen verboden was. Blijkbaar toch wel, ook alleen ben je een probleem.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37954
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 apr 2020 20:01

Ik hoop dat ze per 28-4 dit soort onzinregels snel weer afschaffen.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 apr 2020 20:49

Het idee erachter snap ik wel. Als er niets gedaan zou worden, dan zakken waarschijnlijk ieder weekend met mooi weer honderdduizenden af naar dat kleine stukje Heuvelland. De uitvoering had misschien wat beter gekund, maar daar hebben meer Veiligheidsregio's last van.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6062
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 apr 2020 11:07

daniel1975 schreef: 19 apr 2020 20:01 Ik hoop dat ze per 28-4 dit soort onzinregels snel weer afschaffen.
Dat kunnen we helaas wel op ons buik schrijven. Ik vrees dat door de drukte afgelopen weekend we het zelf verziekt hebben ( ik ben er persoonlijk niet geweest maar heb er vrienden wonen ) In Wijlre was het erg druk .... te druk zeiden ze. Zelf had ik graag een rondje gedaan in de mei vakantie volgende week :cry:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 20 apr 2020 12:10

daniel1975 schreef: 19 apr 2020 20:01 Ik hoop dat ze per 28-4 dit soort onzinregels snel weer afschaffen.
Je bent niet alleen daarin :)
Maar het Heuvelland is al jaren lang een probleem. Er zou eigenlijk iets van tol geheven moeten worden en maximaal aantal bezoekers daarmee instellen. Ga je op een zonnige zondag Camerig/Noorbeek/Epen etc dan is het gewoon file rijden. En de motoren die TT Assen na willen doen maken het al niet eenvoudiger erop.
De overheid had natuurlijk al heel lang iets moeten doen, maar wat? Altijd gebrek aan middelen en motivatie. Nu is de horeca dicht, dus die inkomsten loopt men niet mis én er is voldoende mankracht beschikbaar om controles/afsluitingen te doen. Dus gaat het gebied op slot. Maar iedereen zou toch al thuis moeten blijven, dus het zou in principe niet nodig moeten zijn.

Voor mezelf ga ik er vanuit dat het Heuvelland dicht blijft zolang de horeca ook dicht blijft. Zodra de horeca weer opent, is er "behoefte" aan bezoekers die de tekorten aan inkomsten komen aanvullen.
Dogma F

Plaats reactie